misverstanden besparen
Bespaartips Besparen Shoppen

Misverstanden over aanbiedingen

Ik heb het vaak over aanbiedingen en kortingen. Het is wat mij betreft de beste manier om te kopen wat ik wil, zonder dat het me bakken met geld kost. Maar ik kom toch ook vaak misverstanden tegen als het om aanbiedingen en kortingen gaat. Sommige van deze misverstanden kunnen je onnodig (veel) geld kosten. En dat willen we natuurlijk voorkomen!

1. “Cashbacks zijn altijd goede deals.”

Er zijn tegenwoordig steeds vaker cashbacks te vinden waar je alsnog voor moet bij betalen. Natuurlijk wordt het desondanks alsnog groot gepromoot door de desbetreffende partij. Maar het is slim om na te gaan of je wel echt een goede deal te pakken hebt. Als je minder dan 50% korting krijgt moet je er sowieso niks mee te maken willen hebben, maar ook als je boven de 50% korting zit is het soms slim om te kijken of de aanbiedingen in de winkels niet beter zijn. Ga er dus niet blind van uit dat je naar de winkel moet rennen, alleen omdat je er wat geld van je aankoopbedrag terug kan krijgen.

2. “Grote rode letters; dat moet wel een goede deal zijn!”

Net als de groot geadverteerde cashbacks staan bepaalde aanbiedingen in de folders ook vaak groter en opvallender aangegeven dan anderen. Of in de winkel, op de kopse kanten van de stellingen. Je zou dan haast wel denken dat dit heel goede deals, de beste deals misschien wel,  zouden zijn. Toch is het verstandig om áltijd even na te gaan hoeveel procent korting je krijgt en of dit wel de beste deal is voor dit item. Minder groot aangegeven acties kunnen soms een stuk betere deals zijn!

3. “Ik koop huismerken, die zijn goedkoper dan A-merken!”

De normale prijs van A-merken is meestal flink meer dan de normale prijs van huismerken. Maar als zo’n A-merk in de aanbieding is kan het soms toch slim zijn om je rekenkunsten er op los te laten en te controleren waarmee je goedkoper uit bent. Het zal je opvallen dat vaker dan je zou verwachten, een A-merk product in de aanbieding tóch goedkoper is dan het huismerk. Maar ik moet daarbij wel zeggen; het is erg afhankelijk van het product (soms zelfs van de soort of smaak) en natuurlijk ook afhankelijk van de aanbieding.

4. “Als ik geen 50% korting krijg is het geen goede deal.”

Dit is een misverstand wat misschien ook wel door mijzelf de wereld in is geholpen, maar eerlijk is eerlijk; hij gaat niet altijd op. Op sommige producten zul je vaker genoegen moeten nemen met een korting van minder dan 50%. Zorg daarom dat je altijd weet wat de beste prijs is die je ‘ooit’ voor je favoriete boodchappen hebt betaald. Alle kortingen die daaraan gelijk zijn of hoger zijn dan de beste korting die je ooit hebt gehad zijn een goede deal. Voor groenten en fruit geldt dit bijvoorbeeld. Je kunt beter in je achterhoofd houden wat je een goede prijs vindt voor een appel of een een komkommer, dan op een percentage korting af gaan.

5. “Bonnetjes van statiegeld zijn een soort kortingsbonnen!”

En als laatste maar zeker niet onbelangrijkste misverstand; statiegeld bonnetjes. Ik hoor wel eens dat mensen statiegeld bonnetjes zien als korting. Maar je hebt dit geld natuurlijk bij je vorige boodschappen al betaald. Het zijn eerder gewoon ‘prepaid boodschappen’. Helaas want het zou zeker lekker zijn om met een simpel papiertje ineens flink korting te krijgen. Maar zulke (goede) kortingbonnen hebben we jammer genoeg niet in Nederland.

Hield jij er ook één of meer van deze misvattingen op na?

 

2 reacties op “Misverstanden over aanbiedingen”

  1. Goede punten!
    Nog een aanvulling; voordeelverpakkingen zijn niet altijd goedkoper. Ook niet in verhouding.
    Een grotere zak Lays kan per kilo duurder zijn en vaak eet je ook gewoon wat meer chips waardoor het al helemaal niet meer uit kan haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *