Black Friday
Actualiteiten Shoppen

Zo overleeft je bankrekening Black Friday

Vandaag vallen bij veel mensen de folders in de brievenbus. Folders waarop groot wordt geadverteerd dat het komende week ‘Black Friday’ is en dat er geweldige aanbiedingen zullen zijn. Wordt jij ook enthousiast van deze moderne ‘feestdag’? Lees dan vooral even verder!

Wat is Black Friday?

De derde vrijdag van november is voor Amerikanen de dag na Thanksgiving, voor veel mensen een vrije dag. Met de kerstmaand om de hoek de uitgelezen dag om lekker te gaan shoppen. In eerste instantie werd de naam gegeven om de verkeersdrukte op deze dag (een beetje zoals zwarte zaterdag op de Franse snelwegen.) In de jaren 80 werd de term pas in verband gebracht met de detailhandel. Winkeliers zouden voor het eerst ‘in het zwart’ komen te staan, ze zouden dus op deze vrijdag hun eerste winst maken van dat jaar. Maar dat is de naamgeving, de deals zijn er (in Amerika) dankzij de parades die door grote bedrijven worden georganiseerd, de meest bekende is wel die van warenhuis Macy’s in New York. Deze parades zijn natuurlijk één grote reclamezuil. Kleinere winkeliers moesten tegen deze reclame concurreren, wat leidde tot fikse kortingen. Soms worden er door Amerikaanse winkels wel kortingen tot 80% op de nieuwste producten gegeven, wel enkel voor de eerste paar klanten, maar de rest staat dan toch mooi in de rij. Als je hem ergens kan vinden is de Extreme couponing special ‘Black Friday Blitz’ wel echt een aanrader om te kijken, dan zie je hoe gek de deals in Amerika kunnen zijn. Pas sinds 2015 doen ook veel Nederlandse winkels mee met deze marketing feestdag en ik merk dat veel mensen al enthousiast worden van de titel, maar laat jezelf niet verleiden alleen door alle felle kleuren en grote letters.

Koop niets wat je normaal ook niet zou kopen/ niet al wilde kopen

Black Friday aanbiedingen spelen heel erg in op het gevoel van FOMO, de angst dat je iets zal missen. De aanbiedingen voor Black Friday zijn natuurlijk enkel op die dag te verkrijgen (soms nog in het weekend daarna) daardoor krijg je het gevoel dat je vlug moet beslissen, anders is de aanbieding weg. Hierdoor kan de deal die je krijgt misschien minder goed zijn dan hij lijkt. Koop daarom alleen die dingen die al lang op je lijstje staan en waar je zeker van weet dat het nu écht een goede aanbieding is.

Blijf kritisch op de korting en/of prijs

Mocht je nu echt zin hebben in een ‘shopping spree’ bij bijvoorbeeld een kledingwinkel waar Black Friday korting telt; blijf kritisch op je korting. Natuurlijk is (bijvoorbeeld) 20% op een jurk een leuke korting, maar over een maand is hij in de sale misschien wel met 50% korting te verkrijgen. Zou die jurk nog (minstens) een maand in de kast hangen? Wacht dan nog even om hem te kopen. Zorg ook dat je met Black Friday goed weet wat de normale prijs van producten is. Soms wordt de ‘normale prijs’ een beetje opgeschroefd voor dat de korting eraf gaat. Vooral bij electronica gebeurd dit en dan kan je hoge korting ineens vies tegen vallen.

Laat je niet gek maken

Zoals ik net zei speelt een dag als Black Friday heel erg in op de angst om iets te missen. Vroeger was dat ook bij bijvoorbeeld de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf, toen was er alleen nog geen internet en moest je voor de deur van de winkels gaan staan. Het is druk, je staat lang te wachten; je krijgt het gevoel dat je best beloont mag worden voor dit harde werk. Als je dan niet te pakken kunt krijgen wat je wilde is het makkelijk om dan maar iets anders mee te nemen. Doe dat niet. Je kwam voor A en alleen voor A. Nu we webwinkels hebben lijkt een shop sessie misschien veel relaxter, maar ook op de websites is het drukker dan normaal en dus wordt het allemaal trager. Misschien is er ook wel een wachtrij voor je op de site komt. Zo wordt datzelfde beloningssysteem aangesproken, maar eerlijk is eerlijk; het is misschien wél een voordeel dat je gewoon het kruisje in de hoek aan kan klikken als je eenmaal hebt wat je moest hebben. Bij een fysieke winkel moet je toch nog langs alle (verleidelijke) schappen voor je weer buiten bent.

Sneak previews van aanbiedingen

Ik zag het dit jaar voor het eerst bij Kruidvat en Hema. De een laat wel het product (en de originele prijs) zien maar niet wat de aanbiedingsprijs is. De ander laat wel de prijzen zien maar heeft een onscherpe foto van het product erbij staan. Vraag is natuurlijk hoe goed deze deal zal zijn, maar waarschijnlijk heb je dan al zoveel moeite gedaan dat het niet meer uitmaakt of de deal goed is. Je koopt het toch wel. Beetje net als met de drukte telt hier natuurlijk ook bij dat je kritisch moet blijven. Beslis van tevoren wat de hoogste prijs is die je wil betalen en laat het product liggen als het meer kost dan die prijs. (Natuurlijk mag je ook best een dansje maken als het een betere deal is.)

Heb jij een verlanglijstje voor Black Friday?

2 reacties op “Zo overleeft je bankrekening Black Friday”

  1. Hm, ja ik heb de folders wel echt nodig om de beste deals te vinden. 🤗 Maar ik bekijk ze wel online en alleen van de winkels waar ik heen ‘moet’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *