aanbiedingen kopen verstandig
Besparen

Zijn aanbiedingen altijd de beste optie?

Vragen van volgers zorgen er soms voor dat ik eens extra na ga denken over de dingen die ik vertel. Zo kreeg ik laatst deze vraag: “Is in de aanbieding kopen altijd een verstandige optie? Is niet kopen of een ander merk soms niet beter? Ik zie veel aanbiedingen voor onnodige producten voorbij komen!” Het antwoord hierop is echt doodsimpel, maar toch leek het me belangrijk om er dus nog even een keer extra aandacht aan te besteden!

Hoe belangrijk zijn aanbiedingen?

Als je minder uit wil gaan geven aan je boodschappen zijn de aanbiedingen de eerste stap waar ik naar wijs. Gewone dingen die je toch koopt en gebruikt moet je nooit kopen voor de volle prijs. Vooral houdbare etenswaren, verzorgings- en huishoudartikelen, dit zijn de artikelen die je zoveel mogelijk voor je bodemprijs moet kopen. Verse etenswaren die je graag eet koop je ook als ze in de aanbieding zijn, vooral om de groenten die in de aanbieding zijn is prima een weekmenu te bouwen.

Wanneer kiezen voor huis- of budgetmerk?

Voor sommige producten willen mensen perse het A-merk hebben, andere producten maakt het niet uit. Dat is heel erg persoonlijk en ik zal de laatste zijn die daar een oordeel over heeft. Over smaak valt immers niet te twisten. Heb je producten waarvoor je geen voorkeur hebt voor A-, huis- of budgetmerk? Vergelijk de prijs van deze producten dan in de aanbieding en ga voor de goedkoopste optie. Is het huis- of budgetmerk goedkoper dan kies je deze, anders ga je toch voor het A-merk. Let daarbij wel goed op de inhoud van de verpakkingen, want soms wil daar nog wel een venijnig verschil zitten waardoor het een goedkoper lijkt maar het niet is. Als je optimaal wil besparen betekent dat dat je veel bezig moet zijn met vergelijken van prijzen, met uitrekenen van kortingen en altijd op je hoede moet zijn voor nepaanbiedingen. Het belangrijkste is niet (altijd) dat je ‘korting’ hebt, maar wel dat je altijd de beste prijs betaald voor je boodschappen.

Wat zijn nepaanbiedingen?

Soms worden er aanbiedingen in een folder gezet die amper aanbieding te noemen zijn, waarbij je maar een paar cent korting krijgt. Natuurlijk is elke cent korting meegenomen als je iets echt nodig hebt, maar het is beter om te wachten tot zo’n product weer een bodemprijs heeft als je het niet direct nodig hebt.

Aanbiedingen voor onnodige producten

Wat een ‘onnodig product’ is verschilt natuurlijk voor iedereen. Er zijn mensen die vinden dat frisdrank altijd onnodig is, omdat je toch water kunt drinken. Terwijl het voor een ander het drinken van een glas cola juist het ultieme genieten is. Aanbiedingen op producten die je normaal ook niet zou kopen moet je ook gewoon links laten liggen. Dat ‘iets’ in de aanbieding is betekent niet dat het moet kopen. Gelukkig zijn er (goede) aanbiedingen te vinden in zowat alle productcategorieën en op zowat alle producten, de een is alleen wat frequenter dan de ander.

Laten liggen of vervangen

Voor niet essentiële producten is het sowieso altijd verstandig om te kijken of je het kunt weglaten uit je leven of vervangen door een ander product. Een andere optie hoeft overigens niet altijd ‘goedkoper’ te zijn. Soms is het juist slim om een product te vervangen door een duurder, maar efficiënter product. Bijvoorbeeld omdat bepaalde voedingsmiddelen voedzamer zijn of omdat je van een duurder schoonmaakproduct minder nodig hebt. Zo heb ik zelf ondervonden dat ik met Dreft afwasmiddel zelf veel langer doe dan met goedkopere versies en rekenwerk heeft dus uitgewezen met welke aanbieding ik Dreft in moest slaan. Dit heb ik toen ook gedaan en ik heb nu al bijna 2 jaar geen afwasmiddel meer gekocht. Als ik de laatste fles straks in gebruik neem sla ik weer opnieuw aan het rekenen, in die tijd zijn prijzen immers wel veranderd.

Het gaat dus niet altijd om de korting, maar wel altijd om de beste prijs. Aanbiedingen zijn niet altijd het goedkoopste, maar ook standaard kiezen voor huismerken zorgt niet altijd dat je de beste prijs betaald. Combineren is dus the key!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *