Extreme couponing

Dit heb ik geleerd van het tv programma Extreme Couponing

Mijn bespaar woede begon deels, nog voor de noodzaak zich aandiende, door het Amerikaanse tv-programma Extreme Couponing. Gratis boodschappen doen of er zelfs geld op toe krijgen. Dát wilde ik ook! En in het begin lukte dat ook nog wel. Bijvoorbeeld toen je gratis Netflix tegoed kreeg bij aankoop van 3 koekjesverpakkingen van €1,00 per stuk. Daarbij hadden we eigenlijk iets van €7,00 winst. En ook als in het begin een Eurosparen actie was en een product was in de aanbieding, dan kreeg je toch het hele bedrag terug. Zo werkte dat zelfs ook heel even bij Scoupy. Helaas moeten we nu op andere manieren aan onze korting komen en is het een klein beetje minder. Alsnog lukt het mij om flink te besparen. In elk geval zo’n 75% op de houdbare producten. Dat komt omdat ik veel geleerd heb van Extreme Couponing en van de echte Amerikaanse couponers.

Gratis is belangrijker dan formaat van een product

Om de coupons optimaal te kunnen gebruiken worden vaak kleinere verpakkingen gekocht. Want als een 500 gram product $4,00 kost en een 100 gram product $1,00 en je coupon is $1,00 waard krijg je het 100 gram product dus gratis, terwijl je voor de 500 gram variant nog $3,00 moet betalen. Hier in Nederland werkt het een beetje anders, omdat we dus niet met kortingsbonnen werken. Toch willen we natuurlijk altijd de beste prijs voor een product, met of zonder korting. Daarom kies ik altijd de variant waar ik per eenheid het goedkoopste uit ben. Gelukkig staat deze prijs (bijvoorbeeld per 100 ml) ook steeds vaker op de schappen aangegeven!

Op huismerken krijg je geen korting

Coupons worden over het algemeen alleen uitgegeven op merkproducten. Dus de huismerken zijn voor couponers helemaal niet interessant. En ook wij Nederlanders doen er goed aan om niet blind naar de huismerken te grijpen ‘omdat die het goedkoopst zijn’. Zo zijn bepaalde blikjes Bonduelle met een 1+1 gratis actie goedkoper dan het huismerk. En kocht ik laatst Barilla spaghetti voor €0,50. Dat is €0,07 goedkoper dan de normaal goedkoopste variant. Klinkt misschien als een kleine korting, het zijn echter die kleine beetjes die bij elkaar opgeteld toch veel verschil kunnen maken.

Je moet weten waar je mee bezig bent

Couponers gaan nooit zonder plan naar de supermarkt. En dan niet gewoon met een lijstje, maar een precies plan met welke producten, hoeveel en wat ze daarvoor moeten betalen. Ik maak tegenwoordig ook een boodschappenlijst mét inschatting van wat ik kwijt zal zijn. Zo kan ik thuis alvast inschatten hoeveel ik kwijt zal zijn bij de kassa. Ik kan dan van tevoren ook inschatten of er ruimte is voor iets extra’s.

Punten zijn ook geld

Iets wat ik van de échte couponers, en niet van de tv-serie, heb geleerd is dat de punten die je spaart bij winkels ook gewoon geld (waard) zijn. Gebruik je punten van Jumbo, Kruidvat en het tankstation dan ook zo. Koop er geen nutteloze zooi van. Gebruik het voor dingen die je anders ook zou kopen en waar je misschien wel volle prijs voor zou betalen. Van mijn tankpunten koop ik bijvoorbeeld altijd een Hema cadeaukaart. Als er een goede actie is lever ik die cadeaubon vervolgens in voor een voorraad van mijn favoriete wijn.

Korting op houdbare producten geeft je budget voor verse producten

Als je een budget hebt van €50,00 per week en je bent al €25,00 kwijt aan dingen als wc papier blijft er weinig over voor lekker, gezond en vers eten. Door juist op die dingen maximaal te besparen hou je meer geld over om lekker en gezond te eten. Op losse groenten zit trouwens eigenlijk nooit korting. Voorgesneden groenten hebben daarentegen soms wel (goede) korting. Dan kan het voordeliger zijn om lekker de voorgesneden groenten te kopen dan de losse. Bij Extreme Couponing lossen ze dit probleem op door hun ‘overage’ te gebruiken voor verse producten. Overage is de meerwaarde van de coupon op het product, dus als een product $2,00 kost en de coupon $3,00 waarde heeft heb je $1,00 meer tegoed van de winkel. Helaas is het op dit moment in Amerika ook niet meer mogelijk om zo te shoppen trouwens. De afleveringen van TLC zijn al rond de 10 jaar oud en sinds die tijd is er veel veranderd! Overage hebben we dus niet, maar je kunt je geld alsnog maar 1 keer uitgeven. Geef dat uit aan datgene wat het meest belangrijk voor je is.

Het belang van een voorraad

Omdat je dus zoveel mogelijk op houdbare producten moet besparen moet je altijd zorgen dat je de laagste prijs betaalt. Dit kan alleen door een voorraad te hebben en te zorgen dat je nooit zonder iets komt te zitten op het moment dat je de volle prijs betaalt. Of als de aanbieding niet zo goed is als je absolute bodemprijs. Nu hebben ze bij Extreme Couponing ook wel extreme voorraden en is die van mij ook niet heel bescheiden. Ik zorg alleen dat er niet meer in staat dan ik gebruik voor de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Soms is dat moeilijker in te schatten, gelukkig zijn de meeste producten nog flinke tijd na de houdbaarheidsdatum te gebruiken.

Tegoedbon

Als een product dat in de aanbieding is niet aanwezig is in de winkel kun je er meestal wel een tegoedbon voor vragen bij de servicebalie. Je kunt dan op een later moment, als de actie eigenlijk voorbij is en de voorraad aangevuld, alsnog gebruik maken van de actie. Voor sommige acties, zoals op is op, zullen deze bonnen niet worden uitgegeven. Het is echter altijd de moeite waard om even te vragen! De eerste keer dat ik erover hoorde was bij Extreme Couponing en ik besloot om gewoon eens na te vragen of dat in Nederland ook kon. Ik weet niet hoe het zit met de Duitse budgetketens zit, ik weet alleen dat het voor de meeste grote andere ketens wel geldt.

Er is veel dat niet klopt aan het tv programma op TLC. Desondanks is het natuurlijk wel heerlijk om te kijken hoe mensen soms voor duizenden dollars aan producten meenemen voor enkele centen. Ik ben blij dat ik er ook nog wat kennis aan over heb gehouden, tips die ik heb kunnen verfijnen tot mijn huidige bespaar strategie.

Zijn er dingen die jij hebt geleerd van Extreme Couponing?

12 reacties op “Dit heb ik geleerd van het tv programma Extreme Couponing”

  1. hoi, door jou ben ik mij gaan inlezen over couponing, vele artikels en you tube filmpjes later, volg ik nu “coupon Katie” …via haar you tube filmpjes die regelmatig verschijnen en jouw artikels over je voorraden en actie’s. Ik heb een bescheiden voorraad en doe het ook alleen met producten die we gebruiken. Ik noteer mijn kortingen met datum en hoeveel ik uitgespaard heb bij, om de regelmaat er in te ontdekken en wat ik op jaarbasis heb uitgespaard. De meeste voorkomende kortingen zijn bij mij: de rode prijs + hoeveelheidskorting van – 33,34%, of reactie op de concurrent + hoeveelheidskorting en soms een leveranciersbon. Maar de combinatie van de 3 komt niet veel voor bij mij. Hier in België is de colruyt de interessantste, omdat ze hun prijzen aanpassen met de omringende supermarkten en dat zijn in mijn omgeving er heel wat: aldi, lidl, carrefour en delhaize en binnenkort ook een albert heijn . Dank je wel om je kennis door te geven via je artikels. groetjes

  2. Ik ben niet zo bekend met het couponnen in België. Word ook door de couponers best geheimzinnig over gedaan. Alsof het eigenlijk over de grens is.

  3. Ik heb geleerd dat mijn tijd ook waardevol is. Ik kan 6 uur boodschappen doen en 15 euro zuiniger zijn dan wanneer ik er een uurtje over doe. Dan doe ik dat ene uurtje plus eens per maand een overuurtje op mijn werk en dan heb ik 19 uur bespaard..

  4. Wat ik vooral geleerd heb van extreme couponing is om iets niet te kopen/mee te nemen alleen omdat het gratis is of goedkoper. Het viel mij in dat programma vooral op dat er veel kant en klaar, best wel ongezond enz. werd gekocht. Ik zag veel snoep/snacks/frisdranken/flesjes water voorbij komen. En bovendien ben je bij een grote voorraad van een product sneller geneigd om er ook meer van te gebruiken. Ik ben er veel bewuster boodschappen door gaan doen, vooral kijken naar de eenheidsprijs en inderdaad dan zijn A-merken tijdens een aanbieding soms goedkoper dan een huismerk. Verder koop ik een product alleen in de aanbieding als ik het anders ook gebruik/koop. Als je dingen meeneemt omdat ze gratis/goedkoper/in de aanbieding zijn komt er ook veel je huis in dat je helemaal niet gebruikt normaal gesproken en dan is het voordeel eigenlijk nihil.

  5. Grappige manier van rekenen, ik zie zelf tijd niet per se als geld. Misschien door mijn arbeidsverleden. Ik ben zelf wel tegelijk met besparen ook (veel) minder tijd aan boodschappen gaan besteden.

  6. Ik ken het programma en heb er een paar keer, met verbazing, naar gekeken. Ik let in de winkels altijd op de prijs per kg/liter/etc. Wanneer een product van een A-merk in de aanbieding is dan bereken ik snel of het dan misschien voordeliger is dan het huismerk. Vaak niet, maar soms wel. Producten met kortingsstickers omdat ze op de datum van vandaag zijn koop ik ook. Maar omdat we de meeste boodschappen online bestellen – volgens een vaste lijst – doe ik weinig impulsaankopen en denk ik dat we daardoor ook al redelijk besparen.

  7. Esso, dat was ook de goedkoopste in de buurt van mijn oude huis. Voor mijn nieuwe woonplaats moet ik het wel nog even uitvinden welk tankstation ik het best kan gaan.

  8. “ Als een product dat in de aanbieding is niet aanwezig is in de winkel kun je er meestal wel een tegoedbon voor vragen bij de servicebalie.”

    Goede tip, die kende ik nog niet.

  9. ik vond het altijd heerlijk om te kijken hoe ze $2.000 boodschappen meekregen voor $8 ofzo, maar verbaasde me erover hoeveel rommel er gekocht werd. Obesitas is zo totaal geen verrassing meer. Ook de garages vol voorraad waren wel wat discutabel. Als het daar staat te verpieteren is het ook zonde.

    Er waren ook wel wat couponers die al hun aankopen aan goede doelen gaven.

    Dat van die tegoedbon bij niet-voorradige promotieartikelen wist ik wel, maar ik doe het eigenlijk nooit.

  10. Nou, ook de Amerikaanse budget kokers op YouTube vind ik altijd zo typisch. Wat zij dan healthy noemen zou hier nog onder een diepvriespizza mozarella komen. Puur omdat op die pizza tenminste nog groenten zitten… :’)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *