kringloop ongelukjes
Weekmenu

5 valkuilen van het weekmenu

Een van de eerste stappen naar een beter passend boodschappenbudget, zonder voedsel- en geldverspilling, is een weekmenu. Toch zijn er ook bij het maken van een weekmenu best wel een aantal valkuilen. Deze omzeilen kan ervoor zorgen dat je het idee van een weekmenu beter volhoudt en er ook meer plezier aan beleeft.

1. Geen rekening houden met je agenda

De eerste stap om te voorkomen dat je je niet houdt aan je weekmenu is zorgen dat je rekening houdt met je agenda. Als je een weekmenu gaat maken, kijk je als eerste naar hoe de week eruit gaat zien. Welke avonden ben je laat thuis, welke avonden moet je vlug weer weg, misschien zijn er avonden dat je niet tegelijk eet of dat er één iemand zijn maaltijd moet opwarmen. Allemaal dingen om rekening mee te houden. Misschien kun je op een vrije dag al wat maaltijden voorbereid zodat ze alleen nog opgewarmd hoeven te worden.

2. Niet eerst in de koelkast kijken voor je gaat plannen

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat bij de meeste mensen hun koelkast op boodschappendag minder leeg is dan ze denken. Bij de een zal er meer in liggen dan de ander, maar er is altijd nog wel wat over. Zorg dat je dit verwerkt in je weekmenu, zodat het niet in de vuilnisbak eindigd. Ik zag laatst bij Margriet de zogenaamd grappige quote ‘Tupperware: voor als je je eten op een andere dag weg wilt gooien.’ En ik werd er echt een beetje boos van, eigenlijk niet eens een beetje. We zijn ontzettend verwend dat we zo’n quote überhaupt als grapje durven te plaatsen. Natuurlijk is niet al het eten te bewaren en wordt er bij mij heus ook wel eens wat weggegooid. Maar voor je portemonnee en het milieu is het zo belangrijk om het zoveel mogelijk te voorkomen.

3. Niet denken aan vaste gewoontes en je cravings

Noem mij raar, maar in mijn hoofd maak ik onderscheid in ‘doordeweeks eten’ en ‘weekend eten’. Als ik dus zou plannen dat wij in het weekend een ‘doordeweekse maaltijd’ zouden eten dan is de kans heel groot dat ik zwicht en New York laat komen met pizza. Terwijl als ik zelf zorg dat ik een maaltijd plan die wel past in mijn weekend mindset, dan is het waarschijnlijk goedkoper én stukken gezonder. Soms heb ik maanden dat ik elke week zin heb in hetzelfde gerecht, dan zorg ik dat ik dat gerecht elke week plan. Nou ja, je snapt vast wat ik bedoel. Strikt geen rekening houden met dat soort wensen of gewoonten zullen ervoor zorgen dat je je weekmenu vlugger in de wind slaat dan als je daar wel rekening mee houdt.

4. Te strak plannen

Het komt bij mij regelmatig voor dat ik op de dag dat ik een maaltijd gepland had er eigenlijk geen zin in heb. Dan kan ik een beetje schuiven en misschien iets eten wat ik op een andere dag gepland had staan, maar op andere momenten maak ik ook gewoon wat anders met dezelfde ingrediënten. Met broccoli en kip kun je bijvoorbeeld best wel wat kanten op en de andere benodigdheden zijn vaak dingen die langer houdbaar zijn of multi-inzetbaar. Ook het weekend kan een moment zijn waar het mis gaat in je planning, zorg dus dat je die dagen een beetje makkelijk schuifbare gerechten maakt. Zodat als je ergens blijft hangen je niet het eten van die dag weg moet gooien. Het kan ook helpen om doordeweeks en weekend los van elkaar te plannen, zodat je beter weet wat je kunt verwachten.

5. Veel te moeilijke gerechten kiezen

Je hoeft niet elke dag een recept uit de Allerhande of van Pinterest te maken. Zorg dat je een boekje hebt waarin je jouw succesrecepten zet en haal daar het gros van je maaltijden uit. Het afgelopen jaar hebben een aantal kookblogs daar super handige receptenboeken voor uitgebracht. Op avonden dat je wel tijd en zin hebt kun je alsnog uitgebreid koken, maar bijna niemand houdt het vol om elke dag ingewikkelde nieuwe dingen te proberen. Daarbij kun je ook vlugger je motivatie verliezen als deze gerechten dan tegenvallen, terwijl dat zeker niet gebeurd als je succesrecepten op tafel zet. Daar geniet het hele gezin van!

Ikzelf maak eigenlijk geen volledig weekmenu, maar plan twee keer per week wat ik ga eten voor de komende dagen. Meestal is dat maandag tot en met donderdag en vrijdag tot en met zondag. Maar het kan ook wel eens anders uitkomen als ik op woensdag boodschappen ga doen bijvoorbeeld. Flexibiliteit is voor jezelf ook wel heel handig en zorgt dat je niet teveel stress krijgt van een weekmenu, want het is eigenlijk juist bedoeld om die stress weg te nemen.