Gedeelde smart is halve smart, toch? Ik vroeg mijn volgers daarom of ze hun grootste supermarkt ergernis met mij wilde delen en dat deden ze massaal! Grappige is dat veel ergernissen eigenlijk wel overeenkomen of met elkaar te maken hebben. Daarom een top vijf, dan weet je voortaan waar je rekening mee moet houden zodat je anderen niet meer irriteert in de supermarkt.
5. Geen personeel te vinden
Je hebt een vraag, bijvoorbeeld omdat je een product niet kan vinden of om welke andere reden dan ook, maar nergens is ook maar 1 personeelslid te vinden. Super frustrerend natuurlijk. Als er dan al (genoeg) personeel aanwezig is betekent dat trouwens niet dat alle ergernissen over zijn. Kauwgom kauwen terwijl een klant te woord wordt gestaan is ook een grote ergernis. Als het personeel chagrijnig of onbehulpzaam gereageerd is het ook heel irritant, klant is immers koning! Al is het wel belangrijk dat we als klant ook altijd netjes blijven, want dan is het voor het personeel een stuk makkelijker om vriendelijk te zijn!
4. Drukte
Eigenlijk zijn ‘andere mensen’ altijd irritant. In de supermarkt, bij de Efteling en op de weg. Waarom moest iedereen nou nét op hetzelfde moment hetzelfde idee hebben als jij. Kijk net na werktijd of op zaterdagmiddag is het nog te verwachten dat het druk is in de supermarkt, het is nog veel irritanter als het net heel druk is op een onverwacht moment. Bejaarden en kinderen werden nog het allermeest als irritant benoemt. Die eerste groep is vaak traag en dus is het dan vooral irritant als deze mensen net tijdens de supermarkt spits hun boodschappen doen. De tweede groep maakt vooral ook veel lawaai, kijken niet uit waar ze lopen en gebruiken de supermarkt als een speeltuin. Zelf moet ik zeggen dat ik het vooral niet oké vind dat kinderen op skeelers en stepjes gewoon door de supermarkt mogen, regelmatig zie ik dat er gevaarlijke situaties door ontstaan.
3. Lange wachtrij bij de kassa
Deze staat een beetje in verband met de vorige, want een drukke winkel betekent ook drukte bij het afrekenen. Dat is een logisch gevolg, nog erger is het als het eigenlijk niet zo druk is. Er nog vier kassa’s zijn die maar niet open gaan en de wachtrij maar blijft groeien. Bij Jumbo heb je dan nog kans dat je met een beetje geluk je boodschappen gratis krijgt (is mij een keer gebeurd) maar ook dat schijnt zeldzaam te zijn. Tijdens het wachten zijn er trouwens ook nog genoeg dingen waar men zich aan ergert. Bijvoorbeeld het niet neerleggen van het beurtbalkje voor de volgende persoon. Ook vragen veel mensen zich af waarom anderen zo langzaam moeten zijn. De ene keer omdat de tas niet voor het betalen wordt ingeladen, de andere keer omdat de portemonnee met kleingeld moet worden omgekeerd. Overigens wordt haast, wat zich uit in voordringen, ook niet gewaardeerd.
2. Geblokkeerde paden
Iedereen moet naar de supermarkt en over het algemeen gaan we allemaal naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Grote kans dus dat je daar regelmatig bekenden tegenkomt en soms is het onvermijdelijk (of gewoon gezellig) om even een praatje te maken. Andere supermarktbezoekers willen daar alleen zo min mogelijk last van hebben, want dit is dus de op één na meest genoemde ergernis. Trouwens niet alleen door kletsende klanten, ook verlaten winkelwagens, treuzelaars voor een schap en natuurlijk de karren van de vakkenvullers worden als grote irritatie genoemd. Zeker bij Lidl is die laatste een flink punt en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, al is het wel fijn dat er wordt bijgevuld want een leeg schap is juist waar de meeste irritaties zitten.
1. Leeg schap
Wie mijn tips een beetje opvolgt gaat natuurlijk niet zonder lijstje/ plan naar de supermarkt. Als er dan iets niet op voorraad is wat je nodig had is dat super frustrerend. Zeker als het dan gaat om aanbiedingen of producten waar geen alternatief voor is. De schap ergernissen eindigen daar niet want het is natuurlijk ook heel irritant als de prijs bij het product niet klopt. Of als een nieuwe actie nog niet wordt doorberekend bij de kassa. Natuurlijk worden deze dingen allemaal netjes opgelost na een bezoekje aan de servicebalie. Het enige punt is dat dat soort dingen bij mij nét altijd gebeuren als ik niet meteen tijd heb/ neem om naar de kassabon te kijken.
Kleine tip als je naast een aanbieding grijpt: meeste supermarkten geven bonnen uit zodat je de week erna alsnog gebruik kan maken van de actie. Even vragen bij de kassa of servicebalie! Dit geldt natuurlijk niet voor acties met beperkte geldigheid als ‘op=op’ of ‘zolang de voorraad strekt’.
Ondanks dat het om ergernissen en irritaties ging heb ik erg moeten lachen om alle inzendingen van mijn volgers. Heel erg bedankt voor al jullie inzendingen! Ik ben het denk ik wel eens met deze top 5, hoewel ik niet heel vaak te maken heb met een leeg schap, maakt dat het misschien wel extra zuur als het dan gebeurt omdat ik er geen rekening mee houdt dat het kan gebeuren…