Deze week adverteerde de Belgische Albert Heijn met 2+5 gratis op een flink aantal producten, de winkels werden dus overspoeld door koopjesjagers. Mensen die blij waren met kortingen boven de honderd euro, want met méér korting dan je betaalt loopt dat nog wel eens lekker op. De grote vraag is alleen of je nu echt zoveel bespaart als je denkt, of zijn het slimme marketingtrucs? Want de échte koopjesjager weet; het enige geld dat je bespaart is het geld dat je niet uitgeeft.
Wat betekent 1+2 gratis of 2+3 gratis eigenlijk?
Het is misschien een beetje voor de hand liggend, maar ik ga even de meest voorkomende kortingsacties onder elkaar zetten.
- Tweede halve prijs, dit komt neer op 25% korting.
- 2+1 gratis; dit komt neer op 33% korting.
- 1+1 gratis; dit komt neer op 50% korting.
- 2+3 gratis; dit komt neer op 60% korting.
- 1+2 gratis; dit komt neer op 66% korting.
- 2+5 gratis; dit komt neer op 70% korting.
Hoe verder het lijstje gaat, hoe indrukwekkender het klinkt en zo lijkt het ook als je naar je bonnetje kijkt. Maar het is pas het begin van het verhaal, want het is heel belangrijk om te kijken naar wat je nou eigenlijk betaalt.
Hoge korting ≠ altijd goedkoop
Een fout die veel mensen maken is kijken naar het kortingspercentage, maar niet naar wat ze nu eigenlijk betalen of wat andere acties zijn, voor ze beslissen of iets een goede deal is. Toch is hoge korting niet altijd hetzelfde als een goede prijs. Vaak worden acties zoals deze gedaan op producten met weinig inhoud, die onder de streep sowieso al vele malen duurder zijn dan voordeelverpakkingen. Hierdoor is de korting wel hoog, maar de uiteindelijke besparing laag. Over het algemeen vind
Het is ook belangrijk om dus niet te kijken naar de verpakkingsprijs, maar wat er in zit. Bij veel producten zijn dat liters of kilo’s, maar bij sommige items kun je beter (ook) naar stuk kijken. Zeker bij vaatwas- en wasproducten, want daarvan kan de concentratie verschillen. Zo kan het zomaar zijn dat twee liter wasmiddel maar twintig wasbeurten bevat en één liter wasmiddel juist 28 wasbeurten.
Een voorbeeld
Bij de supermarkt is de Sun 2+3 gratis. Een verpakking van zestig stuks kost normaal €29,95. Voor vijf verpakkingen betaal je nu dus €59,90 en dan krijg je 300 tabletten en je hebt €89,85 korting! Wauw! Deze aanbieding betekent dat je dus €0,20 per vaatwastablet betaalt. Nu denk je; dit zijn best grote verpakkingen dus dan zal het wel een goede deal zijn. Maar is dat wel zo?
Want, tegelijkertijd is er bij de drogist een actie op dezelfde vaatwastabletten, alleen nu in een verpakking van 154 stuks. Deze kost €19,99 en dat betekent dat je per tablet maar €0,13 betaalt. Deze actie wordt helemaal niet als grootse korting gepresenteerd maar op dit verpakkingsformaat bespaar je dan nog wel eens even €10 extra.
En dan is dit nog niet eens de beste voordeelverpakking-aanbieding, kun je nagaan.
Een ander mooi voorbeeld zijn de
Wanneer loont het wél?
Naast wasmiddel zijn de ‘meer gratis dan betaalt’-acties ook vaak op producten die normaal ook regelmatig in eenheidsprijzen zijn. Ik zal even wc-blokken als voorbeeld nemen, die zijn namelijk regelmatig te koop met acties waarbij je €1 betaalt. Als je dan dus bij een 2+3 gratis actie méér moet betalen dan €5 is het geen goede deal, blijf je daaronder? Dan is het wel een goede deal. Zo kan het dus zijn dat het voor goedkopere producten uit een lijn wél een goede deal is en voor duurdere producten niet.
Huismerken
Los van het feit dat er voor deze producten vaak betere deals te vinden zijn voor hetzelfde merk, is het ook nog eens zo dat huismerken natuurlijk altijd goedkoper zijn. En ik snap dat iedereen zijn eigen reden heeft om voor een A-merk te kiezen, maar bedenk wel of je dat A-merk echt kunt verantwoorden aan je portemonnee. Want je bespaart misschien al €10 extra door Sun vaatwastabletten te kopen bij de drogist, maar kies je voor huismerk van Lidl dan heb je de door de Consumentenbond als beste geteste vaatwastabletten voor nog eens €6 minder dan dat. En ook op wasmiddel kun je zo €10 besparen per honderd wasbeurten, puur door te kiezen voor huismerk. Uiteraard zal ik ook altijd blijven vertellen wat de beste deals zijn voor A-merken, maar het is iets om over na te denken…
Het klinkt zo lekker, méér gratis krijgen dan je afrekent, maar het betekent gewoon niet automatisch meer besparen. Rekenen en slimme keuzes maken is dus super belangrijk. Onthoud ook vooral: het zijn altijd de uitzonderingen die de regel bevestigen, dus blijf altijd rekenen welke aanbieding het voordeligst is en ga er net zo min van uit dat hoge korting nooit een goede deal is, dan dat je ervan uit moet gaan dat het altijd een goede deal is.

