black friday

5 mythes over Black Friday ontkracht

Black Friday staat weer voor de deur, en dat is het moment dat de winkels elkaar proberen te overschreeuwen met kortingen en beloftes zoals ‘de beste deal van het jaar’. Maar wat is hier nu eigenlijk van waar? Elk jaar zie ik het weer in mijn comments: de vele mythes over Black Friday. Mensen die roepen dat ‘prijzen eerst omhoog gaan’, maar ook dat overconsumptie zou worden aangespoord en dat ze daarom ‘niet meedoen’. Daarom duik ik in dit artikel in de vijf grootste Black Friday-mythes om te laten zien hoe jij écht slim kunt besparen. Want het enige geld dat je bespaart, is het geld dat je niet uitgeeft.

1. Black Friday spoort overconsumptie aan

Op zich kan ik deels deze manier van denken wel volgen. Maar in principe spoort de maatschappij ons overconsumptie aan. Ook zonder korting. Of je daaraan meedoet, of het nu 28 november is of 17 april, dat is aan jou.

Wie wil besparen, koopt alleen wat ze nodig hebben, maar wel voor de beste prijs. Het enige geld dat je bespaart, is geld dat je niet uitgeeft. Toen ik met Black Friday dus nog geen nieuw koffiezetapparaat kocht, ondanks dat hij de laagste prijs ooit had en ik wist dat mijn koffiezetapparaat op zijn laatste benen liep, heb ik dus geen geld bespaard maar mezelf uiteindelijk bijna €50,00 meer gekost.

Daarom is mijn tip altijd om al vroeg een lijstje te maken met wat je nodig hebt – en dat hoeven niet eens dure producten te zijn – met een prijs die je ervoor over hebt, en dan de prijzen in de gaten te houden met Black Friday. Kun je wachten? In januari en de rest van het nieuwe jaar zijn nog meer saleperiodes waarin je jouw product kunt kopen voor de prijs die jij het waard vindt.

2. Prijzen gaan in aanloop naar Black Friday eerst omhoog

Prijzen van producten fluctueren constant, ik merk het zelfs met mijn favoriete eten: Knorr Wereldgerechten Burrito’s. En het gekke is, deze prijsschommelingen gaan helemaal niet mee met de loop van aanbiedingen. Tenzij je aanbiedingen zelf ook als prijsschommeling ziet natuurlijk, haha.

Het is wél altijd goed om de prijzen in de gaten te houden: prijzen van vóór Black Friday, maar ook wat prijzen deden vorig jaar vlak ná Black Friday. Gelukkig zijn daar websites voor, zoals Tweakers en Kieskeurig, waar je kunt kijken wat het hele prijsverloop is geweest van het product, inclusief pieken en dalen.

3. Alles is goedkoper op Black Friday

Eigenlijk borduurt deze mythe een beetje voort op de vorige. Zoals ook met de folders door het jaar heen, die elke maandag weer vol staan met aanbiedingen – maar dat betekent niet dat je alles moet kopen wat in de folder staat. Zo ook niet met Black Friday: sommige aanbiedingen zijn ronduit lachwekkend. Andere producten hebben de laagste prijs van het hele jaar.

Ga er dus niet zomaar van uit dat je prijzen met Black Friday goed zijn omdat de winkel dat zegt, maar reken en beslis zelf.

4. Black Friday is maar één dag

De eerste Black Friday-reclames begonnen dit jaar al in oktober, en ja dat is zeker vroeg. Maar steeds meer bedrijven maken gebruik van de maand november om hun acties te delen, en niet één dag. En dat heeft meerdere redenen. Black Friday is in Amerika natuurlijk de dag ná Thanksgiving en vooral bedoeld voor stenen winkels. Cyber Monday is ooit in het leven geroepen als de online tegenhanger. Ze doen dan hun aankopen voor het grootste cadeautjesfeest van het jaar: Kerst.

Maar wij Nederlanders hebben natuurlijk binnen een week na Thanksgiving/Black Friday al ons belangrijkste cadeautjesfeest; zeker met kleine kinderen is Sinterklaas namelijk belangrijker dan Kerst. En zie de cadeautjes dan nog maar eens op tijd binnen te krijgen. De bezorgdiensten struggelen ook al jaren om alles op tijd geleverd te krijgen, en dan is een paar weken extra ademruimte wel fijn.

5. Black Friday is alleen voor tech en gadgets

Ik ben vooral dol op Black Friday voor alle producten die níet tech of gadgets zijn. Want hoewel er echt wel beter-dan-de-rest-van-het-jaar-deals zijn, wordt mijn hartje toch vooral heel warm van absurde sales – en die vind je vooral op meer alledaagse producten. Dus ik hou altijd de grote online warenhuizen in de gaten en natuurlijk de drogisterijen. Wel goed om in de gaten te houden of aanbiedingen wel echt goede deals zijn, want hoge korting betekent niet altijd de allerbeste prijs!

Als je weet waarop je moet letten, hoeft Black Friday geen valkuil te zijn. Zorg dat je op tijd een lijstje maakt met wat je écht nodig hebt, bepaal wat je ervoor wilt betalen en houd de prijzen goed in de gaten. Zo scoor je alleen de aanbiedingen die het echt waard zijn en word je niet verleid door marketingpraatjes.

De beste Black Friday deals zal ik delen op mijn Instagram én komen op deze pagina te staan, zo hoef jij alleen maar te beslissen of het op je lijstje stond en kun je beter beslissen wat je wel en niet moet kopen.