Vorige week kreeg ik ineens een postkaart van PostNL op de mat. “Oeps, te weinig postzegels…” stond erop. Even dacht ik dat het voor een pakketje was dat ik had verzonden, dat had ik een keer eerder gehad. Maar het bleek voor een brievenbuspakketje dat ik zelf had ontvangen. Met de informatie op de kaart kon ik dit ontcijferen, al werd me dat niet echt makkelijk gemaakt, moet ik zeggen. Het bleek dus dat als de afzender onbekend is, ze de postkaart naar de ontvanger sturen. De grote vraag is: ben je verplicht om dit te betalen?
Waarom krijg je een betaalverzoek van PostNL?
Ongefrankeerde of onvoldoende gefrankeerde post wordt altijd bezorgd door PostNL. Maar het is natuurlijk niet gratis om post te versturen, dus wordt er nog een poging gedaan om de kosten te verhalen. Dit kan via degene die het poststuk heeft verzonden, maar als deze onbekend is, krijgt de ontvanger het betaalverzoek.
Het betaalverzoek bestaat uit twee delen. Ten eerste moet je natuurlijk de ontbrekende frankeerwaarde vergoeden. Dit wordt altijd omhoog afgerond naar minstens één postzegel, die in 2025 €1,21 kost. Dus ongeacht of je voor €1,19 gefrankeerd hebt of helemaal niet: je betaalt minstens €1,21. Zijn de frankeerkosten hoger, dan betaal je natuurlijk steeds een extra postzegelwaarde meer.
Dan zijn er nog de administratiekosten. Deze zijn €3,83, oftewel drie postzegels. Ze zijn altijd even hoog, ongeacht het tekort.
Ben je verplicht deze rekening te betalen?
Ik kan heel kort zijn over de vraag of je dit betaalverzoek moet betalen: het antwoord is ‘nee’. In de meeste gevallen heb je het poststuk al ontvangen en komt het betaalverzoek pas later. In mijn geval bijna twee weken later. Het is dus niet zo dat het niet bezorgd wordt als je niet betaalt, maar PostNL wil natuurlijk wel graag dat je betaalt.
Als je niet betaalt, kun je een herinnering krijgen. Dit kun je echter voorkomen door bezwaar te maken. Dit is echt kinderlijk eenvoudig en, zeker als het maar om een paar cent gaat, wel de moeite waard. In de meeste gevallen zal het bezwaar ook worden geaccepteerd.
Als je een betaalverzoek ontvangt voor een brief met te weinig postzegels, kun je zelf beslissen wat je ermee doet. Betalen is vrijwillig en bezwaar maken is altijd een optie. En het is ook handig om te kijken of je het poststuk waar het over gaat wel hebt ontvangen.
Ik heb ook wel eens een betaalverzoek gekregen omdat ik zelf te weinig had gefrankeerd. Ik was toen als afzender dus wel bekend en deze betaal ik altijd. Maar nu bleek er maar €0,22 te weinig te zijn betaald en daarvoor ga ik niet €4,84 betalen. Dus ik heb bezwaar gemaakt. Nu maar afwachten of het wordt geaccepteerd…