Actualiteiten

Geld terug bij vertraging met de NS: zo simpel is het

Ik begin even met een story time, want laatst had ik écht een bizarre ervaring met de trein. Gelukkig wel op de terugreis, want dat zorgt in elk geval voor een stuk minder stress dan wanneer zoiets gebeurt op de heenweg.

Maar goed, ik moest van Eindhoven naar Utrecht, maar tussen Eindhoven en Den Bosch werd aan het spoor gewerkt, dus in plaats van de rechtstreekse trein, die normaal in 50 minuten op de plaats van bestemming is, moest ik via Tilburg en duurde de reis meer dan 1,5 uur.

Toen ik voor mijn terugreis op het station kwam had mijn trein vertraging, die opliep tot 15 minuten voordat de vertraging volledig van het bord verdween. Toen kwam er een melding dat we van spoor 15 naar spoor 18 moesten. Samen met mijn medereizigers begon ik te rennen, want die trein wilden we allemaal niet missen.

Dat rennen was niet nodig geweest, want op spoor 18 stonden we allemaal nog een minuut of 10-15 te wachten voor een dichte trein. Verwarde mensen om me heen, geen duidelijkheid vanuit de NS. Toen de deuren uiteindelijk open gingen en we in konden stappen sloeg er een collectieve zucht van verlichting over het perron.

Toen we begonnen te rijden was ik blij want natuurlijk was mijn mobiel ook nog eens bijna leeg. Ik zonk in de bank, klaar voor het eerste deel van mijn terugreis, dat een uur zou duren. Maar ongeveer een kwartier later komt op de intercom een bericht dat ik nooit had verwacht: in plaats van naar het zuiden, waren we naar het noorden gereden.

De wissel stond niet goed. Bij station Driebergen-Zeist stopten we, in eerste instantie om te draaien, maar na nog eens een paar minuten moesten we toch allemaal uitstappen om in de klaarstaande sprinter terug naar Utrecht Centraal te stappen.

Deze sprinter zat dus overvol met gefrustreerde reizigers, gelukkig was de sfeer eerder jolig dan boos. En toen ik uiteindelijk terug kwam op station Utrecht kon ik gelukkig meteen in de trein naar Tilburg stappen, maar dat was dus wel die van een heel uur later.

Zo kwam het dus dat ik normaal om half 8 thuis zou zijn, maar nu pas om half 10. Een vertraging van 2 uur! Ja en toen besloot ik dus wél om gebruik te maken van mijn recht op geld terug, want daar had ik nu wel recht op. En het bleek echt stukken makkelijker dan ik had verwacht!

Wanneer krijg je je reiskosten terug?

Natuurlijk krijg je niet meteen bij elke 5 minuten vertraging je geld terug, maar het viel me eigenlijk wel op dat het al vanaf een half uur vertraging is! Dan krijg je de helft van je reiskosten terugbetaald, mits ze hoger zijn dan €2,30.

Als je een uur vertraging hebt dan krijg je heel de kosten van je hele reis terug. Wederom: mits deze hoger zijn dan €2,30 Bij reizen die deels of helemaal via de hogesnelheidslijn gingen krijg je zelfs al vanaf 15 minuten vertraging geld terug!

De week na het drama in de intro moest ik weer met de trein, dit keer voor een reis van 16 minuten. Ik dacht ‘gelukkig kan ik hier nooit een half uur vertraging voor hebben.’ Daarmee riep ik wel wat over mezelf af, want NS dacht blijkbaar: ‘dat zullen we wel zien’.

En ja hoor: vertraging van meer dan een half uur. Het was zelfs zo erg dat ik moest worden opgehaald bij een ander station! Maar goed vooral voor lange reizen is het wel lekker als je je geld terug krijgt van de reis waarmee je heel wat vertraging had.

Wat heb je nodig?

Je kunt je geld alleen maar terugvragen als je een geldig vervoersbewijs had, dat kan een e-ticket zijn, je OV-chipkaart of je pinpas. Hoe je dan je geld terug moet vragen verschilt, ik heb een OV-chipkaart en moest dus gewoon mijn kaartnummer invoeren. Maar als je met je pinpas hebt ingecheckt moet je het transactienummer invoeren. Het spreekt eigenlijk voor zich en is heel duidelijk. Het is alleen wel zo dat de NS dus wil checken of je de reis wel echt hebt gemaakt!

Binnen hoeveel tijd aanvragen?

Heb je nou in de afgelopen 3 maanden een treinreis met flinke vertraging gehad? Dan kun je hier nog de vergoeding voor aanvragen, is het langer geleden? Dan kan dat helaas niet, maar je hebt dus best wel een tijd om je geld terug te vragen.

Officieel staat op de site dat het pas kan vanaf 24 uur na de reis, maar ik heb die laatste keer dus al mijn claim ingediend terwijl ik stond te wachten op mijn vervangende vervoer, en dat geld heb ik inmiddels ook gewoon teruggekregen dus ik weet niet in hoeverre dat klopt.

Hoe werkt het aanvragen?

Je hoeft eigenlijk dus niet meer te doen dan naar deze website te gaan, daar wijst het zich allemaal vanzelf. Je geeft aan wat je vervoersbewijs was, welke reis je wilde maken en op welke datum en tijd.

De extra informatie die nog nodig is, zoals eventuele toeslagen. Dan vul je je persoonlijke gegevens in en kun je het formulier versturen. Ik had steeds binnen een week antwoord en het geld binnen twee weken terug dus dat gaat razendsnel.

Wanneer heb je dus geen recht op geld terug bij vertraging?

Helaas heb je geen recht op vergoeding als er van tevoren een langere reistijd werd aangegeven, zoals bij werkzaamheden. Maar eerlijk is eerlijk: als jouw reis die normaal geen overstappen heeft er ineens twee krijgt, is de kans op vertraging wél veel groter. Ook krijg je geen vergoeding als je vertraging werd veroorzaakt door een andere vervoerder dan NS, maar dat lijkt me vrij logisch.

Net als dat je geen vergoeding krijgt als je geen geldig vervoersbewijs hebt, dan zouden ze je eigenlijk nog een boete moeten nasturen. En op de site staat ook dat je bij ‘een ‘bijzonder geval van overmacht’, zoals een landelijke stroomstoring’, geen vergoeding krijgt. Wat daar verder allemaal onder valt, weet ik niet. Dus vraag het gewoon aan: nee heb je, ja kun je krijgen.

Heb je vertraging bij de NS? Vraag dan altijd geld terug. Zelfs als je twijfelt of je vertraging lang genoeg was, is het de moeite waard om het te proberen. Het kost je maar een paar minuten en het levert vaak meer op dan je denkt.

Disclaimer: Ik deel deze tips om je te helpen besparen, maar ik ben natuurlijk niet de NS. Check daarom altijd de officiële informatie bij NS of hun klantenservice. Aan dit artikel kun je geen rechten ontlenen en Gierige Gerda is niet verantwoordelijk voor het al dan niet terugkrijgen van reiskosten.