aanbiedingen

Goede (en slechte) aanbiedingen leren herkennen

De meest gestelde vraag in mijn inbox is al jaren: ‘Is dit een goede deal?’ En soms is die vraag zo ontzettend moeilijk te beantwoorden. Ik vind persoonlijk namelijk 17 cent per vaatwastablet of wasbeurt echt veel te veel geld. Ik vind het namelijk prima om gewoon de goedkoopste optie te kopen, maar wat als je per se een bepaald merk wilt kopen? Om welke reden dan ook? Dan is 17 cent misschien wel de beste prijs. Daarom heb ik een manier ontwikkeld waarmee iedereen zelf kan bepalen of een aanbieding goed is én om te bepalen hoeveel voorraad je dan van deze aanbieding mee moet nemen.

Wat is een aanbiedingenranglijst?

Op internet wordt de tier-list, wat zich eigenlijk simpel vertaalt naar ranglijst, vaak gebruikt om allerlei dingen te rangschikken. Van snacks tot films, van knappe acteurs tot de beste nummers van een artiest. Daarom leek het mij slim om deze manier van rangschikken te gebruiken voor aanbiedingen. Helaas is hij onder mijn volgers niet heel erg bekend, daarom heb ik ‘m een beetje aangepast en daardoor is het eigenlijk meer een soort Nutri-score geworden, maar dan voor hoe goed een aanbieding is en hoeveel je op voorraad moet nemen.

Een aanbieding beoordelen: let hierop

  • Zorg dat je aanbiedingen nooit per verpakking, maar per liter, kilo of stuk vergelijkt. Zo kun je makkelijker beoordelen of die pot pindakaas van 350 gram nou echt goedkoper is dan de pot pindakaas van 600 gram.
  • Gaat het om lang houdbare producten of producten die vlug op moeten? De ranglijst is in de basis bedoeld om te gebruiken voor houdbare producten. Voor verse producten zal ik later nog tips geven.
  • Weet je nog niet hoe vaak een aanbieding terugkomt? Dan kun je gebruik maken van sites zoals Supermarktscanner.nl om te checken wat de beste prijs is én hoe vaak deze aanbieding terugkomt, maar hier heb ik een artikel over geschreven met de uitleg.

De ranglijst

7 – Geen aanbieding/normale prijs
Als ik de ranglijst gebruik in mijn aanbiedingenvideo, laat ik maar vijf rangen zien, deze zijn namelijk relevant voor zo’n soort video. Maar er zijn eigenlijk nog twee rangen en dit is de eerste. De normale prijs, de basis waarvan je gaat besparen. Je wil deze prijs voor zo min mogelijk producten betalen en dus doe je dit alleen als het echt niet anders kan. Je neemt ook geen extra producten mee.

6 – Slechte aanbieding
Elke aanbieding is beter dan geen aanbieding. Dus op zich is dit in veel gevallen net wat beter dan de voorgaande rang. Toch zou ik niet zeggen dat je van deze aanbieding meer moet meenemen, tenzij je zeker weet dat je het ook nodig hebt voordat er een betere aanbieding is.

5 – Aanbieding
Het gros van de aanbiedingen die in de folders staan. Als je een product graag gebruikt, is dit het moment om het vast te kopen. Vooral voor de meest gebruikte, minder dure producten van je boodschappenlijst is dit een mooi moment. Vaak komen deze aanbiedingen wel regelmatig voorbij, dus eentje extra meenemen is genoeg.

4 – Goede aanbieding
Hier wordt het interessant. Dit zijn aanbiedingen waar je portemonnee langzaamaan blij van wordt, de echte besparingen. Je kunt hiervan wel wat meer meenemen, twee of drie extra stuks. Genoeg om de periode tot de volgende aanbieding te overbruggen. Een goede aanbieding is vaak al wat minder voorspelbaar dan een gewone aanbieding en niet per se bij alle winkels te vinden.

3 – Deal
Deals zijn net wat beter dan een gewone goede aanbieding. Ze komen vaak voor bij speciale actiemomenten of als je verschillende acties met elkaar kunt combineren. Het is moeilijker in te schatten hoe vaak deals terugkomen, dus het is verstandig om een voorraad van 3 tot 6 maanden aan te leggen.

2 – Bodemprijs
De bodemprijs is de laagste prijs ooit voor een product. Zie je dit? Inslaan! Vaak gaat het om acties waarbij je gerust een voorraad voor een half jaar tot zelfs een jaar kunt aanleggen. Sommige producten, zoals conserven of wasmiddel, zijn zo lang houdbaar dat je nog langer kunt profiteren van deze topdeal. Leuk om te weten: mijn bodemprijzenlijst, die ik tussen 2016 en 2020 heb gemaakt, was in 2024 nog steeds actueel. Zelfs met inflatie zijn deze prijzen regelmatig gehaald of zelfs overtroffen!

1 – Bodemprijs crusher
Soms ben je gewend dat een bepaalde prijs de laagste is die je ooit voor een product hebt betaald, en dan wordt het ineens nóg goedkoper. Dan spreken we van een bodemprijs crusher, oftewel een nieuwe bodemprijs. De voorraadregel blijft hetzelfde als bij de bodemprijs: inslaan voor een half jaar tot een jaar. Let wel op dat je niet meer voorraad inslaat dan je nodig hebt of kunt gebruiken binnen de houdbaarheidsperiode.

Verse en kort houdbare producten

Verse producten kun je moeilijk opslaan, maar dat betekent niet dat je ze niet in de ranglijst kunt plaatsen. Voorraad is misschien wat minder in hoeveelheid, maar je kunt wel altijd kijken of een aanbieding het waard is om ruimte te gebruiken in je vriezer en hoeveel dan.

Je kunt de ranglijst gebruiken om je supermarktaanbiedingen te beoordelen als een pro. Het maakt niet zoveel uit wat voor producten het zijn, zolang je het maar vooral gebruikt voor de items die jij graag gebruikt. Want producten kopen omdat ze goedkoop zijn en niet omdat het producten zijn die je gebruikt, is geen besparing. Maar met de juiste producten in je voorraad kun je wel extra veel besparen.