Wie, net als ik, regelmatig met hun neus in de folders zit en elke week de beste aanbiedingen aan het zoeken is, zal het vast wel eens hebben gemerkt; er lijkt soms wel een beetje een patroon in te zitten. Maar klopt het wel dat er een vast patroon is voor aanbiedingen en hoe herken je zo’n patroon?
Zijn alle aanbiedingen voorspelbaar?
Laat ik maar meteen duidelijk zijn. Niet alle aanbiedingen hebben een vast ritme en niet alle vaste ritmes zijn hetzelfde. Jammer, hé? Ik had je zo graag precies verteld welke weken je op moest letten voor welke aanbiedingen en bij welke winkels, maar helaas. Maar als je goed oplet kun je snel vinden wat voor jou het optimale moment is om een aankoop te doen.
Aanbiedingen ranglijst
Om te beslissen hoe goed een aanbieding is maken we gebruik van de aanbiedingen ranglist. Als je hier meer over wil weten moet je even het artikel daarover lezen, maar ik zal de basis nog even uitleggen. De ranglijst geldt vooral voor producten met een lange houdbaarheid.
- 7 – Normale prijs/geen aanbieding. Het zegt het eigenlijk al; geen aanbieding en de normale prijs. Je koopt deze producten niet tenzij je echt niet anders kan. Deze prijs heeft een product eigenlijk altijd.
- 6 – Slechte aanbieding. Een slechte aanbieding is altijd nog beter dan geen, maar toch moet je ook proberen te voorkomen dat je teveel op dit moment moet kopen.
- 5 – Aanbieding. Deze aanbiedingen zijn prima. Niet per se goed, maar ook niet slecht. Komen echt met grote regelmaat terug, dus als je het koopt neem je er eentje extra mee zodat je in elk geval niet de volle mep hoeft te betalen de volgende keer.
- 4 – Goede aanbieding. Hiervan word ik blij! Een goede aanbieding komt wel met grote regelmaat terug, maar is toch een mooie prijs. Misschien kan het lager, maar voor sommige producten is een goede prijs gewoon een goede prijs. In plaats van ééntje extra neem je er misschien twee extra mee.
- 3 – Deal. Vaak is dit een actie op een speciaal moment of als je acties kunt combineren. Dit is echt een heel goede aanbieding. Deze acties komen ook vaak minder regelmatig voor. Je wil hiervan dus wel een drie maanden tot half jaar voorraad van meenemen.
- 2 – Bodemprijs. De allerlaagste prijs die je ooit voor een product hebt betaald. Dit is vaak een beetje hetzelfde als bij deals, dat je speciale acties hebt of acties kunt combineren. Deze komen dan ook niet zo vaak voor, dus een voorraad van een half jaar tot een jaar kan verstandig zijn.
- 1 – Bodemprijs crusher. Als een prijs onder de oude bodemprijs gaat, dezelfde ‘regels’
Het reizende circus
Een van de meest opvallende patronen is wat ik het reizende circus noem. Veel aanbiedingen doen namelijk meerdere winkels na elkaar aan, net alsof ze een toertje door Nederland maken. Eerst is de aanbieding bij Albert Heijn, de volgende week bij Plus en daarna bij Jumbo. En steeds vaker doen ook Aldi en Lidl mee met deze acties. Dit geldt vooral voor acties die ik in rangen 6, 5 en 4 plaats (de minder indrukwekkende aanbiedingen tot gewoon goed). Het is dus handig om te leren bij welke winkels jouw favoriete deals opduiken en wanneer dat ongeveer gebeurt.
Goede en slechte aanbiedingsmaanden
Wist je dat niet elke maand even gunstig is voor aanbiedingen? Begin augustus merk ik standaard dat mensen in mijn inbox verschijnen om te klagen over het tekort aan goede aanbiedingen. Maar januari, februari en september zijn dan weer standaard de duurste maanden in mijn leven wat betreft de boodschappen, want dan leg ik mijn voorraad van goede aanbiedingen aan. Wil je meer weten over de aanbiedingenkalender? Ik heb hier eerder al eens een blog over geschreven. Als je deze kalender kent is het makkelijker om voor te bereiden op momenten dat er geen goede aanbiedingen zijn.
Seizoensinvloeden
Dan is er nog de invloed van de seizoenen. Groente en fruit zijn het beste voorbeeld hiervan. Als je groenten en fruit koopt op het moment dat het lokaal en van het land komt, dus zonder gebruik van een verwarmde kas, dan zijn ze goedkoper dan dat ze van ver en/of uit de verwarmde kas moeten komen. Een goede leidraad voor groente en fruit is dat je nooit meer dan €0,50 per portie (250 gram) moet betalen, dan zit je eigenlijk altijd goed. En wil je wintergroenten in de zomer of zomerfruit in de winter dan kun je altijd nog in de vriezer kijken!
Hoe ontdek je zelf patronen?
Omdat dus niet alle aanbiedingen even voorspelbaar zijn, is het handig om ze bij te gaan houden. Let op hoe vaak je favoriete producten in de aanbieding zijn en bij welke winkels. Sommige acties komen elke zes weken terug, andere pas elk half jaar, en sommige zie je gewoon nooit meer. Het blijft een kwestie van goed opletten. De ranglijst helpt je om sneller te bepalen of je actie echt bijzonder is of dat je hem volgende week bij een andere winkel ook wel tegenkomt. Voor hele goede acties (rangen 3, 2 en 1) is het slim om meteen toe te slaan. Bij minder indrukwekkende deals kun je beter rustig afwachten of op zoek gaan naar alternatieven.
Dus ja, er zijn wel degelijk patronen in aanbiedingen. Het is alleen geen one-size-fits-all. Het maakt eigenlijk niet uit waar je naar op zoek bent, het belangrijkste is dat je goed om je heen kijkt, producten en winkels leert kennen en bespaarseizoenen in je achterhoofd houdt. Want wie zich bewust is van patronen, kan veel besparen!