Storytel review luisterboek
Persoonlijk

Review: Storytel – een app voor luisterboeken

Als kind was ik dol op lezen, ik ging elke paar weken naar de bibliotheek en had zelf ook een flinke boekencollectie. Daarnaast had ik heel veel cassettebandjes met luistersprookjes en een Pluk van de Petteflet hoorspel, die ik helemaal grijs gedraaid heb. Ook werd ik vaak voorgelezen door mijn vader, hij is daar zo goed in dat hij daarmee is doorgegaan tot ik op de middelbare school zat. No shame. Ik ben dus echt dol op lezen, maar in mijn volwassen leven heb ik daar niet altijd de rust voor. Ik besloot daarom maar eens gebruik te gaan maken van luisterboeken en heb me aangemeld voor 2 weken gratis Storytel. Dat is inmiddels 4 jaar geleden.

Aanbod van boeken

In de app zijn zowel audioboeken als e-boeken te vinden en niet alleen ‘oudere’ boeken, maar ook gloednieuwe boeken. Mijn eigen boek stond er bijvoorbeeld al op toen hij ook uitkwam in de boekwinkel. Maar meestal duurt het een aantal maanden voor je het boek ook kan luisteren, zo is het laatste deel van de Zeven Zussen vanaf november te luisteren. En veel boeken zijn ook te vinden als e-book, als je liever leest dan luistert. Helaas is de app niet te gebruiken op een e-reader, maar wel op zo’n beetje alle gangbare telefoons en tablets. Als je bent ingeschreven op de Nederlandse Storytel heb je beschikking tot boeken in het Nederlands of Engels. Sommige boeken zijn enkel in de originele taal te beluisteren/lezen, van anderen is ook de Nederlandse versie beschikbaar. Boeken die je interessant lijken zet je op je digitale boekenplank.

Kids modus

Er staan boeken op voor volwassenen en kinderen. Wil je voorkomen dat de kleine per ongeluk aan Vijftig Tinten Grijs begint dan is daar ook een speciale ‘kids modus’ voor, deze is beveiligd met een 4-cijferige code en als deze is ingeschakeld zijn enkel de (opgeslagen) kinderboeken beschikbaar. Schakel je de kids modus weer uit dan kun je alle boeken weer bekijken en beluisteren.

Gebruiksvriendelijkheid van de app

Ik vind de app van de ene kant heel prettig in gebruik, maar er zijn ook wat punten die ik echt heel onhandig vind. Vanuit je boekenplank kun je makkelijk kiezen welk boek je af wil spelen, het is makkelijk om te skippen tussen hoofdstukken en ook bookmarks zijn eenvoudig aan te brengen. Als je zou willen zou je ook de snelheid van het vertellen kunnen vertragen of versnellen, maar ik denk dat dat de ervaring weinig goeds doet.

Ik ben zelf groot fan van de slaaptimer in de app, je kan instellen dat de app ophoudt met afspelen na het verstrijken van minimaal 5 tot maximaal 60 minuten. Heerlijk om mee in slaap te vallen, daarvoor kies ik wel het liefste een Nederlandstalige biografie. Zodat ik niet hoef na te denken en het ook niet zo’n enorme ramp is als ik een klein stukje mis. Daar zit dus wel een probleem, want ik weet niet perse over welke BN-ers allemaal een biografie is geschreven, dus moet ik handmatig scrollen en dat gaat niet lekker. Als je dan iets hebt gevonden wat leuk lijkt en je klikt het aan (om op je boekenplank te bewaren voor later) kun je daarna helemaal van voor af aan beginnen met scrollen. Irritant en frustrerend.

Storytel original

Net als streamingdiensten voor films en series, biedt ook Storytel exclusieve content aan. Dit zijn de zogenaamde Storytel originals. in dit geval betekent het trouwens niet alleen dat ze speciaal voor Storytel gemaakt zijn, ook dat de verhalen speciaal geschreven zijn om naar te luisteren. Zo zijn ze makkelijk te combineren met andere activiteiten. In de meeste gevallen gaat het ook niet om een volledig boek, maar meer een verhaal in verschillende afleveringen. Waar audioboeken met een hoofdtelefoon-icoontje worden aangegeven en e-books met een boek-icoontje, is het in het geval van een Storytel original een oranje ster. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er nog niet aan gewaagd heb, maar wie weet…

Eerste 30 dagen gratis

Ik nam Storytel net voor ik op vakantie ging en ging er vanuit dat ik het na deze tijd zou opzeggen. Juist omdat ik bedacht had dat ik vooral op vakantie veel zou luisteren. Niets is minder waar, juist thuis vind ik het heel fijn om een luisterboek aan te zetten. Voor ik ga slapen, zodat ik helemaal ontspan, maar ook tijdens huishoudelijke taken zoals koken of poetsen. Ik kan heel slecht tegen geluidsprikkels en met mijn noise canceling hoofdtelefoon en een audioboek aan heb ik nergens last van. Toen ik laatst in een hele lange, nare file stond heb ik ook een audioboek aangezet in plaats van de radio en ook dat hielp ontzettend met mijn innerlijke rust bewaren.

Een maandabonnement kost 12,99 euro per 30 dagen en hoewel ik dat best een flink bedrag vind besef ik me ook dat ik in de afgelopen jaren al wel voor heel veel meer geld aan boeken heb geluisterd. Ik vind het de bijna 13 euro dus wel echt waard en in een periode dat ik minder tijd heb om te luisteren, of als er geen boeken meer zijn die ik wil luisteren, pauzeer ik mijn abonnement gewoon voor een tijdje. Wil je met meerdere mensen luisteren dan kun je ook kiezen voor het Family account, luisteren met twee personen kost dan 16,99 euro en met drie personen 19,99 euro.

De links naar de site van Storytel zijn affiliatelinks. Dit wil zeggen dat ik een kleine commissie krijg als jij het artikel koopt via deze link. Deze commissie wordt gebruikt voor het onderhoud van deze website, het kost jou niets extra.