Hoewel deze hele week al zo’n beetje in het teken staat van korting en Black Friday, is het morgen pas écht zo ver. Sommige winkels zullen geen speciale acties meer hebben, andere wel en sommige winkels stunten pas echt op maandag. Want dat komt er óók nog eens aan: Cyber monday. Ik heb het de afgelopen jaren nog elk jaar gezegd, maar de gekte rond Black Friday lijkt elk jaar groter te worden. En dat maakt het elk jaar belangrijker om je niet gek te laten maken. Dat Black Friday een vrij nieuw fenomeen is betekent ook dat ik ook steeds nieuwe dingen te weten kom. Dat is dus ook waarom ik een tweede artikel over dit onderwerp belangrijk vind, extra informatie die ik in de afgelopen dagen heb opgedaan die jou kunnen helpen om geen onnodig hoge uitgaven te doen deze dag.
Marketing
We moeten ons met zijn allen goed in ons oren knopen dat een dag als Black Friday, Glamour day of acties als Hamsterweken niet bedoeld zijn om ‘ons’ als consument een plezier te doen. Ze zijn bedoeld om omzet te genereren, mensen naar de (web)winkel te trekken en zoveel mogelijk geld uit te laten geven. Dat betekent niet dat je er als consument niet je voordeel mee kunt doen, maar je moet je wel bewust zijn van de achterliggende gedachte. Het klinkt alleen wel wat hard en ongezellig, haha.
Nepaanbiedingen
Op Black Friday vinden winkels het leuk om met percentages korting te strooien. Zeker als dat meer is dan 50%, het lijkt wel of marketeers massaal mijn blog lezen en weten dat ik zeg dat alles onder de 50% niet aantrekkelijk is. Haha. Anyway, dat wil niet altijd zeggen dat de korting ook echt zoveel verschilt met de prijs waarvoor het normaal in de winkel ligt. Soms gooien winkels de prijs van producten omhoog, net voordat de aanbiedingen in gaan. Ook viel me op dat er verschillende bulk aanbiedingen lopen die veel minder gunstig zijn als ze ze doen lijken. Het zijn wederom de teksten als ‘nu of nooit’ en ‘op is op’ die je zullen moeten overtuigen van de geweldigheid van de actie, maar wie rekent komt al vlug tot de conclusie dat de acties niet zo goed zijn. Het is dus verstandig om op je hoede te zijn en goed te rekenen. Vaak doet een rondje Google al wonderen.
Check de betrouwbaarheid van de webshop en het product
Naast nepaanbiedingen zijn er ook steeds vaker webwinkels te vinden die je lokken met een mega goede deal, maar vervolgens niks leveren, of niet de kwaliteit die jij verwacht. Zorg dus dat je een webshop (en ook externe aanbieders via bol.com) altijd even checkt op recensies. Kijk naar de levertijd van producten, check de kvk nummers die bij het bedrijf horen en zorg dat je zeker bent van je zaak. Zeker als het gaat om grote bedragen. Je wilt voorkomen dat je Tim Hofman moet bellen om je geld terug te krijgen, toch?
Impulsaankopen
Hoe meer mensen ik in de afgelopen week heb gesproken over Black Friday, hoe meer me duidelijk werd dat er toch veel impulsaankopen worden gedaan. Behoed jezelf daarvoor en zorg dat je een lijstje maakt met wat je echt wil kopen. Dat kunnen dingen zijn voor jezelf, maar ook cadeautjes voor de decembermaand kun je prima met Black Friday kopen. Let er wel op dat je een goede prijs betaald.
Miskopen
Sla de (web)shops waar je normaal niet zou shoppen ook op Black Friday over, bij je vaste shops ken je de pasvorm, service, kwaliteit enz. Bij een andere winkel shoppen maakt de kans dat een impulsaankoop een miskoop wordt alleen maar groter. Hoe vaak gebeurd het niet dat je vergeet om een bestelling terug te sturen? Daarnaast is het heel vaak ook nog eens niet gratis omdat je de retourkosten zelf moet betalen. Dat maakt de aanbieding die je op de items had die je wel houdt ineens een stuk minder aantrekkelijk.
Alternatieve acties
Naast kleine webshops die zich distantiëren van Black Friday, omdat zij niet mee willen doen met de gekte, heb ik ook gezien dat bedrijven het moment aangrijpen om duurzaamheid te promoten. Zo grijpt kringloopketen Het Goed deze dag aan om te informeren wat tweedehands kopen oplevert. Onderzoek van TNO heeft namelijk uitgewezen dat 1 kilo hergebruiken ook 1 kilo CO2-besparing oplevert. Geweldig dus. Dille en Kamille kiest dan weer voor bomen in plaats van korting. Door een donatie aan Trees for all, in plaats van acties, kan er 2500 m² nieuw bos worden aangeplant in Nederland, België en Costa Rica. Een prachtig initiatief wat mij betreft.
Bring Back Friday
Bij Ikea gaan we dit jaar niks kopen op Black Friday, maar spullen terugbrengen! Veel van de grotere meubels zonder stoffering kun je terugbrengen. Denk daarbij aan ladekasten, tv meubels, stoelen en bed frames. Een volledig overzicht vind je op de campagnepagina op Ikea.nl. En als je dan één van deze producten hebt, die ook aan alle voorwaarden voldoet, dan kun je daar op Bring Back Friday tot wel 100% van de aankoopprijs voor terug krijgen. In Ikea cadeaubonnen, dat dan weer wel. Laadt je spullen nou niet zomaar in de auto, maar zorg dat je een aflevermoment reserveert en op dat moment aanwezig bent.
Ik zelf heb natuurlijk nog #nospendnovember, dus ik ‘mag’ eigenlijk niks kopen maar de site Koffievoordeel.nl* heeft wel een goede deal op lekkere Nespresso koffie in aluminium cups. Dat wilde ik toch even gezegd hebben.
*De link naar koffievoordeel is een affiliatie link.