Actualiteiten

Waarom Black Friday je meer kost dan je lief is

Vorige week deelde ik al een artikel met alle do’s en don’ts van Black Friday. In de dagen daarna leek mij alleen maar duidelijker te worden dat deze ‘feestdag’ in 2019 populairder is dan ooit tevoren. Dat Black Friday een vrij nieuw fenomeen is betekent ook dat ik ook steeds nieuwe dingen te weten kom. Dat is dus ook waarom ik een tweede artikel over dit onderwerp belangrijk vind, extra informatie die ik in de afgelopen dagen heb opgedaan die jou kunnen helpen om geen onnodig hoge uitgaven te doen deze dag.

Marketing

We moeten ons met zijn allen goed in ons oren knopen dat een dag als Black Friday, Glamour day of acties als Hamsterweken niet bedoeld zijn om ‘ons’ als consument een plezier te doen. Ze zijn bedoeld om omzet te genereren, mensen naar de (web)winkel te trekken en zoveel mogelijk geld uit te laten geven. Dat betekent niet dat je er als consument niet je voordeel mee kunt doen, maar je moet je wel bewust zijn van de achterliggende gedachte. Het klinkt alleen wel wat hard en ongezellig, haha.

Nepaanbiedingen

Ik had het in mijn vorige artikel al over winkels die hun prijzen vlak voor Black Friday omhoog gooien. Nu de aanbiedingen ook daadwerkelijk bekend zijn is het nog makkelijker om te kijken waar we voor moeten opletten. Zo waarschuwde de Consumentenbond voor nepaanbiedingen, waar winkels een ‘van’ prijs noemen waarvoor het item nooit in de winkel heeft gelegen. Ook viel me op dat er verschillende bulk aanbiedingen lopen die veel minder gunstig zijn als ze ze doen lijken. Het zijn wederom de teksten als ‘nu of nooit’ en ‘op is op’ die je zullen moeten overtuigen van de geweldigheid van de actie, maar wie rekent komt al vlug tot de conclusie dat de acties niet zo goed zijn.

Impulsaankopen

Hoe meer mensen ik in de afgelopen week heb gesproken over Black Friday, hoe meer me duidelijk werd dat er toch veel impulsaankopen worden gedaan. Ik zelf werd hier ook al meteen om 00.00 uur slachtoffer van. Goedgepraat omdat ik vorige week niet bij Norah had geshopt toen het te druk was bij Margriet Winterfair en de 30% korting tegenover de 25% korting van de beurs. Impulsaankopen zijn in principe ook niet per se slecht. Zolang het je niet in de financiële problemen brengt en je daadwerkelijk blij bent met je aankopen.

Miskopen

Sla de (web)shops waar je normaal niet zou shoppen ook op Black Friday over, bij je vaste shops ken je de pasvorm, service, kwaliteit enz. Bij een andere winkel shoppen maakt de kans dat een impulsaankoop een miskoop wordt alleen maar groter. Hoe vaak gebeurd het niet dat je vergeet om een bestelling terug te sturen? Daarnaast is het heel vaak ook nog eens niet gratis omdat je de retourkosten zelf moet betalen. Dat maakt de aanbieding die je op de items had die je wel houdt ineens een stuk minder aantrekkelijk.

Green Friday

Naast kleine webshops die zich distantiëren van Black Friday, omdat zij niet mee willen doen met de gekte, heb ik ook gezien dat bedrijven het moment aangrijpen om duurzaamheid te promoten. Zo grijpt kringloopketen Het Goed deze dag aan om te informeren wat tweedehands kopen oplevert. Onderzoek van TNO heeft namelijk uitgewezen dat 1 kilo hergebruiken ook  1 kilo  CO2-besparing oplevert. Geweldig dus. Dille en Kamille kiest dan weer voor bomen in plaats van korting. Door een donatie aan Trees for all, in plaats van acties, kan er 2500 m² nieuw bos worden aangeplant in Nederland, België en Costa Rica. Een prachtig initiatief wat mij betreft.

Helaas heb ik geen goede aanbiedingen kunnen vinden nog op krultangen en kledingstomers, de aankoop van die items zal ik zelf dus nog even uitstellen. Mijn uitgaven zullen vandaag dan ook waarschijnlijk beperkt blijven tot de kleding bij Norah. Al weet je het natuurlijk nooit voor een dag als vandaag over is…

7 reacties op “Waarom Black Friday je meer kost dan je lief is”

  1. Mijn hondenvoer bij mijn vaste webshop was 10% goedkoper. Gisteravond was de code al live, dus flink ingeslagen.
    Bij een andere webshop hondensnacks gekocht, ik weet de normale prijs en het scheelde 3 euro op een verpakking. 6 ingeslagen. Ook had ik nog een bon voor 5 euro korting.

    Ik voel me blij en de honden denk ik ook.

  2. Het is ook heerlijk om niets nodig te hebben en nergens naar te hoeven zoeken.
    Januari heb ik wel spullen nodig om de kamer te renoveren, maar dan zijn er wel weer andere aaanbiedingen.

  3. Ik heb gisteren al wat gekocht. Iets voor mij en mijn partner waar we al een tijdje naar zaten te kijken, maar was 130euro 😐 en nu alles op de site 15% korting, dus dat scheelde zomaar 20euro 🙂 mooi als cadeau. Ik heb wel bij de ANWB een impulsaankoop gedaan gisteren, door een email met Black Friday aanbieding. Twee ding gekocht die ik graag wilde. Er zit een ANWB winkel bij mij in de stad, dus die winterjas (mijn enige winterjas zit niet meer lekker nu ik aangekomen ben, heel vervelend met autorijden) en licht gekleurde winterschoenen (beide 50% korting) wilde ik al graag, en als het niet past is het ook zo teruggebracht. Maar ik vind het wel moeilijk om niet nog 10 dingen te kopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *