supermarkt trucjes
Boodschappen

Deze slimme trucs gebruikt de supermarkt zodat je meer geld uitgeeft

Hoewel elke supermarkt zo’n beetje beweert de goedkoopste te zijn, zijn ze eigenlijk allemaal gemaakt om geld uit jouw portemonnee te kloppen. De hele winkel is ingericht om je te verleiden tot (onnodige) aankopen en ook over alle andere aspecten is nagedacht. Als je weet welke trucjes dit zijn, kun je ook makkelijker zorgen dat je niet verleidt wordt tot deze aankopen.

Ze willen je zo lang mogelijk binnen houden

Des te langer jij in de supermarkt bent, des te meer zal er in je mandje verdwijnen. Daarom doen ze er alles aan om je zo lang mogelijk in de supermarkt te houden. De meest eenvoudige truc is dat er geen klokken in de winkel hangen. Verder ‘verstoppen’ ze de meest basic dingen (zoals melk) achterin de winkel, zodat jij de hele winkel door zal moeten op zoek naar die producten. Plan daarom je bezoek goed uit, maak je boodschappenlijstje met de indeling van de winkel in gedachten, zo kun je de verleidelijke schappen vermijden en je boodschappen zo efficiënt mogelijk doen.

Alles op ooghoogte om je te verleiden tot een aankoop

Producten waarop de hoogste winstmarge zit zullen altijd op ooghoogte staan voor de beoogde doelgroep. Voor volwassenen is dat dus (ongeveer) op 150/160 cm hoog, maar is je al wel eens opgevallen dat de producten met Dora en Disney prinsessen juist onderin liggen? Dat komt omdat die doelgroep veel korter is. Je kind in het karretje zetten zou je dus een hoop gezeur (en geld) kunnen besparen. Maar ook voor jezelf kan het dus schelen om eens wat vaker op je tenen te gaan staan of door je knieën te gaan. Al is het altijd slim om goed de eenheidsprijzen (prijs per kilo, liter of bijvoorbeeld wasbeurt) te blijven vergelijken in plaats van de verpakkingsprijs.

Karretje, trekmandje of draagmandje

Op dit moment heb je misschien niet altijd keus wat je gebruikt tijdens een supermarkt bezoek. Maar als je kan kiezen is het soms slimmer om voor een mandje te kiezen in plaats van een karretje. Want doordat je meer ruimte hebt om dingen mee te nemen ben je ook vlugger geneigd om deze vol te gooien. Het lijkt namelijk veel minder. Als je kijkt naar oude beelden van supermarkten zie je ook dat de karretjes sinds de invoering echt veel groter zijn geworden. Dat terwijl onze huishoudens dat zeker niet zijn. Ook de invoering van de mandjes op wielen is natuurlijk puur zodat we dan meer kopen dan als we ons mandje aan de arm dragen. Natuurlijk ga je al met een boodschappenlijstje naar de winkel, maar als extra stok achter de deur kun je ook een kleinere tas meenemen en bijvoorbeeld op de fiets of te voet boodschappen gaan doen.

De mens houdt van beloningen

Bij de meeste supermarkten kom je binnen op de groente en fruit afdeling, dit is gedaan omdat je dan als eerste je gezonde keuzes maakt. Waarna je jezelf natuurlijk best zou mogen belonen met alle andere ongezonde keuzes. Soms zit juist de bakker vooraan in de supermarkt, dit heeft dan weer als functie dat je trek krijgt van de lekkere broodgeur die er hangt. Hiermee hopen ze weer dat je meer in je mandje gooit. Wederom ligt hier (voor beide gevallen) de oplossing door thuis goed te plannen, goed te eten voor je de supermarkt in gaat en desnoods zet je nog een wasknijper op je neus. Vaak liggen bij de kassa nog wat laatste lekkernijen die je nog even vlug op de band kunt gooien.

Zeker als je je de rest van je supermarkt tripje goed aan ‘de regels’ hebt gehouden is dit erg verleidelijk, maar 1 chocoladereep uit dit kassa schap kan misschien wel bijna net zo duur zijn als een 4-pack uit het snoep schap. Door te zorgen dat je al iets lekkers (als ‘beloning’) op je lijstje hebt staan, of al thuis in de kast hebt liggen, kun je voorkomen dat je niet valt voor deze truc. Extra winst behaal je door die ‘beloning’ uit iets gezonds te laten bestaan (en misschien wel iets te kiezen uit de aanbieding.)

Aanbiedingen om je naar de winkel te lokken

Ook de aanbiedingen, waar ik toch nog steeds heel dol op ben, zijn in principe gewoon bedoeld om jou naar de winkel te trekken. Met als doel dat je veel meer koopt dan alleen die actie. Wist je dat supermarkten op sommige acties zelfs verlies maken? Maar omdat ze weten dat de meeste mensen meer kopen dan dat durven ze het wel aan. Als je dit weet is het verstandiger om niet meer te kopen dan alleen de acties. Of niet alle acties af te gaan bij de verschillende winkels. Zelfkennis is heel belangrijk bij deze keus.  Ik weet dat ik bijvoorbeeld wel 2/3 winkels direct achter elkaar kan bezoeken zonder (extra) impulsaankopen te doen, maar als ik op 3 verschillende dagen naar 3 verschillende winkels ga geef ik veel meer uit.

Ik vind het heel logisch dat de supermarkten zo werken, het zijn geen filantropische instellingen. Maar als je weet waar je aan toe bent als klant zijnde ben je er wel beter tegen beschermt. Zo kan je zorgen dat jouw portemonnee niet teveel last heeft van deze trucs.