Extreme couponing

7 dingen die ik leerde van het tv programma Extreme Couponing

Mijn bespaar woede begon deels, nog voor de noodzaak zich aandiende, door het Amerikaanse tv-programma Extreme Couponing. Gratis boodschappen doen of er zelfs geld op toe krijgen. Dát wilde ik ook! En in het begin lukte dat ook nog wel. Bijvoorbeeld toen je gratis Netflix tegoed kreeg bij aankoop van 3 koekjesverpakkingen van €1,00 per stuk. Daarbij hadden we eigenlijk iets van €7,00 winst. En ook als in het begin een Eurosparen actie was en een product was in de aanbieding, dan kreeg je toch het hele bedrag terug. Zo werkte dat zelfs ook heel even bij Scoupy. Helaas moeten we nu op andere manieren aan onze korting komen en is het een klein beetje minder. Alsnog lukt het mij om flink te besparen. In elk geval zo’n 75% op de houdbare producten. Dat komt omdat ik veel geleerd heb van Extreme Couponing en van de echte Amerikaanse couponers.

1. Gratis is belangrijker dan formaat van een product

Om de coupons optimaal te kunnen gebruiken worden vaak kleinere verpakkingen gekocht. Want als een 500 gram product $4,00 kost en een 100 gram product $1,00 en je coupon is $1,00 waard krijg je het 100 gram product dus gratis, terwijl je voor de 500 gram variant nog $3,00 moet betalen. Hier in Nederland werkt het een beetje anders, omdat we dus niet met kortingsbonnen werken. Toch willen we natuurlijk altijd de beste prijs voor een product, met of zonder korting. Daarom kies ik altijd de variant waar ik per eenheid het goedkoopste uit ben. Gelukkig staat deze prijs (bijvoorbeeld per kilogram) ook steeds vaker op de schappen aangegeven!

2. Op huismerken krijg je niet vaak korting

Coupons worden, net als folderaanbiedingen, over het algemeen alleen uitgegeven op merkproducten. Dus de huismerken zijn voor couponers helemaal niet interessant. En ook wij Nederlanders doen er goed aan om niet blind naar de huismerken te grijpen ‘omdat die het goedkoopst zijn’. Soms moet je namelijk even goed kijken naar de inhoud van A-merken t.o.v. de inhoud van de huismerken. Dat betekent trouwens niet dat A-merken in de aanbieding per definitie een betere deal zijn dan huismerken, maar huismerken zijn dus ook niet per definitie de goedkopere optie. Nog los van voorkeur uiteraard.

3. Je moet weten waar je mee bezig bent

Couponers gaan nooit zonder plan naar de supermarkt. En dan niet gewoon met een lijstje, maar een precies plan met welke producten, hoeveel en wat ze daarvoor moeten betalen. Ik maak tegenwoordig ook een boodschappenlijst mét inschatting van wat ik kwijt zal zijn. Zo kan ik thuis alvast inschatten hoeveel ik kwijt zal zijn bij de kassa. Ik kan dan van tevoren ook inschatten of er ruimte is voor iets extra’s.

4. Punten zijn ook geld

Iets wat ik van de échte couponers, en niet van de tv-serie, heb geleerd is dat de punten die je spaart bij winkels ook gewoon geld (waard) zijn. Gebruik je punten van Jumbo, Kruidvat en het tankstation dan ook zo. Koop er geen nutteloze zooi van. Gebruik het voor dingen die je anders ook zou kopen en waar je misschien wel volle prijs voor zou betalen. Van mijn tankpunten koop ik bijvoorbeeld altijd een Hema cadeaukaart. Als er een goede actie is lever ik die cadeaubon vervolgens in voor een voorraad van mijn favoriete wijn.

5. Korting op houdbare producten geeft je budget voor verse producten

Als je een budget hebt van €50,00 per week en je bent al €25,00 kwijt aan dingen als wc papier blijft er weinig over voor lekker, gezond en vers eten. Door juist op die dingen maximaal te besparen hou je meer geld over om lekker en gezond te eten. Op losse groenten zit trouwens eigenlijk nooit korting. Voorgesneden groenten hebben daarentegen soms wel (goede) korting. Dan kan het voordeliger zijn om lekker de voorgesneden groenten te kopen dan de losse. Bij Extreme Couponing lossen ze dit probleem op door hun ‘overage’ te gebruiken voor verse producten. Overage is de meerwaarde van de coupon op het product, dus als een product $2,00 kost en de coupon $3,00 waarde heeft heb je $1,00 meer tegoed van de winkel. Helaas is het op dit moment in Amerika ook niet meer mogelijk om zo te shoppen trouwens. De afleveringen van TLC zijn al rond de 10 jaar oud en sinds die tijd is er veel veranderd! ‘Overage’  hebben we dus niet, maar je kunt je geld alsnog maar 1 keer uitgeven. Geef dat uit aan datgene wat het meest belangrijk voor je is.

6. Het belang van een voorraad

Omdat je dus zoveel mogelijk op houdbare producten moet besparen moet je altijd zorgen dat je de laagste prijs betaalt. Dit kan alleen door een voorraad te hebben en te zorgen dat je nooit zonder iets komt te zitten op het moment dat je de volle prijs betaalt. Of als de aanbieding niet zo goed is als je absolute bodemprijs. Nu hebben ze bij Extreme Couponing ook wel extreme voorraden en is die van mij ook niet heel bescheiden. Ik zorg alleen dat er niet meer in staat dan ik gebruik voor de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Soms is dat moeilijker in te schatten, gelukkig zijn de meeste producten nog flinke tijd na de houdbaarheidsdatum te gebruiken.

7. Tegoedbon

Als een product dat in de aanbieding is niet aanwezig is in de winkel kun je er meestal wel een tegoedbon voor vragen bij de servicebalie. Je kunt dan op een later moment, als de actie eigenlijk voorbij is en de voorraad aangevuld, alsnog gebruik maken van de actie. Voor sommige acties, zoals op is op, zullen deze bonnen niet worden uitgegeven. Het is echter altijd de moeite waard om even te vragen! De eerste keer dat ik erover hoorde was bij Extreme Couponing en ik besloot om gewoon eens na te vragen of dat in Nederland ook kon. Ik weet niet hoe het zit met de Duitse budgetketens zit, ik weet alleen dat het voor de meeste grote andere ketens wel geldt.

Er is veel dat niet klopt aan het tv programma op TLC. Desondanks is het natuurlijk wel heerlijk om te kijken hoe mensen soms voor duizenden dollars aan producten meenemen voor enkele centen. Ik ben blij dat ik er ook nog wat kennis aan over heb gehouden, tips die ik heb kunnen verfijnen tot mijn huidige bespaar strategie.