Bespaartips

7 manieren om een goede korting te herkennen (Met voorbeelden!)

Koopjesjagen is een kunst die niet (alleen) gaat om hoge kortingen, maar vooral ook over de allerbeste prijzen. Hoge kortingen op je bon zijn leuk, maar het hoeft niet altijd op de bon te staan om te weten dat je een goede deal hebt gepakt. Daarom is het slim om te weten hoe je kunt nagaan of een aanbieding goed is of niet. Deze zeven tips helpen je al om het kaf van het koren der aanbiedingen van elkaar te scheiden.

Kijk naar wat je betaalt per eenheid

Altijd een heel belangrijke start als je wil gaan besparen; let op de prijs per liter, kilo, stuk of gebruikseenheid. Soms kan een aanbieding namelijk heel mooi lijken, maar is de verpakking ineens kleiner dan je gewend bent. Of juist groter en dan heb je niet door dat je een goede deal hebt. Daarom moet je dus altijd uitrekenen wat je per eenheid betaalt. Vooral met producten die in verschillende formaten verpakkingen te koop zijn kan het flink schelen! Al is het bij bederfelijke producten natuurlijk soms slimmer om een kleinere, duurdere verpakking te kopen dan een grote verpakking en te verspillen!

Voorbeeld: Het is hip om te stunten met grote kortingen. Dus hebben veel winkels 1+2 gratis of 2+3 gratis acties op wasmiddel of vaatwastabletten, maar vaak gaat het hier om kleine verpakkingen. Die zijn in de basis meestal al duurder dan voordeelverpakkingen. Dat maakte dat je bij de 2+3 gratis actie van Albert Heijn alsnog bijna €0,13 per vaatwastablet betaalde, terwijl bij Kruidvat dezelfde vaatwastabletten zonder actie al minder dan €0,10 kosten. Staar je dus niet blind op de hoge korting maar reken uit wat je betaalt.

Reken uit of je A-merk of huismerk goedkoper is

In de aanbieding is A-merk soms wel echt goedkoper dan huismerk en dan kun je dus best kiezen voor het A-merk. In andere gevallen is een huismerk ook met een aanbieding echt veel goedkoper. Het is dan aan jou of je voor A-merk of huismerk gaat, want soms wil smaak natuurlijk ook wel wat.

Voorbeeld: Ik vind de Bonduelle blikken aanbieding altijd leuk als voorbeeld. Omdat deze allemaal verschillende inhoud hebben en ook verschillende inhoud dan de huismerk. Daarnaast hebben alle varianten wisselende prijzen. Hierdoor moet je goed rekenen of je goedkoper uit bent met A-merk of huismerk en is het slim om altijd even alles één op één alles te vergelijken tot je tot aankoop over gaat. Aanbiedingen kunnen hierbij ook verschillen van 1+1 gratis tot een vaste prijs per x aantal. Soms zijn ze voor grotere blikken, soms kleinere. Blikken zijn lekker en voordelig, maar reken altijd goed uit wat je voordeel is!

Komt deze aanbieding vaak voor?

Sommige aanbiedingen zijn net een reizend circus en komen regelmatig langs alle verschillende supermarkten. Dat wil niet zeggen dat je geen gebruik hoeft te maken van de aanbieding, genoeg in slaan voor de tijd tot het weer bij jouw supermarkt in de aanbieding is is dan genoeg. Dat is bij dit soort aanbiedingen meestal elke drie tot zes maanden. Vind je een aanbieding met een lagere prijs dan normaal? Dan kun je meer in slaan, want deze actie komt waarschijnlijk minder vaak of zelfs maar eenmalig langs. Op eenmalige top acties kun je geen eeuwige voorraad bouwen, maar koop dan in elk geval genoeg voor een jaar of tot het product over de datum gaat.

Voorbeeld: Knorr wereldgerechten zijn elke week wel bij een supermarkt in de aanbieding, meestal met als actie 1+1 gratis. Soms zijn er echter aanbiedingen waarbij ze goedkoper zijn, voorheen werd er wel eens gestunt zodat ze €0,75 kosten. Ik let altijd goed op, door verschillende bedragen te noemen kunnen winkels je ook voor de gek houden. Zo zijn de ‘family packs’ deze week €1,69 bij Dirk, maar voor mijn favoriet is dat gewoon dezelfde korting als 1+1 gratis. Rekenen is dus altijd belangrijk!

Weet wat de beste prijs ooit is geweest

Als je weet wat de beste prijs ooit is die je ergens voor hebt betaalt, kun je proberen om deals te vinden die beter zijn of die er in elk geval dicht bij zitten. Vooral voor verzorgings- en huishoudelijke producten moet dat lukken. Met die producten lukt het (tot bepaalde hoogte) ook wel regelmatig om onder je bodemprijs te komen. Bij etenswaar, die toch een beperkte houdbaarheid hebben, lukt dat vaak minder goed. Als dingen dan duurder worden, ook als ze in de aanbieding zijn, is het nog steeds zaak om de beste deal te blijven scoren. Vaak is dit dan een vervangende aanbieding.

Voorbeeld: Mijn favoriete wc papier aanbieding was bij Jan Linders, waar je 2 pakken van 16 rollen kocht voor €5,00. Hierdoor betaalde ik €0,15 per rol. Na de grote wc papier rel is deze actie nog één keer terug gekomen, maar inmiddels is de actie veranderd naar 1+2 gratis. Dat kwam eerst ook nog bijna op hetzelfde neer maar het wc papier is duurder geworden, waardoor je nu €0,17 per rol betaalt. Kleine stijging, maar vooral goed om je er bewust van te zijn. En het betekent ook dat ik nog zolang mijn voorraad strekt geen 2 cent per rol extra ‘betaal’.

Hoe vaak gebruik je het product?

Veel mensen gaan goed op een hoog kortingsbedrag op de kassabon. Koopjesjagers kopen daarom regelmatig dingen met hoge kortingen, omdat de korting hoog is. Daar zit een grote valkuil, koop vooral dingen met een goede prijs en alleen wat je normaal ook zou kopen, want dan bespaar je niet maar geef je eigenlijk meer uit. Natuurlijk heb ik ook wel wat dingen die ik alleen koop als ze in de aanbieding zijn, maar meestal vervangt dit dan een ander product wat ik toch zou kopen. Ik denk hierbij trouwens vooral aan voedsel.

Voorbeeld: Oké dit is al een tijdje geleden, maar ik wilde graag Belvita soft bakes proberen voor op mijn werk als snack. Ik nam toch elke dag wel iets mee voor om 10 uur en deze wilde ik eens proberen, maar met €2,59 erg duur. In de aanbieding bij Albert Heijn, vijf voor €0,99 was het een heel goede deal. Daarom kocht ik er meteen een paar dozen van. Die heb ik wel allemaal met tegenzin opgegeten, want zo lekker als ze eruit zagen op de verpakking waren ze niet. Toch heb ik een paar weken erg goedkoop het moment tussen ontbijt en lunch kunnen overbruggen.

Is het product houdbaar of vers?

Het maakt best wel een groot verschil of je te maken hebt met (bijna) oneindig houdbare huishoud- of verzorgingsproducten, langer maar alsnog niet oneindig houdbare voedselwaren of verse producten, Hoe langer houdbaar een product, hoe meer je kan inslaan als het goedkoop is en hoe meer je dus kunt besparen. Toch kun je ook op verse producten prima besparen, als je maar zorgt dat je het juist bewaard en weet hoe ze in het seizoen vallen. Appels, uien en aardappelen die je in juni koopt liggen waarschijnlijk al bijna een jaar te wachten tot jij ze koopt, dus de kans dat ze uitschieten of rotten is groter dan als je ze in september koopt. Dan kun je ze donker, koel, droog en goed geventileerd waarschijnlijk veel langer bewaren. Andere groenten en fruit zijn dan weer goedkoper als je ze gewoon in het seizoen eet en duurder als je ze buiten seizoen eet. Plan je maaltijden dus een beetje met de seizoenen mee, maak gebruik van je diepvries als producten goedkoop en in seizoen zijn. Dan kun je (bijna) elke dag je portie van 250 gram groenten eten voor minder dan €0,50!

Voorbeeld: Ik vind aardbeien altijd een mooi voorbeeld. In de zomer als het aardbeien seizoen is geopend, betaal je ergens tussen de €0,50 en €0,75 per 100 gram. In de winter, vooral met kerst en valentijn, willen de supermarkten hier ook nog wel eens ‘aanbiedingen’ voor delen. Dan betaal je echter tussen de €1,00 en €1,50 per 100 gram. Het dubbele! En de aardbeien zijn lang niet zo lekker als in de zomer.

Kun je aanbiedingen combineren?

Op kortingsbonnen, bij cashbacks en andere acties staat meestal een disclaimer dat ze niet mogen worden gestapeld met andere acties. Gelukkig zijn er ook manieren om ze wel te combineren. Zo kun je bij sommige supermarkten de lopende acties combineren met de verspil-me-niet stickers en dat is eigenlijk nog de makkelijkste en meest voorkomende manier. Verder zal je vooral moeten zoeken naar acties waarbij je kunt stapelen en ja, die zijn er vaker dan je denkt. Ik heb op die manier al echt

Voorbeeld: Weer even terug naar die allereerste actie die ik noemde, de Sun vaatwastabletten voor €0,10 per stuk bij Kruidvat. Regelmatig heeft Kruidvat speciale koopavonden, vroeger waren deze alleen in de winkel maar nu ook steeds vaker ook online. Het mooie daarvan is dat je niet alleen extra aanbiedingen hebt, maar ook 20% korting die je mag stapelen op een lopende aanbieding. Dat maakte de laatste keer dat deze actie was dat de Sun vaatwastabletten nog minder dan €0,07 per tablet zouden kosten. Stapelen mag meestal niet, maar als het wel mag levert het vaak ook veel extra voordeel op!

In Nederland is besparen iets wat je moet doen door goed te rekenen en aanbiedingen te vergelijken. Veel Nederlanders kijken dan ook met een lichte jaloezie naar de Amerikaanse TLC serie Extreme Couponing. Een paar maanden geleden namen Iris en ik hier samen een podcast over op. Een onderwerp naar mijn hart, want ik vertel er graag over en volgens mij was dat ook wel te horen…