Boodschappen

Waarom ik een nee-neesticker op mijn brievenbus heb

In mijn artikelen heb ik het vaak over aanbiedingen en deze staan meestal in de folders. Toch heb ik een ‘nee-neesticker’ op mijn brievenbus. Wat mij betreft zijn er namelijk heel veel voordelen aan het gebruiken van digitale folders, ten opzichte van de fysieke folders. Zelf gebruik ik graag de Reclamefolder app, omdat deze ook vele voordelen heeft, maar er zijn ook andere opties. De voordelen die ik noem zijn echter soms dus op het gebruik van deze app gebaseerd! Je kunt hem gratis downloaden via deze link.

Alleen de noodzakelijke folders bekijken

Ik weet niet of het iets persoonlijks is, maar ik vind het doorlezen van de fysieke reclamefolders altijd iets nostalgisch. Vroeger, toen ik nog thuis woonde, was het een moment dat ik samen met ons mam en een kop thee deelde. Toen keek ik zelf vooral naar de leuke nieuwe items bij Xenos. Nu kijk ik enkel naar de folders van supermarkten en drogisterijen. Dat voorkomt dat ik word beïnvloed en dingen wil kopen waarvan ik niet wist dat ik zou willen. Al kun je natuurlijk ook bij boodschappen denken dat je iets nodig hebt, alleen omdat het nu zo goedkoop is (of lijkt) maar daarvoor hebben we dan weer andere trucjes!

Niet alleen supermarkten in je buurt

Inmiddels woon ik op een plek waar de keuze reuze is wat betreft supermarkten. Lange tijd woonde ik echter op een plek met weinig opties. Zeker toen ik nog niet samenwoonde, wilde ik graag weten welke aanbiedingen er bij mijn vriend in de buurt waren. Als ik dit had moeten doen met fysieke folders had ik heel wat aanbiedingen gemist. Zo kunnen er altijd redenen zijn waarom je de deals van bepaalde winkels die niet in de buurt toch in de gaten wil houden. En stel dat je op vakantie bent, dan is het ook altijd handig als je dan in de buurt kan kijken welke supermarkt je het best boodschappen kan doen. Winkels op een vakantieterrein zijn namelijk vaak overdreven duur. Daarnaast zijn ze ingericht met het idee dat je ontspannen bent en dus makkelijker geld uitgeeft. Als ik op zo’n plek ben en ik zie een goede deal voor een houdbaar product, dan neem ik ze vaak ook mee. Ik heb zelfs wasmiddel meegenomen uit Frankrijk omdat ik daar toen een heel goede deal op had.

Je bent minder vatbaar voor impulsaankopen

Het is dat ik voor mijn werk elke week alle supermarktfolders moet lezen. Ik deel namelijk elke week vijf opvallende deals op mijn Instagram, meestal rond 16.00. Als ik dat niet zou doen zou ik alleen de folders lezen van de winkels die ik ook echt bezoek die week. Dat voorkomt dat je aanbiedingen tegenkomt waarvan je het gevoel hebt dat je ze niet mag missen, maar die eigenlijk prima overgeslagen kunnen worden. En wat denk je van spullen die niet over boodschappen vallen? Ik had het er net al over. Het is namelijk goed om in je achterhoofd te houden dat de folders niet worden verspreid om jou te helpen besparen, ze zijn bedoeld om meer geld uit je zakken te kloppen. Het is marketing, dus sla die folders waarvan je weet dat je er hebberig van wordt over. Ga eens in de zoveel tijd eens bewust bij deze winkel binnen en stel jezelf een budget dat je mag uitgeven. Veel leuker!

Zoeken op de deal die je zoekt

Stel dat je olijfolie op is, dan kun je in de Reclamefolder app zoeken naar ‘olijfolie’ om te zien of het ergens in de aanbieding is. Nadeel is alleen wel dat alle Nederlandse winkels worden meegenomen, dus ook degene die niet in je buurt zijn. Maar even vlug drie tot vijf aanbiedingen doorkijken is natuurlijk altijd sneller dan alle folders doorkijken, met het risico dat je ergens overheen kijkt.

Makkelijk aanbiedingen vergelijken

Of het nu gaat over aanbiedingen die tegelijk lopen. Of aanbiedingen die elkaar opvolgen. Met digitale folders kun je een stuk makkelijker vergelijken. Zoals ik net al zei, kun je zoeken op product. Dat kan zijn op productsoort (‘vega’) of merknaam (‘vegetarische slager’). In de Reclamefolder app krijg je dan een lijstje met alle acties uit de app die aan je zoekopdracht voldoen. Stel dat je dan komende week bloemkool wil eten, dan kun je op zaterdag kijken of je het deze week nog moet halen of dat het kan wachten tot volgende week. En als je dan weet wanneer je de aanbieding het beste kan kopen, kun je ook nog kijken welke winkel het goedkoopst is. Al is de afweging naar welke winkels je gaat een andere afweging, alle winkels af gaan voor verschillende deals is ook niet de bedoeling.

Je bent niet afhankelijk van de krantenjongen

Net was ik al zo lekker nostalgisch, ik herinner me ook dat de folders lang niet altijd op dezelfde dag op de mat lagen. Sterker nog soms werden de folders een paar weken niet bezorgd. Andere keren kwamen ze pas op maandagmiddag of zelfs dinsdag. Dat is echt rijkelijk laat als je weet dat de meeste folders op maandag, maar sommige al op zondag in gaan.

Beter voor het milieu

Laat ik eindigen op een noot die niet per se met geld te maken heeft, maar die ik ook erg belangrijk vind. Papieren folders zijn namelijk niet echt een milieuvriendelijke manier van reclame maken. Folders worden meestal slechts eenmaal doorgelezen, om vervolgens bij het oud papier te eindigen. En dat is op zijn gunstigst. Want hoe vaak eindigen ze niet meteen bij het oud papier? Een app is niet volledig duurzaam, ook daar valt nog veel te winnen, het scheelt toch al een hoop!

De downloadlink voor de Reclamefolder app is een affiliatelink. Dat betekent dat ik een kleine vergoeding krijg als jij besluit deze app gratis te downloaden, en hem te gebruiken door vijf folders te bekijken.