Hoewel elke supermarkt zo’n beetje beweert de goedkoopste te zijn, zijn ze eigenlijk allemaal ontworpen om geld uit jouw portemonnee te kloppen. De hele winkel is ingericht om je te verleiden tot (onnodige) aankopen en ook over alle andere aspecten is nagedacht. Als je weet welke trucjes dit zijn, kun je makkelijker zorgen dat je niet verleid wordt tot deze aankopen.
Ze willen je zo lang mogelijk binnenhouden
Des te langer jij in de supermarkt bent, des te meer zal er in je mandje verdwijnen. Daarom doen ze er alles aan om je zo lang mogelijk in de supermarkt te houden. De meest eenvoudige truc is dat er geen klokken in de winkel hangen. Verder ‘verstoppen’ ze de meest basic dingen (zoals melk) achterin de winkel, zodat jij de hele winkel door moet lopen om die producten te vinden. Plan daarom je bezoek goed uit, maak je boodschappenlijstje met de indeling van de winkel in gedachten, zodat je de verleidelijke schappen kunt vermijden en je boodschappen zo efficiënt mogelijk kunt doen. Sommige supermarkt-apps hebben een functie waarmee je je lijstje automatisch op looproute kunt sorteren. Dat scheelt tijd, en op deze manier kun je ook nagaan of jouw supermarkt een bepaald product in het assortiment heeft!
Alles op ooghoogte om je te verleiden tot een aankoop
Producten met de hoogste winstmarge zullen altijd op ooghoogte staan voor de beoogde doelgroep. Voor volwassenen is dat dus (ongeveer) op 150/160 cm hoogte, maar is je het al wel eens opgevallen dat de producten met Dora en Disney-prinsessen juist onderin liggen? Dat komt omdat die doelgroep veel korter is. Je kind in het karretje zetten zou je dus een hoop gezeur (en geld) kunnen besparen. Maar ook voor jezelf kan het schelen om eens wat vaker op je tenen te gaan staan of door je knieën te gaan. Al is het altijd slim om goed de eenheidsprijzen (prijs per kilo, liter of bijvoorbeeld wasbeurt) te vergelijken in plaats van de verpakkingsprijs. Oh, en als je dan toch aan het vergelijken bent: sommige producten (zoals bijvoorbeeld pijnboompitten) zijn op verschillende plekken in de supermarkt te vinden; de ene plek is duurder dan de andere. Zorg dat je je boodschappen op de goedkoopste plek scoort!
Karretje, trekmandje of draagmandje
Als je kunt kiezen wat je gebruikt om je boodschappen in te verzamelen, is het soms slimmer om voor een mandje te kiezen in plaats van een karretje. En dan bedoel ik een draagmandje, niet zo eentje die je kunt trekken. Want doordat je meer ruimte hebt om dingen mee te nemen, ben je ook sneller geneigd om deze vol te gooien. Het lijkt namelijk alsof je veel minder hebt gekocht als er nog veel ruimte in je karretje over is. Als je kijkt naar oude beelden van supermarkten zie je ook dat de karretjes sinds de invoering echt veel groter zijn geworden. Dat terwijl onze huishoudens dat zeker niet zijn. Ook de invoering van de mandjes op wielen is natuurlijk puur zodat we dan meer kopen dan wanneer we ons mandje aan de arm dragen. Natuurlijk ga je al met een boodschappenlijstje naar de winkel, maar als extra stok achter de deur kun je ook een kleinere tas meenemen en bijvoorbeeld op de fiets of te voet boodschappen gaan doen.
De mens houdt van beloningen
Bij de meeste supermarkten kom je binnen op de groente- en fruitafdeling; dit is gedaan omdat je dan als eerste gezonde keuzes maakt. Daarna mag je jezelf natuurlijk best belonen met alle andere ongezonde keuzes. Soms zit juist de bakker vooraan in de supermarkt; dit heeft als functie dat je trek krijgt van de lekkere broodgeur die er hangt. Hiermee hopen ze weer dat je meer in je mandje gooit. Wederom ligt hier (voor beide gevallen) de oplossing in thuis goed plannen, goed eten voordat je de supermarkt in gaat en desnoods zet je nog een wasknijper op je neus. Vaak liggen bij de kassa nog wat laatste lekkernijen die je nog even vlug op de band kunt gooien.
Zeker als je je de rest van je supermarkttripje goed aan ‘de regels’ hebt gehouden, is dit erg verleidelijk. Maar een chocoladereep uit dit kassascherm kan misschien wel bijna net zo duur zijn als een grootverpakking uit het snoepschap. Door te zorgen dat je al iets lekkers (als ‘beloning’) op je lijstje hebt staan, of al thuis in de kast hebt liggen, kun je voorkomen dat je valt voor deze truc. Extra winst behaal je door die ‘beloning’ uit iets gezonds te laten bestaan (en misschien wel iets te kiezen uit de aanbieding).
Aanbiedingen om je naar de winkel te lokken
Ook de aanbiedingen, waar ik toch nog steeds heel dol op ben, zijn in principe gewoon bedoeld om jou naar de winkel te trekken. Met als doel dat je veel meer koopt dan alleen die actie. Wist je dat supermarkten op sommige acties zelfs verlies maken? Maar omdat ze weten dat de meeste mensen meer kopen dan alleen de actie, durven ze het wel aan. Als je dit weet, is het verstandiger om niet meer te kopen dan alleen de aanbiedingen. Of niet alle acties af te gaan bij de verschillende winkels. Zelfkennis is heel belangrijk bij deze keuze. Ik weet dat ik bijvoorbeeld wel twee of drie winkels direct achter elkaar kan bezoeken zonder (extra) impulsaankopen te doen, maar als ik op drie verschillende dagen naar drie verschillende winkels ga, geef ik veel meer uit.
Ik vind het heel logisch dat de supermarkten zo werken; het zijn geen filantropische instellingen. Maar als je weet waar je aan toe bent als klant zijnde, ben je er beter tegen beschermd. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw portemonnee niet teveel last heeft van deze trucs.