aanbiedingen

7 misverstanden over aanbiedingen

Ik heb het vaak over aanbiedingen en kortingen. Het is wat mij betreft de beste manier om te kopen wat ik wil, zonder dat het me bakken met geld kost. Toch kom ik ook vaak misverstanden tegen als het om aanbiedingen en kortingen gaat. Sommige van deze misverstanden kunnen je onnodig (veel) geld kosten. En dat willen we natuurlijk voorkomen!

Cashbacks zijn altijd goede deals

Er zijn tegenwoordig steeds vaker cashbacks te vinden waar je alsnog voor moet bij betalen. Natuurlijk wordt het toch alsnog groot gepromoot door de betreffende partij. Maar het is slim om na te gaan of je wel echt een goede deal te pakken hebt. Als je minder dan 50 procent korting krijgt moet je er sowieso niets mee te maken willen hebben, maar ook als je boven de 50 procent korting zit is het soms slim om te kijken of de aanbiedingen in de winkels niet beter zijn. Ga er dus niet blind van uit dat je naar de winkel moet rennen, alleen omdat je er wat geld van je aankoopbedrag terug kan krijgen.

Grote rode letters; dat moet wel een goede deal zijn!

Net als de groot geadverteerde cashbacks staan bepaalde aanbiedingen in de folders ook vaak groter en opvallender aangegeven dan anderen. Of in de winkel, op de kopse kanten van de stellingen. Je zou dan haast wel denken dat dit heel goede deals, de beste deals misschien wel, zouden zijn. Even goed kijken wat de inhoud van de verpakking is, uitrekenen wat het verschil met huismerk of grotere verpakkingen is en hoeveel korting je daadwerkelijk krijgt kan dat je echter veel geld schelen. Minder groot aangegeven acties kunnen soms een stuk betere deals zijn!

Ik koop huismerken, die zijn goedkoper dan A-merken

De normale prijs van A-merken is meestal flink meer dan de normale prijs van huismerken. Maar als zo’n A-merk in de aanbieding is kan het soms toch slim zijn om je rekenkunsten er op los te laten en te controleren waarmee je goedkoper uit bent. Het zal je opvallen dat vaker dan je zou verwachten, een A-merk product in de aanbieding tóch goedkoper is dan het huismerk. Ik moet daarbij wel zeggen; het is erg afhankelijk van het product (soms zelfs van de soort of smaak) en natuurlijk ook afhankelijk van de aanbieding. Prijsstijgingen en dalingen kunnen daarnaast invloed hebben op het verschil. Zelfs na zoveel ervaring ben ook ik dus nog elke week aan het rekenen en nagaan wat het goedkoopste is.

Als ik geen 50 procent korting krijg is het geen goede deal

Dit is een misverstand wat misschien ook wel door mijzelf de wereld in is geholpen, maar eerlijk is eerlijk; hij gaat niet altijd op. Op sommige producten zul je vaker genoegen moeten nemen met een korting van minder dan 50 procent. Zorg daarom dat je altijd weet wat de beste prijs is die je ‘ooit’ voor je favoriete boodschappen hebt betaald. Alle kortingen die daaraan gelijk zijn of hoger zijn dan de beste korting die je ooit hebt gehad zijn een goede deal.

Als ik meer dan 50 procent korting krijg is het juist wel een goede deal

Net zo goed als dat er fantastische deals zijn met minder dan de helft korting, zijn er ook mega slechte deals boven de 50 procent korting. Er wordt de laatste tijd bijvoorbeeld steeds vaker gestunt met drie halen een betalen of vijf halen twee betalen, vooral voor wasmiddel of vaatwastabletten. Dit klinkt als een super goede deal, je krijgt namelijk veel korting, reken echter ook even uit wat je bijvoorbeeld per wasbeurt of tablet betaald. Het kan namelijk heel goed zijn dat je er dan achter komt dat je deal zo scherp niet is en dat je beter één grootverpakking (bij een andere winkel) kan kopen dan vijf kleinere verpakkingen. Laatst scheelde dat in dezelfde week 3 cent per vaatwasbeurt.

Aanbiedingen komen altijd weer terug

Veel aanbiedingen zijn op roulatie. Niet alleen in dezelfde winkel, maar ook tussen verschillende supermarkten. Dat betekent dat acties elke paar weken of maanden terugkomen. Soms lijken de acties een reizend circus en zie je ze elke week bij een andere supermarkt voorbij komen. In de afgelopen vijf jaar, sinds ik mij echt ben gaan verdiepen in aanbiedingen, heb ik ook regelmatig acties gehad die na één of een paar keer nooit meer terugkwamen. Soms kun je raden waarom een actie niet is teruggekomen, soms niet. Daar moet je dus altijd ook een (klein beetje) rekening mee houden. Zeker als je een deal vindt met mega kortingen.

Statiegeld is korting

En als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste misverstand; statiegeld bonnetjes. Ik hoor wel eens dat mensen statiegeld bonnetjes zien als korting. Maar je hebt dit geld natuurlijk bij je vorige boodschappen al betaald. Het zijn eerder gewoon ‘prepaid boodschappen’. Helaas want het zou zeker lekker zijn om met een simpel papiertje ineens flink korting te krijgen. Maar zulke (goede) kortingsbonnen hebben we jammer genoeg niet in de Nederlandse supermarkt. Hetzelfde geldt trouwens voor koopzegels, hoewel je dat natuurlijk wel een beetje extra korting oplevert, is het niet het volledige bedrag dat je terugkrijgt. Ook dit is ‘prepaid boodschappentegoed’ als je het daarvoor gebruikt!

Het is goed om te beseffen dat aanbiedingen niet zijn om jou een gunst te doen. Het is een marketingtruc om jou méér geld uit te laten geven. Wees daarvan bewust en maak er gebruik van in plaats van dat andersom!