Reclamefolders

Hier moet je op letten als je de reclamefolders bekijkt

Bij steeds minder mensen vallen ze fysiek op de mat. Gelukkig betekent dat niet het einde van de reclamefolders, want ook digitaal zijn ze heel goed te bekijken. Bijvoorbeeld in de Reclamefolder app. Hoewel het slim is om de folders goed te bekijken op zoek naar deals, is het niet zo dat elke folderaanbieding een goede deal ís. Het is dus nog best wel een kunst om de folders goed door te kijken. Dit zijn de dingen waar je op moet letten als je de folders bekijkt.

Wanneer zijn de aanbiedingen geldig?

Niet alle folders lopen van maandag tot en met zondag, en niet alle aanbiedingen zijn altijd net zo lang geldig als de rest van de folder. Dus let daar altijd goed op. Een aantal supermarkten heeft de acties lopen van maandag tot en met zondag, andere zondag tot en met zaterdag en bij andere supermarkten lopen de acties van woensdag tot en met dinsdag. En als je dan ook nog eens te maken hebt met feestdagen, dan kan het nog ingewikkelder worden, zeker als de feestdagen ‘ongunstig’ in de folderweek vallen. 

Op welke producten geldt de actie? 

Als een actie geldt voor het hele assortiment van een bepaald product geldt. Zo kan het soms zo zijn dat een actie alleen geldt op een bepaald formaat verpakking of dat een bepaald formaat verpakking juist is uitgesloten. Vaak staat laatste met een * aangegeven in de folder en welke formaten meedoen staat er meestal ook in. Het kan soms kan een actie alleen voordelig zijn als bepaalde verpakkingen meedoen. 

Wat is de korting en prijs die je uiteindelijk betaalt?

De winkel is een wirwar van verschillende acties; op het ene product geldt 1+1 gratis, het ander heeft 25 procent korting en een derde is drie stuks voor 5 euro. Het is dan goed om de actie te bekijken en op waarde te schatten. Als ergens een 1+1 gratis actie is betekent dat dat je 50 procent (of de helft) korting krijgt. En niet, zoals ik een budgetcoach(!) ooit zag beweren op Instagram 100 procent. Je moet immers nog wél een van de twee betalen. Maar hoewel 1+1 gratis in veel gevallen de beste deal is, is dat niet altijd zo. Denk aan deodorant die normaal 3,50 euro kost, maar regelmatig in de aanbieding is voor 1 euro. Dan betaal je met een 1+1 gratis actie toch zo 75 cent teveel. En één keer 75 cent teveel klinkt misschien niet als veel, maar het telt uiteindelijk wel op. Bij een drie voor 5 euro actie moet je wat meer opletten, dit komt neer op 1,66 euro per stuk, dus dan ga je na of dit een prijs is die overeenkomt met het bedrag dat je wil betalen. Kost iets normaal 1,95 euro dan is het waarschijnlijk een minder aantrekkelijke deal dan dat iets normaal al bijna 5 euro kost. 

Let vooral niet op het prijsvoorbeeld

Bij veel winkels hebben ze een prijsvoorbeeld staan in de folder. Als jij een ander product uit dezelfde actie, met een andere normale prijs, koopt kan de prijs die jij moet betalen anders zijn dan de prijs uit de folder. Het is dus altijd slim om te kijken wat jij normaal zou moeten betalen, in plaats van te kijken naar het prijsvoorbeeld uit de folder. 

Is dit de beste aanbieding bij jou in de buurt?

Het heeft geen nut om uit te zoeken wat de beste aanbiedingen zijn aan de andere kant van Nederland, maar de meeste mensen hebben wel beschikking over twee, drie of meer supermarkten. Vergelijk de aanbiedingen bij deze winkels en kijk waar je het beste heen kunt gaan. Je hoeft echt niet al die winkels af om de beste deals te scoren, sterker nog ik geloof dat je dan uiteindelijk meer uitgeeft dan je bespaart. Dus beperk het aantal keer én het aantal verschillende winkels waar je naartoe gaat, maar kies wel de winkels met de voor jouw beste deals. Hou ook in de gaten wat je het beste bij welke winkels kunt kopen. In de regel kun je het beste voor etenswaren naar de supermarkt gaan en voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten naar de drogist. Budgetwarenhuizen zoals Action, Normal en bijvoorbeeld Die Grenze kunnen zowel goede als slechte deals hebben voor je favoriete producten of het nu gaat over etenswaren, persoonlijke verzorging of huishoudelijke producten. Blijf dus alert. 

En als je meer wil leren over hoe je goed kunt zoeken naar de beste deals in de folders kun je ook altijd nog op Instagram of Tiktok kijken. Daar deel ik namelijk elke week, bijna altijd op maandag, wat de beste deals zijn voor die week. 

Dit artikel bevat affiliatelinks.