Voordat je de supermarkt uitloopt, is het heel belangrijk om even te controleren of je kassabon wel klopt. Onderzoeken wijzen namelijk keer op keer uit dat het niet altijd goed gaat bij de kassa, en het is natuurlijk zonde als je aanbiedingen misloopt. Toch controleert het gros van de Nederlanders hun bonnetje niet. Zonde van je geld! Wat ik dan vaak hoor, is dat we de tijd niet hebben of nemen om elk bonnetje minutieus te controleren. Daarom neem ik even de drie meest voorkomende fouten met je door en hoe je makkelijk kunt controleren of deze zijn gemaakt.
Schapprijs anders dan kassabon prijs
Dankzij digitale schapkaartjes wordt de kans dat dit gebeurt kleiner. Maar het is wel de onopvallendste fout. Als consument ken je waarschijnlijk de meeste van de prijzen niet uit je hoofd. Zelfs ik weet niet alle prijzen uit mijn hoofd, alleen van mijn meest gekochte boodschappen. Voordat ik deze in mijn mandje gooi, kijk ik daarbij ook vaak wel even naar het prijskaartje, want dan weet ik wanneer ze duurder worden. Andere producten kijk ik natuurlijk wel even wat ze kosten, maar dat onthoud ik ook alleen maar ongeveer. Ik zal het pas doorhebben dat de prijs niet klopt als het echt minstens een euro te veel is, want dan klopt de verwachte prijs bij de kassa niet. Deze foutjes zou ik dus niet snel opmerken, ook niet als ik mijn bon nakijk! Door in elk geval altijd even op het schapkaartje te kijken voordat je iets in je mandje gooit, heb je meer kans dat hele gekke verschillen je wel opvallen.
Korting niet verrekend
Wat me dan (meestal) wel direct opvalt, is als korting niet wordt verrekend. Maar ja, wat wil je als je ineens 12 euro moet betalen in plaats van de verwachte 6 euro. Daarom kijk ik altijd graag mee op het scherm van de kassamedewerker, dan kan ik zien of alles naar verwachting gaat. Als dat niet zo is, vraag ik even of iets is verrekend en dan kijk ik zeker de bon na. Het is wel altijd goed om hier op te letten, want als er geen korting op het product zat, had je het waarschijnlijk niet gekocht. Ook bij producten met een uitverkoopsticker is het altijd slim om op te letten, want het kan ook altijd zijn dat een kassamedewerker de sticker over het hoofd ziet. Ik leg deze dingen daarom altijd vast bij elkaar, vooraan op de lopende band. Daarachter komen alle andere aanbiedingen en als laatste pas de ‘losse’ items. Zo kun je makkelijk controleren op het scherm van de kassa, maar ook daarna op de bon.
Verkeerd geplaatst product
Dit zijn de fouten die de meeste mensen wel opvallen. Sterker nog, er zijn hele Instagram-accounts die er speciaal voor zijn opgericht. Je hebt ze vast weleens voorbij zien komen; de aanbieding bordjes met ‘drinkontbijt’ erop en vervolgens in de bak ervoor flessen wijn. Toch is het niet altijd zo opvallend als bij zo’n groot schap, want de kaartjes bij de schappen zijn een stuk kleiner. Door toch even, zoals bij de eerste veelvoorkomende fout, goed te lezen wat er op een schapkaartje staat, voorkom je de fout al. Zeker als een prijs te mooi lijkt om waar te zijn, is een dubbele check niet verkeerd.
Het is dus altijd slim om de (volledige) bon aan te nemen en even na te kijken of het allemaal klopt. Het liefst nog voordat je de supermarkt uit bent, want dan kun je altijd teruggaan naar de klantenservice en wordt het rechtgezet. Bij sommige supermarkten zijn daar nog extra voordelen aan verbonden, dus kijk zeker even de voorwaarden van jouw favoriete supermarkt na zodat je weet wat ze doen in deze gevallen! Ook online bestellingen kloppen niet altijd, maar de bezorger kan daar in de meeste gevallen niets aan doen. Betaal in dat geval gewoon en neem daarna contact op met de klantenservice. Als er tegoed aangeboden wordt, hoef je dit niet aan te nemen, ze kunnen het geld ook gewoon terugstorten. Zeker als het om grotere bedragen gaat en je niet vaak bestelt, zou ik daarvoor kiezen.