Update april 2020: Helaas bestaat de Tessa app niet meer. Alle accounts en bijbehorende punten zijn verwijderd. Voor meer informatie verwijs ik naar de site van Tessa.
Tientallen keren is mij al gevraagd of ik alsjeblieft een keer de Tessa app wil uitproberen/ reviewen. Dus besloot ik dat maar eens te doen, want een app met de slogan ‘Haal meer uit je boodschappen’ klinkt wel heel erg veelbelovend. Om gebruik te maken van Tessa moet je de app downloaden, deze is beschikbaar voor zowel iPhone als Android en heeft een duidelijke lay-out. Ik heb de app al vanaf januari op mijn telefoon staan, maar heb hem eigenlijk nog amper gebruikt en daar heb ik goede redenen voor.
Aantal punten is een verrassing
Iets wat mij meteen al niet aan staat is dat het aantal punten dat je krijgt voor een bon ‘een verrassing’ is. Ik heb 7 bonnen ingeleverd en kreeg daar tussen de 55 en 165 punten per bon voor, de waarde van de bonnen verschilde enorm, maar het is niet zo dat het hoogste punten aantal gelinkt was aan de duurste bon. Je mag per week 10 bonnen inleveren, dus het sparen kan best wel rap gaan als je dat ook daadwerkelijk doet. Zeker als je bedenkt dat je al vanaf 300 punten kunt shoppen in de cadeaushop.
De cadeaushop
De punten die je spaart met het inscannen van je bon kun je gebruiken om iets uit te kiezen in de cadeaushop. Meteen als ik in deze shop kijk vallen mij 2 dingen op; het zijn allemaal luxe producten die in deze shop te koop zijn en vrijwel overal moet je nog een fiks bedrag bijbetalen om je punten te kunnen verzilveren. Alleen enkele kortingsvouchers zijn volledig met punten te betalen. Mocht je één van de specifieke producten toch al op je verlanglijstje hebben staan, dan is de korting wellicht interessant. In alle andere gevallen zou een beetje onderzoek naar vergelijkbare producten je meer voordeel kunnen opleveren. En dat kost je misschien ook veel minder tijd dan telkens na je boodschappen die app te openen en je bon in te scannen.
Waardevolle informatie
Met het inscannen van jouw bonnen geef je Tessa enorm belangrijke informatie, eigenlijk voor niks. Ik schreef daar al eerder over in een artikel over cashbacks. De informatie op de bon; van wát je gekocht hebt en hoe laat je boodschappen deed tot hoe je betaald hebt is enorm belangrijk voor bedrijven in de levensmiddelen industrie. Daar zou best wel wat meer tegenover mogen staan dan een vage korting op veel te luxe producten.
Promoties
Op het moment dat ik deze app uitprobeer loopt er maar 1 promotie; bij 25 luierproducten van Zwitsal (gekocht bij Albert Heijn en/of Etos) krijg je gratis een maandbox t.w.v. maximaal €59,99. Ook hiervoor scan je telkens je bon met aankopen, de korting die je hiermee verdient is ongeveer 20%. Waarschijnlijk kun je ook hier meer korting krijgen als je via een ander kanaal een aanbieding koopt. (Op het moment van schrijven is er bijvoorbeeld een 50% kortingsactie bij bol.com.)
Tessa doet me heel erg denken aan de app van Eurosparen, ze hebben zelfs dezelfde soort producten in hun cadeaushop. Toch is er 1 groot verschil tussen Eurosparen en Tessa; je geeft bij Eurosparen veel minder informatie weg aan de app doordat je alleen maar een code in hoeft te typen. Daarnaast is daar precies duidelijk hoeveel een code waard is, terwijl we bij Tessa niet weten hoeveel punten we krijgen voor een bon.
Ik zou de Tessa app op dit moment dus niet aanbevelen, maar ik denk dat het met kleine veranderingen (aantrekkelijkere acties in de cadeaushop en interessantere promoties) best nog wel potentie heeft.
ik sjoemel met de tessa app, maar wel binnen de door tessa zelf opgestelde regeltjes. je moet namelijk kassabonnen inscannen, maar ze hebben ALLEEN de datum en de naam van de winkel nodig. ik vouw al mijn bonnen dus altijd ZO, dat alleen de datum en de naam te zien zijn. GEEN van de gekochte producten is voor hun te zien, want daar hebben zij niks mee te maken. verder is het ook niet gekoppeld aan ‘mijn’ bankrekening. ik scan bonnen in van mijzelf, van mijn man, van mijn ouders, van mijn schoonouders, van 1 collega die boven de albert heijn woont en dus bijna dagelijks bonnetjes heeft van onder de 5 euro. verder raap ik ook kassabonnen van de grond op, als die nog een beetje ‘netjes’ (fotografeerbaar) eruit zien. en alles wordt geaccepteerd.
het kost mij niks meer dan normaal. en ik krijg er wel punten voor. ik heb ze al meerdere keren gebruikt voor bioscoop vouchers, bol.com vouchers, entreekaartjes voor dolfinarium. en ik ga binnenkort een keer een hightea bij een fletcher hotel bestellen. inderdaad, er zijn MEER sites waar je korting op krijgt. ik gebruik OOK de campina eurosparen app (tip: optimel heeft ook codes en die worden door de campina app OOK gewoon geaccepteerd.) en ik kijk regelmatig op de social deal-app en de vakantieveilingen-app. ik zou willen dat je via tessa voor HELE producten zou kunnen sparen ipv alleen voor kortingen. maar ach… het kost niks. en als je de bonnen vouwt zoals ik hierboven beschreef, geef je ze ook niet teveel informatie.
ps. ik spaar mijn bonnen altijd op, en dan scan ik – meestal op maandag – 10 bonnen in. scheelt ook weer het elke keer opnieuw app moeten openen en zo.
Ik kan niet meer inloggen op de app van Tessa. Hoe kan dat?
Hey! Ik zie nu dat ze gestopt zijn met de app. Al in maart, bijna per direct. Ik zal het ook even aan dit artikel toevoegen!