Het is sale en het is natuurlijk superfijn om dan te shoppen en goede deals te scoren. Maar al die felle stickers en doorgestreepte getallen zorgen ook voor een soort FOMO (Fear of Missing Out). Hierdoor zul je sneller dingen kopen die je normaal zou laten liggen, geef je sneller meer uit dan je eigenlijk wilde en doe je dus eerder miskopen. Hierdoor bespaar je eigenlijk niks en hou je er ook geen lekker gevoel aan over. Ik heb hier ook vaak last van gehad, maar sinds ik mij aan een aantal regels houd, doe ik bijna geen miskopen meer en ben ik echt blij met de items die ik wél koop.
Maak een lijstje van wat je nodig hebt
En vooral wat je niet nodig hebt! We hebben allemaal wel een tic voor bepaalde items: voor de een zijn het tassen, voor de ander jasjes. Of misschien zijn het wel bepaalde printjes waar je steeds op valt. Als je dan voor de kast staat, weet je precies wat je mist. Schrijf deze op en zorg dat je daar naar op zoek gaat (ook als je buiten de sale gaat shoppen) en koop vooral alleen die dingen. Zo heb je straks veel meer mogelijkheden met je kledingkast. Door ook op je lijstje te zetten wat je niet meer nodig hebt, word je daar bij elke blik op herinnerd en kun je makkelijker nee zeggen tegen de verleiding.
Zou je het ook voor de normale prijs (willen) kopen?
Is iets alleen maar leuk omdat het nu afgeprijsd is, of zou je het ook willen kopen als het de normale prijs was? Zou je het niet willen kopen voor de normale prijs? Laat het dan lekker liggen. Natuurlijk gebeurt het een enkele keer dat je op zo’n manier een goede koop doet, maar je weet zelf ook dat dit soort aankopen meestal met kaartje en al achter in de kast verdwijnen. Ik gebruik deze methode ook op plekken als Primark en Action: wil ik het alleen omdat het zo goedkoop is, of zou ik het ook leuk vinden als het duurder was? Het werkt echt heel goed voor mij om zo met minder onzin thuis te komen!
Ga passen! Hoe druk de paskamers ook zijn
Zijn de producten in je mandje of handen het wachten voor de paskamers of de moeite van het uitkleden niet waard? Dan wil je ze niet graag genoeg. En ja, we kennen allemaal de smoes dat je thuis kunt passen en het dan terug kunt brengen, maar we weten ook allemaal dat er dan een flink risico is dat dit niet gebeurt. Daarnaast loop je natuurlijk ook weer het risico op impulsaankopen als je nog een keer teruggaat! Kijk ook goed of iets past. Koop geen kleding die “wel goed zit na een kleine aanpassing” of “als je aankomt of afvalt”. Dat ga je niet doen, en dat gaat niet gebeuren. Je kleding eindigt dan achter in de kast.
Geef jezelf budget (en houdt je daar aan!)
Komt ze weer aan met haar budget hoor! Nu ben ik niet iemand die extreem veel geld uitgeeft aan kleding in één keer. Ik weet nog heel goed dat ik als student bij de H&M in de rij stond met twee items, en dat kwam boven de vijftig euro. Ik was eigenlijk wel geshockeerd over dit ‘enorme’ bedrag. Maar ik was als tiener en jongvolwassene dan ook meer dan wekelijks in de stad te vinden. (Wat wil je, ik moest door de stad fietsen om bij mijn opleiding te komen en we hadden echt niet altijd van negen tot vijf les.) Als ik nu ga shoppen, is mijn budget veel hoger, want ik ga maar twee of drie keer per jaar. Net als met boodschappen is het ook verstandig om bij kledingshoppen je budget mee te nemen in cash, maar houd in je achterhoofd: het mag op, maar het hoeft niet!
Koop niet om het kopen
Dit klinkt echt heel logisch, maar we hebben het toch allemaal best wel een keer gedaan, niet? Of het nu is omdat je eigenlijk niets leuks tegenkwam en je “daarom dit item” maar koopt, of omdat je al met de intentie naar de winkel ging “om jezelf te belonen”. Koop het alleen als je iets echt gaaf vindt, als het echt jouw maat is en als je er met een vrolijk gevoel mee naar buiten loopt en niet kan wachten tot je het kunt dragen.
Hopelijk helpen deze tips om je te behoeden voor miskopen deze saleperiode.


Videomixer en nooit gebruikt. Opel Omega rijden terwijl Astra groot genoeg was.
Dat klinkt wel meteen als twee FLINKE miskopen, niet als een t-shirt wat je nooit hebt gedragen of zo. 😮