Die creator of influencer kan niet tegen kritiek
Opmerkingen als ‘je kan niet tegen kritiek!’ of ‘je neemt het veel te persoonlijk op!’ zijn reacties van de mensen die de goedbedoelde feedback op een verkeerde manier leverden. En het is misschien waar, maar als jij jouw kritiek op de juiste manier uit, kan iemand het gebruiken om te verbeteren in de toekomst. Het kan ook zijn dat je alleen maar kritiek wilt leveren om jezelf beter te voelen of om de ander naar beneden te halen. Maar in dat geval ben je gewoon een pestkop en is dit artikel niet voor jou bedoeld. Ik wil je namelijk helpen om je boodschap beter over te brengen, zodat het voor jou én de ontvanger beter voelt. Je kan dit trouwens ook gewoon gebruiken op de werkvloer of in welke andere situatie dan ook.
Kan iemand het meteen veranderen?
Misschien niet per se een regel voor online reacties, maar in het echt kun je je altijd afvragen: kan diegene het meteen veranderen? Zie je een collega of klasgenoot met spinazie tussen de tanden, haar rok in d’r onderbroek of een t-shirt binnenstebuiten? Dan kun je daar even wat van zeggen. Natuurlijk doe je dat discreet en niet zodat de hele ruimte meeluistert. Diegene kan dan meteen die spinazie tussen z’n tanden uithalen, de rok lostrekken of naar het toilet gaan om het t-shirt terug te draaien. Op internet kan dat soms lastig zijn; je weet niet altijd of iets vlug te fixen is. Toch zijn creators en influencers wel blij als je technische foutjes even meldt. En voor andere foutjes: gebruik de volgende tips over feedback geven, dan zit je altijd veilig.
Vraag of iemand openstaat voor feedback
Je weet nooit hoe iemand zich voelt. Of iemand stress heeft, slecht heeft geslapen of zichzelf juist on top of the world voelt. Zeker op internet niet, want daar zie je maar zo’n klein stukje van iemands leven en die blije blog of vrolijke video kan al weken van tevoren zijn geschreven of gefilmd. Daarom is het belangrijk om altijd even te vragen of iemand openstaat voor feedback. Is het antwoord nee, dring dan niet door en wens de ander gewoon een fijne dag. Wellicht komt de creator of influencer nog bij je terug en anders zul je het los moeten laten.
Check even de andere reacties
Wil je je feedback in het openbaar geven, onder een video op Instagram bijvoorbeeld? Check dan eerst even of dit al vaker is gezegd. Dit geldt trouwens voor meer dingen dan alleen feedback. Toen ik laatst een video maakte over een onderwerp kreeg ik net iets te vaak de reactie dat ik een bepaald tv-programma over dit onderwerp moest kijken. Zeg maar van de 80 reacties, minstens 60 die hetzelfde zeiden. Hoe goed bedoeld ook; dat is niet nodig én niet leuk. Zeker niet omdat het al niet goed ging met mij, zie de vorige paragraaf. Dus heb ik eerst een hoop mensen die de programmatitel durfden te zeggen geblokkeerd. Vervolgens de woorden geblokkeerd. En uiteindelijk de reactiemogelijkheid uitgezet. Uit zelfbescherming. Dit betekent niet dat je mij die tip niet kan of mag geven, maar niemand heeft dezelfde tip 60 keer nodig. Dat voelt namelijk best wel als een aanval. Wil je toch reageren? Dan kan je een reactie plaatsen (‘Dat wilde ik ook zeggen!’) onder de persoon die de reactie gaf, of een andere reactie geven en de reactie van de persoon die zei wat jij wilde zeggen liken.
Alles voor de ‘maar’ is een leugen
Wanneer je feedback geeft en je dit met diegene deelt om te verbeteren in de toekomst, kunnen mensen soms eerst een compliment geven. Als je dit doet en vervolgens het woord ‘maar’ gebruikt om je feedback te uiten, zal de ontvanger in de meeste gevallen die positieve opmerking als niet oprecht ervaren en zich vooral richten op de feedback/kritiek die volgt. Dit kun je vermijden door de sandwichmethode te gebruiken én door simpelweg het woord ‘maar’ te vermijden. Het klinkt echt heel erg simpel, maar maakt een groot verschil. Bij de sandwichmethode pak je de feedback in tussen twee complimenten.
Feedback ontvangen is lastig, want het kan voelen als een aanval. Ook is er nog zoiets als een mening en smaken die verschillen. Heb je feedback over een feit, dan is dat dus al heel anders dan dat het gaat om een mening, bijvoorbeeld dat je een soort content niet leuk vindt of make-up niet mooi. Een creator of influencer kan dus best wel eens tijd nodig hebben om de feedback te verwerken. Sta daar ook voor open. Het kan heel fijn zijn dat je je feedbackbericht afsluit met een opmerking dat je geen reactie verwacht. Dat geeft lucht. Sowieso helpt het al enorm als mensen goed weten hoe feedback moet worden gegeven en kan het ook juist een (goed/fijn) gesprek openen. En soms geldt gewoon: als je niks aardigs weet te zeggen, hou dan gewoon je mond.