jouw situatie mijn tips
Actualiteiten

Zo weet jij of je bij Gierige Gerda te maken hebt met reclame

Hoewel ik Gierige Gerda ooit als hobby ben begonnen is het inmiddels mijn full time baan. Wat ik dan allemaal doe in een dag is misschien een blog voor een ander moment, maar het is wel belangrijk om te weten dat ik dus geld verdien met mijn blog en social media. Mijn missie is om zoveel mogelijk content gratis aan te kunnen bieden, dus mijn geld moet van andere plekken komen. En ik vind het super belangrijk om daar transparant over te zijn, dus dat ben ik ook altijd al geweest. Zelfs op mijn vorige blog, een creatieve lifestyle blog waarmee ik soms een paar tientjes kreeg voor een blog, was ik al bezig met transparant zijn. Ik erger me dan ook enorm aan creators die de verplichte meldingen van ‘voordeel’, zoals dat dan heet,  een beetje proberen te verstoppen of zelfs gewoon helemaal niks zeggen. Maar goed, ik doe dat dus wel en nu zijn er (nieuwe) regels opgesteld en om die regels te leren kennen heb ik een e-learning moeten doen. Maar nu mag ik mij wel certified by influencerregels.com noemen. En het leek me leuk om dus ook even te vertellen hoe samenwerken met mij er dus uit ziet. Daar is weinig veranderd hoor, maar toch.

Hoeveel samenwerkingen doe ik?

Er zijn geen regels over hoe vaak je samenwerkingen mag doen, in principe mag je alleen maar reclame posten. Maar ik weet niet hoe lang je je volgers aantallen dan nog behoudt. Dat is wel fijn want er zijn periodes dat er heel veel aanvragen zijn voor samenwerkingen en periodes dat er helemaal niks binnen komt. Ik wil zelf dat maximaal 20% van de content die ik plaats een samenwerking is. Voor mijn blog zou dat betekenen dat als ik in een jaar 260 blogs zou plaatsen, dat ik dan wel 52 samenwerkingen zou mogen doen. Nou daar kom ik niet op hoor. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk extra blogs te plaatsen als ik een keer een samenwerking heb. Dus dan kan het zijn dat er in een week 6 in plaats van 5 blogs live komen. En zo doe ik het ook op mijn social media.

Wat voor soorten samenwerkingen zijn er?

Betaald partnerschap – Ik krijg geld van een bedrijf om een blog of een video te maken over hun merk of product. Op dit blog zal dat worden aangegeven door #advertentie als categorie aan te duiden, zo staat het bovenaan het artikel direct onder de titel, en door na de intro aan te geven dat het om een betaald partnerschap gaat. Ook als ik promotie maak voor deze blog op social media zal ik bij deze uiting #advertentie zetten. Zoals ik eigenlijk altijd gedaan heb.

Later ingekochte links – Soms gebeurt het dat er nadat ik een artikel op eigen initiatief heb geschreven, er bedrijven komen die graag een link geplaatst willen hebben in dit artikel. Hier zijn in principe geen regels voor, maar ik zal dit natuurlijk wel aangeven. Dat doe ik door de categorie #advertentie in te schakelen en na de intro aan te geven dat de links in het artikel na publicatie tegen betaling zijn toegevoegd. Mocht er worden gevraagd naast links ook wijzigingen aan te brengen in het artikel, dan wordt het gewoon een volledig betaald partnerschap en treden voor mij de regels van hierboven in.

Een product of dienst gekregen – Als ik een product of dienst heb gekregen zal ik daar natuurlijk ook altijd duidelijk over zijn. Het maakt niet uit of het gaat om een duur of goedkoop product, volledig gratis of een korting en ook niet of ik het mag houden of in bruikleen heb. Dat zal ik altijd duidelijk neerzetten. Dat doe ik door wederom #advertentie te gebruiken als categorie en dan na de eerste alinea even uit te leggen hoe de verdeling zit.

Ik zie ook wel eens #affiliate staan, wat is dat dan?

Hierboven zijn het echt altijd samenwerkingen, dus dat wil zeggen dat ik met een bedrijf contact heb gehad en dat er afspraken gemaakt zijn. Zij geven dan ook vaak een paar punten op die ze genoemd willen hebben, regels over waar de content aan moet voldoen en controleren alles voor het online komt. Bij affiliate marketing heb ik, in de meeste gevallen, geen contact met het bedrijf waarvan ik de link deel en is het artikel helemaal geschreven op eigen initiatief. Omdat ik een zogenaamde affiliate link in het artikel zet krijg ik betaald als deze wordt gebruikt. Dit gaat in de meeste gevallen om een percentage van het bedrag dat wordt uitgegeven als er tot een aankoop wordt overgegaan. Maar soms kan het ook gaan om een vast bedrag, bijvoorbeeld omdat het een gratis download is waar ik naar link. En dan is er nog klikvergoeding, dan hoeft degene die klikt verder geen handeling meer te doen om mij te laten verdienen. Die zijn heel leuk, alleen omdat de klikvergoeding vaak maar een cent of 3/4 is duurt het heel lang voordat je een boterham hebt verdient. Als ik werk met affiliate links in blogs zal ik bovenaan het artikel, na de intro, aangeven dat in het artikel affiliate links staan en na de links ook aangeven dat dit de affiliate links zijn door #aff erachter te zetten. Mocht ik wel bepaalde opdrachten hebben gekregen van de opdrachtgever dan zal ik erbij zetten dat het om een samenwerking gaat, op die manier weten jullie dat ik met het bedrijf heb gesproken, maar wel alleen maar commissie krijg en geen vast bedrag.

Geen #partner en #collab meer

Van de e-learning van Influencerregels.com heb ik eigenlijk niet zo heel veel geleerd, ik heb namelijk altijd heel erg bovenop de regels voor geld verdienen gezeten. Maar wat wel nieuw was voor mij is dat de hashtags #partner en #collab niet meer gebruikt mogen worden. Het is namelijk belangrijk dat het duidelijk is dat er door de influencer die de hastags gebruikt (financieel) voordeel wordt behaald. Bij #partner en #collab (en in mijn ogen dus ook #samenwerking) is dat volgens Influencerregels.com niet duidelijk genoeg. Dus hoewel ik deze termen in het verleden wel gebruikte, zal ik dat nu niet meer doen.

Mijn verantwoordelijkheid als finfluencer

Omdat ik ook wel eens over sparen en beleggen vertel is het ook belangrijk dat ik mij aan die regels hou. Niet alleen op het moment dat het gaat om een samenwerking, maar ook als ik ‘gewoon’ vertel over geldzaken. Ik ben bijvoorbeeld niet bevoegd om financieel advies te geven, maar ik mag wel altijd mijn eigen ervaringen met banken en platformen delen. Bij samenwerkingen mag het bij beleggingspartijen alleen gaan om een vaste vergoeding of een vergoeding op basis van kliks. Je mag niet betaald worden op basis van het aanbrengen van klanten. Ik vind deze verantwoordelijkheid echt heel belangrijk, dus daarom vind ik het ook heel lastig om beleggingscontent te maken, ondanks dat ik heel veel wil en kan vertellen. Maar dat zal vanzelf wel goed komen, ik ga zeker niks forceren.

Ben je nou benieuwd of een van jouw favoriete content creators ook de e-learning heeft gevolgd? Dan kun je dat opzoeken op deze pagina, zoek even op de echte naam (als je niet de volledige naam weet voldoet voornaam) want de paginanaam doet het niet. Dus zoek je mij; zoek dan op Minke want op Gierige Gerda vind je me niet.