Met grote regelmaat krijg ik de vraag wat mijn mening is over boodschappenpakketten. Je hebt ze misschien wel eens voorbij zien komen bij Scoupy. Of in de Veronica gids. Maar ook Monsterdoos en Happy box zijn voorbeelden van boodschappenpakketten. De inhoud is vaak een verrassing of juist in een thema, zoals; Valentijnsdag of nazomer. Ik heb er zelf ook al wel een paar ontvangen, via verschillende kanalen. Het is best wel leuk om uit te pakken, maar de grote vraag is natuurlijk; is zo’n pakket nu eigenlijk een goede deal?
Uitpakken is dus leuk
Zoals ik al zei; de keren dat ik zo’n pakket thuis kreeg vond ik het best leuk om uit te pakken. Ik heb ze allemaal, op 1 pakket na, helemaal zelf gekocht. Maar dat ene boodschappenpakket dat ik ooit toegestuurd gekregen heb kwam nadat hij eigenlijk was uitverkocht. Ik heb daar dus geen reclame voor gemaakt. De producten die in de pakketten zitten zijn eigenlijk altijd een beetje voorspelbaar. Veel van dezelfde merken, veel dezelfde spullen, maar soms toch wel net die dingen die ik toch wel graag wilde proberen. Het zijn natuurlijk de merken die reclame maken; dus A-merken. Je hebt een kans dat er dingen in zitten die je niet lekker vind. De dranken in het pakket zijn altijd alcoholvrij, maar er kan wel alcoholvrij bier of bijvoorbeeld Jillz 0,0% in het pakket zitten. Het is een reclamepakket, iets wat samengesteld wordt om jou over te halen om producten te proberen zodat je ze een volgende keer weer zelf zal kopen.
De prijs van een pakket
De prijs van een pakket kan nogal eens verschillen, soms betaal je 10 euro en een andere keer 15 en alles daar tussen in. Ook de originele waarde kan uiteenlopen. De laagste waarde die ik kan herinneren is ongeveer 20 maar soms loopt die waarde op tot wel 70 euro of meer. De pakketten met een hogere waarde bevatten vaak ook 2 kaartjes voor de sauna. Let op: kaartjes voor 2 verschillende sauna’s. Hoewel je natuurlijk dan 2 keer alleen naar de sauna kan, vind ik het altijd een beetje over komen als een trucje om de waarde van de pakketten op te schroeven. Het wordt veel moeilijker om in te schatten of de rest wel de waarde heeft. De geadverteerde waarde van het pakket is altijd gebaseerd op ‘de consumentenadviesprijs’. Toen ik zelf alle prijzen ging optellen van mijn laatste pakket bleek dat 2 euro te schelen met wat ik zou betalen als ik bij Albert Heijn had gewinkeld. Tenminste als ik geen gebruik had gemaakt van bonusaanbiedingen. De aanbieder prijst zijn pakket dus aan met de meest gunstige waarde, zodat de het een heel goede deal lijkt. Maar zoals ik altijd zeg; je moet zelf rekenen en nagaan of iets een goede deal is.
Verrassings- of themapakket
Mijn nummer 1 advies is al om de pakketten waar op staat dat het een verrassing is wat er in kan zitten sowieso links te laten liggen. Het boodschappenpakket van de Scoupy Super Simpel Spaaractie bijvoorbeeld, waarvoor je naast 10 euro ook nog met een heleboel informatie betaald. Pakketten waarvan je weet wat de inhoud is en waarvan je zou kunnen inschatten of de inhoud ook van waarde is voor jezelf, daar zou je eventueel nog wel over kunnen nadenken. Maar let dan wel op; meeste A-merken zijn in de komende 3 tot 6 maanden wel te krijgen met minstens 50% korting. Levert zo’n pakket dus maar de helft of minder dan de helft aan korting op? Laat je pakket lekker staan en doe je boodschappen gewoon volgens je lijstje om de beste deal te krijgen.
Beurstassen
Nu heb ik het gehad over boodschappenpakketten die je via de post toegestuurd krijgt. Maar op plekken als de Huishoudbeurs, Libelle zomerweek en Margriet winterfair staat Scoupy ook meestal wel met een stand. Daar verkopen ze dan tassen, gevuld met producten. Vaak betaal je dan bijvoorbeeld 5 euro en kun je via de app een euro of 2/3 terugvragen. Dít zijn voor zover ik ze nu heb meegemaakt wel heel leuke aanbiedingen. Het zijn nog steeds misschien niet alleen producten die je persé nodig hebt of zelf al zou kopen, maar vaak ligt de consumentenadviesprijs (na cashback) wel 80 of 90% hoger en dan is het ineens een veel leuker verrassingspakket.
Nu ik er over nadenk lijkt me een Gierige Gerda boodschappenpakket trouwens wel heel leuk. Mijn favoriete producten samen in 1 pakket, voor de prijs die ik er voor zou betalen. Oké, dat zal voorlopig wel niet gaan gebeuren maar een mens mag wel dromen hebben toch?