Uit huis met Jet
Gierige Gerda boekenclub

Boek review: Uit huis met Jet – Jet van Nieuwkerk

Toen ik Marije van het YouTube kanaal ditgebeurterals hoorde over het boek ‘Uit huis met Jet’ van Jet van Nieuwkerk werd mijn interesse meteen gewekt. Een boek voor studenten zo werd het gepresenteerd. De ondertitel is dan ook ‘voor een happy & healthy studentenleven, niet te streng en al helemaal niet saai’. Hoewel ik me niet (alleen) op studenten richt is dit een flinke overeenkomst met mijn visie op besparen. En ik weet ook dat er onder mijn volgers toch een flink aantal studenten zijn. Daarom mailde ik de uitgeverij met de vraag of ik een review zou mogen schrijven voor jullie. Dat mocht en ik kreeg een exemplaar thuisgestuurd.

Eerste indruk

Mijn eerste indruk van het boek is meteen positief. Jet staat op de voorkant met een fles wijn in haar hand. En wie mij kent weet; als je met wijn aan komt vind ik het al vlug goed. Er staat op dat er 90 ‘makkelijke, verse & goedkope recepten voor iedereen die op zichzelf gaat wonen’ in staan. Nice ik kan niet wachten om het boek open te slaan.

Een boek voor iedereen die op zichzelf woont

In het boek staan niet alleen recepten, maar ook heel veel tips. Van bespaartips (niets nieuws onder de zon) tot welke keukengerei onmisbaar is. Ik woon inmiddels al wel even op mezelf, maar ik kan me voorstellen dat deze tips erg handig zijn. Het is handig dat het boek opgesplitst is in hoofdstukken en dat je bijvoorbeeld zowel ontbijtrecepten krijgt als avondeten. En dan zijn er recepten voor als je alleen eet, maar ook voor als je met je hele studentenhuis (of andere vrienden) samen eet. Aan alles is gedacht dus!

Zijn de recepten echt budgetproof?

Bladerend door het boek bekijk ik de recepten en de ingrediënten. Avocado, zalm, mosselen, geitenkaas, walnoten; allemaal ingrediënten die ik niet persé zou scharen onder het kopje ‘budgetproof’. Toch staan er ook wel een paar lekker goedkope gerechten in en ik denk dat de luxere ingrediënten ook wel juist worden gebruikt. Je zou kunnen zeggen dat het een ‘luxe on a budget’ recepten zijn. De claim dat je de laatste dagen van de maand niet meer op witbrood en hagelslag hoeft te leven door dit boek te gebruiken vind ik niet terecht. Maar de recepten in het boek zijn wel allemaal heel erg gezond en zien er lekker uit. Misschien is het boek dus meer iets voor mensen die voor het eerst op zichzelf gaan, maar al wel student-af zijn.

Aanrader

De feestdagen zitten er natuurlijk weer aan te komen en ik denk dat dit boek vooral leuk is om te geven aan een broer of zus die volgend jaar op kamers gaat. Of aan die neef of nicht die net op zichzelf woont maar noodles eet omdat hij/zij niet weet hoe ze een ei moeten bakken. Misschien ben je zelf wel zo iemand; dan is het ook een leuk boek om te kopen. Als je juist een boek vol met super goedkope, maar lekkere recepten zoekt denk ik dat je beter een ander boek kan kopen. Maar misschien is mijn beeld van hoe budgetproof studenten (moeten) leven misschien ook wel heel erg ver van de waarheid…

Het kookboek Uit Huis Met Jet van Jet van Nieuwkerk, uitgegeven door Carrera culinair en o.a. te koop bij Bol.com als paperback voor €22,50 of als e-book voor €9,99.

Ik heb dit artikel ter review opgestuurd gekregen. De link naar de verkoopsite van bol.com is een affiliatelink. Dit wil zeggen dat ik een kleine commissie krijg als jij het artikel koopt via deze link. Deze commissie wordt gebruikt voor het onderhoud van deze website, het kost jou niets extra.

1 gedachte over “Boek review: Uit huis met Jet – Jet van Nieuwkerk”