gratis acties optimaal gebruiken
Besparen

Zo gebruik je ‘gratis bij aankoop van’-acties optimaal

Gisteren kwam er een pakketje binnen van Yves Rocher. Ik had parfum besteld, die nu in de aanbieding was voor (je gelooft het niet) €1,00. Een actie die ongeveer 2 keer per jaar wordt gehouden waarbij het duurste product dat je koopt dus maar €1,00 kost. Je moet dan nog wel minstens €9,00 aan overige producten kopen en verzendkosten betalen als je onder de €25,00 blijft. Daar komt wel weer bij dat je meestal nog een extra product cadeau krijgt. Kruidvat en Trekpleister hebben ook met regelmaat acties waarbij een product gratis wordt weggegeven bij aankoop van andere producten. Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik hier optimaal gebruik van maak, tijd dus om daar eens dieper in te duiken!

Wat krijg je eigenlijk gratis?

Het verschilt nogal per actie wat je gratis krijgt bij een aankoop. Een product wat nieuw in het assortiment komt, toegangskaarten voor een evenement of zelfs voorraaddozen en handdoeken. Dit is erg breed en de waarde van deze producten is net zo uiteenlopend. Wat een goede prijs is om te betalen is dus erg moeilijk om zo algemeen te vertellen. Zometeen zal ik daarvoor wat voorbeelden geven. Hoe hoger de normale prijs, hoe meer speling je hebt in wat je aankoopt. Neem ook mee of je het product normaal ook zou hebben gekocht.

Zorg dat je koopt wat je gebruikt

Bij Kruidvat is de talkpoeder regelmatig het goedkoopste product in de actie, maar zonder babies zul je daar niks aan hebben. Ik heb daarom voor mezelf een simpele regel dat ik in dit soort gevallen alleen bepaalde producten koop. Vooral producten die er vlug doorheen gaan en die lang houdbaar zijn, ik moet mezelf toch een beetje beschermen van de verleiding om onnodige dingen te kopen. Dat betekent wat betreft de meeste acties dat ik kies voor: shampoo, wc reiniger of gezichtsmaskers. Verder zijn ook allesreinigers, tandpasta en tandenborstel een goede keus. Let bij tandenborstels wel op; soms is het per tandenborstel toch voordeliger om een iets duurdere multipack te nemen dan de goedkoopste optie voor de actie. Ik ben met de genoemde producten trouwens niet merkvast, wel weet ik inmiddels wat goede merken/ producten zijn om te gebruiken in deze acties.

Een aantal voorbeelden

Ik reken eigenlijk zelden dat ik iets echt voor niks heb gekregen, het totaalbedrag dat ik wél heb uitgegeven verdeel ik dan meer over de rest. Zo word ik ook niet gefopt door acties die beter lijken dan ze zijn. Helaas heb ik geen voorbeeld van acties die juist níét gunstig waren, deze vind ik het namelijk niet waard om te onthouden. Gelukkig heb ik wel een aantal voorbeelden van zeer gunstige acties, waardoor heel goed duidelijk wordt waar je op moet letten.

Gratis vaatwastabletten (38 stuks) bij aankoop van 2 producten. Het product dat ik kocht was wc reiniger van €1,99 per stuk, wat mijn totaal voor de 3 producten €3,98 maakt. Normaal zou ik de wc reiniger met een 1+1 gratis of 50% kortingsactie kopen en dus €1,00 per stuk betalen. Met die actie in mijn achterhoofd zouden de vaatwastabletten €1,98 kosten of €0,052 per tablet. Normaal kocht ik vaatwastabletten bij Lidl van €0,062 per stuk. Dit was dus een prima deal en hiervan heb ik er dus een stuk of 5 gekocht.

Tweede kaartje gratis voor de Huishoudbeurs bij aankoop van 2 producten. Een kaartje voor de Huishoudbeurs was in 2019 €19,95 normale prijs. Actieprijs was regelmatig €15,99, dat is €31,98 voor 2 kaartjes. Bij 2 kindertandenborstels van €1,99 per stuk kreeg ik dus 1 kaartje gratis en werd toegang voor 2 personen €23,93. Goedkoper dus dan gebruik maken van de online actie.

Duurste product €1,00 bij bestelling vanaf €10,00. Op vakantie was ik even de Yves Rocher ingedoken en had daar een heerlijk parfum (Mon Evidence voor de nieuwsgierigen) geroken. Deze was normaal €39,95, maar nu €34,95. Ik twijfelde, maar besloot om te wachten tot ik hem in Nederland met 50% kon bestellen. Toen kwam de actie waarbij het duurste product, in dit geval dus de parfum, maar €1,00 kost. Ik moest wel nog tot de minimale besteding van €10,00 komen en voegde 4 flessen shampoo toe aan mijn bestelling. Normaal kosten deze €5,90, maar nu slechts €2,95. Bij zowat elke Yves Rocher bestelling krijg je ook nog eens een gratis cadeau en in dit geval was dat een dagcrème t.w.v. €14,90. Ik moest wel nog verzendkosten van €1,95 betalen waardoor mijn totaal op €14,75 kwam voor een bestelling met een waarde van €80,45*, meer dan 80% korting. Zelfs al reken je alleen de parfum, die ik sowieso wel zou kopen, daar heb ik nu dan bijna 60% minder voor betaald dan ik in Frankrijk zou hebben gedaan. Nu had ik dus zo’n beetje alles kunnen kopen om aan het minimum van €10,00 te komen. Door shampoo te nemen i.p.v. iets wat ik anders niet had gekocht bespaar ik dus alleen maar extra.

*Voor de oplettende lezer, op mijn Instagram heb ik schijnbaar een kleine misrekening gedaan. De andere aankopen zijn alweer een tijdje geleden, het kan zijn dat deze prijzen veranderd zijn.

Zelf aan het rekenen

Dit zijn helaas allemaal verlopen acties, maar als er noemenswaardige acties lopen zal ik deze altijd melden in mijn Instagram stories. Of deze dan ook voor jou persoonlijk de moeite waard zijn moet je zelf beslissen. Stel jezelf daarvoor dus de vraag of je het gratis product en de deelnemende producten normaal ook zou kopen. Als dat niet zo is, laat de actie dan gaan. Zou je het normaal wel doen, bedenk dan wat de normale prijs is die je zou betalen voor de producten. Ben je nu goedkoper uit? Sweet! Betaal je nu meer? Lekker laten liggen en volgende keer beter!

2 reacties op “Zo gebruik je ‘gratis bij aankoop van’-acties optimaal”

  1. O dat van die Yves Rochel actie had ik graag willen weten. Zet je die ook op je Instagram?
    En die huishoudbeurskaartjes zijn helaas meestal alleen savonds geldig terwijl ik toch liever overdag ga. Van deze actie maak ik dus eigenlijk nooit gebruik.

  2. Ja de Yves Rocher actie heb ik gedeeld! Kaartjes voor de Huishoudbeurs waren de gewone, voor overdag dus. Er is inderdaad ook vaak een avondkaartenactie, maar die zat weer anders in elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *