aanbiedingen kopen verstandig
Besparen

Moet je altijd alles in de aanbieding kopen?

Vragen van volgers en opmerkingen van vrienden en familie zorgen er soms voor dat ik eens extra na ga denken over de dingen die ik vertel. Zo kreeg ik de vraag: “Is in de aanbieding kopen altijd een verstandige optie? Is niet kopen of een ander merk soms niet beter? Ik zie veel aanbiedingen voor onnodige producten voorbij komen!” Het antwoord op de vraag is simpel en ingewikkeld tegelijk.

Hoe belangrijk zijn aanbiedingen?

Als je minder uit wil gaan geven aan je boodschappen zijn de aanbiedingen wat mij betreft de eerste stap. Gewone dingen die je toch koopt en gebruikt moet je nooit kopen voor de volle prijs. Vooral houdbare etenswaren, verzorgings- en huishoudartikelen, dit zijn de artikelen die je zoveel mogelijk voor je bodemprijs moet kopen. Zo bouw je een buffer (oftewel voorraad) op en het geld dat je daar van overhoud kun je meer besteden aan verse producten. Daarop zijn de aanbiedingen uiteindelijk stukken minder spectaculair, maar alsnog kun je je weekmenu natuurlijk prima om de aanbiedingen heen verzinnen.

Wanneer kiezen voor huis- of budgetmerk?

Voor sommige producten willen mensen per se het A-merk hebben, andere producten maakt het niet uit. Dat is heel erg persoonlijk en ik zal de laatste zijn die daar een oordeel over heeft. Over smaak valt immers niet te twisten. Heb je producten waarvoor je geen voorkeur hebt voor A-, huis- of budgetmerk? Vergelijk de prijs van deze producten dan in de aanbieding en ga voor de goedkoopste optie. Is het huis- of budgetmerk goedkoper dan kies je deze, anders ga je toch voor het A-merk. Let daarbij wel goed op de inhoud van de verpakkingen, want soms wil daar nog wel een venijnig verschil zitten waardoor het een goedkoper lijkt maar het niet is.

Als je optimaal wil besparen betekent dat dat je veel bezig moet zijn met vergelijken van prijzen, met uitrekenen van kortingen en altijd op je hoede moet zijn voor nep-aanbiedingen. Het belangrijkste is niet (altijd) dat je ‘korting’ hebt, maar wel dat je altijd de beste (laagste) prijs betaald voor je boodschappen. Ik vind het trouwens altijd kers-op-de-taart als huismerken in de aanbieding zijn, maar dan nóg is het verstandig om na te gaan of de budgetvariant niet alsnog goedkoper is!

Wat zijn nep-aanbiedingen?

Soms worden er aanbiedingen in een folder gezet die amper aanbieding te noemen zijn, waarbij je maar een paar cent korting krijgt. Natuurlijk is elke cent korting meegenomen als je iets echt nodig hebt, maar het is beter om te wachten tot zo’n product weer een bodemprijs heeft als je het niet direct nodig hebt. Let ook goed op als een aanbieding flink in de folders wordt gepromoot. Grote letters, een balk of ster eromheen, felle kleuren en zelfs een ‘op=op’ dreigement? Ga dan eens flink aan het rekenen, want grote kans dat de aanbieding door een addertje onder het gras toch niet zo goed is.

Aanbiedingen voor onnodige producten

Wat een ‘onnodig product’ is verschild natuurlijk voor iedereen. Er zijn mensen die vinden dat frisdrank altijd onnodig is, omdat je toch water kunt drinken. Terwijl het voor een ander het drinken van een glas cola juist het ultieme genieten is. Gelukkig mag iedereen dat zelf beslissen. Onnodige producten zijn dus eigenlijk de dingen die je normaal ook niet zou (willen) kopen. Hoe goed een aanbieding ook is, als jij nooit wasverzachter gebruikt is elke euro die je er nu aan besteed er één teveel. Let daar vooral ook op met cashback acties, zeker nu ze niet meer altijd 100% zijn is het goed om na te denken of je iets normaal ook zou kopen. Gelukkig zijn er (goede) aanbiedingen te vinden in zowat alle productcategorieën en op zowat alle producten, de een is alleen wat frequenter dan de ander.

Laten liggen of vervangen

Voor niet essentiële producten is het sowieso altijd verstandig om te kijken of je het kunt weglaten uit je leven of vervangen door een ander product. Een andere optie hoeft overigens niet altijd ‘goedkoper’ te zijn. Soms is het juist slim om een product te vervangen door een duurder, maar efficiënter product. Bijvoorbeeld omdat bepaalde voedingsmiddelen voedzamer zijn of omdat je van een duurder schoonmaakproduct minder nodig hebt. Zo heb ik zelf ondervonden dat ik met Dreft afwasmiddel zelf veel langer doe dan met goedkopere versies en rekenwerk heeft dus uitgewezen met welke aanbieding ik Dreft in moest slaan. Dit heb ik toen ook gedaan en ik heb laatst pas mijn voorraad aangevuld omdat ik per se de retro flessen wilde hebben.

Het gaat dus niet altijd om de korting, maar wél altijd om de beste prijs. Aanbiedingen zijn niet altijd het goedkoopste, maar ook standaard kiezen voor huismerken zorgt niet altijd dat je de beste prijs betaald. Combineren is dus the key! En altijd je rekenmachine erbij pakken, want niet elke aanbieding die er aantrekkelijk uit ziet is zo voordelig als hij lijkt. Ook vind je de beste aanbiedingen niet altijd op de plekken waar je ze verwacht, dus houdt je ogen altijd open voor een goede korting.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *