boodschappen
Bespaartips

5 gewoonten in de supermarkt die voorkomen dat ik geld verspil

Ik zal het niet vaak zeggen, maar de titel van dit artikel is een beetje ‘clickbait’, niet omdat ik je niet ga vertellen hoe ik voorkom dat ik geld verspil. Maar omdat ik een aantal onderwerpen ga behandelen waarvan ik niet wist hoe ik ze in een leuk artikel, met interessante kop kon gieten. Het enige verschil met echte clickbait is dat ik in dit artikel wel heel behulpzame tips deel en je dus wel heel veel kan leren door verder te lezen! 😉

Ik controleer altijd (de datum van) producten die ik koop

Voordat iets in mijn mandje beland bekijk ik het product goed. Wat is de houdbaarheidsdatum? Ziet alles er fris en fruitig uit? En bijvoorbeeld bij eieren; zijn ze allemaal heel? Dit voorkomt niet alleen miskopen. Door te melden als iets mis is in de winkel heb ik al veel gratis producten mee naar huis genomen. Dit is bij de meeste winkels geen standaard service, alleen bij Jumbo krijg je producten op de datum gratis mee als ze niet in de speciale uitverkoop bak liggen, maar het is een poging waard!

Ik reken altijd de kilo, liter of stukprijs uit

Voordat ik iets in mijn winkelwagen gooi controleer ik altijd eerst of ik echt de beste prijs betaal voor het product waarvoor ik kies. Dat doe ik door te kijken naar de kilo, liter of stukprijs, afhankelijk van wat voor product ik koop. Bij afbakbroodjes reken ik uit wat ik per stuk betaal, maar bij cola kijk ik naar de literprijs, bij rijst juist weer wat ik betaal per kilo. Van producten die ik vaker koop weet ik wat de beste prijs is, andere producten bereken ik on-the-spot. (Ja, of thuis als ik het lijstje aan het maken ben, maar je snapt wat ik bedoel.)

De Scoupy app in de winkel checken

Ik bekijk de Scoupy app zelden als ik thuis ben, maar als ik in de winkel ben kijk ik altijd even of er gratis producten zijn en of ik die kan vinden. Om extra voorzichtig te zijn scan ik ook altijd de barcode van het product om te checken of het wel echt het deelnemende item is. Zie ik een verloren bonnetje in mijn karretje liggen? Dan check ik even of daar iets op staat wat in de app staat en ik niet heb gekocht. Het is me nog nooit gebeurt, maar ik heb wel een paar keer gevonden bonnetjes gebruikt om spaarzegels te sparen. Oh en nu ik het toch over bonnen heb; ik raap ook altijd statiegeldbonnen op. Tegenwoordig met zelfscankassa’s vind ik ze steeds vaker en zijn ze meestal ongeldig, maar ik heb wel echt al tientallen euro’s

Check of je al je boodschappen hebt ingepakt

Laatst liep ik bijna bij mijn karretje weg, terwijl er nog een potje pesto in stond. En ik heb wel vaker gehad dat ik zeker wist dat ik iets wel gekocht had, maar het eenmaal thuis niet in mijn tas zat. Daarom kijk ik tegenwoordig altijd goed na of ik alles van de band heb gehaald en pak ik mijn tas vervolgens op een rustige plek weg van de kassa in. Dit helpt me om alles beter in te pakken. Omdat ik sinds een aantal maanden per fiets boodschappen doe is het belangrijk dat ik het gewicht goed te verdelen. Maar het helpt dus ook voorkomen dat ik iets in het karretje laat liggen, natuurlijk gebeurd dat niet vlug met een brood of iets anders wat best groot is. Iets kleins, zoals een potje pesto, staat veel gemakkelijker in een ‘dode hoek’ waardoor je het niet ziet en zo wegloopt. Ook als het heel druk is en de kassamedewerker niet de moeite neemt om jouw boodschappen te scheiden van degene na je loop je het risico dat je wat vergeet in te pakken. Let dus altijd goed op!

Ik controleer altijd de kassabon voor ik naar huis ga

Stap één van deze, super belangrijke, manier om geen geld te verspillen is om altijd te vragen om je kassabon. En nadat ik heb afgerekend zoek ik altijd even een rustig plekje op. Dit kan nog in de winkel zijn, of er net buiten. Afhankelijk van de winkel en hoe druk het is. En dan controleer ik even of alle kortingen (goed) zijn verrekend, of mijn klantenkaart is gescand, of ik het juiste aantal koopzegels heb gekregen en alles wat fout kan gaan. Meestal is alles goed, maar als er iets niet goed is gegaan of onduidelijk is kun je het direct vragen en oplossen.

Wat als je er thuis achter komt dat iets fout is gegaan?

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je, om welke reden dan ook, niet al je producten hebt gecontroleerd of je bon niet hebt nagekeken voor je naar huis ging. Dat zijn meestal de momenten dat er toch iets mis gaat. Dat je een zompige paprika in je trio hebt of dat die ene, best wel flinke, korting niet is verrekend. Op dat moment pak je de telefoon en bel je even naar de desbetreffende winkel, meestal hoef je alleen de ene verpakking mee terug te nemen en niet de inhoud. En zeker niet de rest van je boodschappen, zoals Iris dacht toen ik het haar vertelde. In de meeste gevallen kun je ook aangeven wanneer je weer in de buurt bent, handig als je niet direct in staat bent om terug te gaan! Toen het sneeuwde en ik daarom niet terug kon naar de Aldi, met mijn zompige paprika, heb ik zelfs een tegoedbon per post gekregen voor 2 nieuwe groenteproducten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze het niet meer op konden (of wilden) lossen.