Besparen

Zo kun je besparen op groenten en fruit

Inflatie van 12% in maart, het wordt steeds erger! Het wordt dus voor meer mensen steeds belangrijker om op de kleintjes te letten en ook voor mensen die ‘niet op eten besparen’ zal het misschien belangrijker worden. Gelukkig bespaar je niet op eten door in plaats van gezonde groenten een pak frikandellen te kopen. Je kunt juist lekker én gezond eten voor weinig geld.

Met het seizoen en lokaal eten

Door de groenten te eten op het moment dat ze idealiter zouden groeien en dus het goedkoopst zijn, kun je veel geld besparen en ben je duurzaam bezig. Dus geen aardbeien in december en geen boerenkool in juli. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat door weersomstandigheden bepaalde groenten en fruit beter of slechter gelukt zijn. Dan kunnen deze dus duurder of goedkoper in de supermarkt (of bij de groentenboer). Volg die trend, in plaats van gewoonte.

Gebruik het hele product

We zijn nogal gewend om grote delen van onze groenten en fruit weg te gooien, maar afgelopen jaar heb ik geleerd dat zoveel meer van planten eetbaar is dan je soms zou denken. Google dus even op het ‘afval’ product van jouw groenten of fruit en gebruik het alsnog. En sommige dingen die je niet per se kan of wil eten kun je wellicht altijd nog gebruiken op een andere manier. Aan veel ‘groentenafval’ is prima doel te geven, waardoor je meer uit je euro haalt!

Niet voorgesneden kopen

Wist je dat je voor de meeste voorgesneden groenten 50% tot 75% meer betaalt dan als je zelf snijdt? En dan zijn er mensen die zeggen ‘tijd is geld’, maar vaak snij ik al mijn groenten in één keer als ik toch sta te wachten. Als ik iets écht heel vervelend vind om te snijden of ik ben echt een keertje heel erg lui kies ik best wel eens voor een voorgesneden optie. Maar wat ik het allergrootste nadeel vind is de houdbaarheid van voorgesneden groenten. Een kool (spitskool, rode kool) is in zijn geheel (mits droog bewaard) echt wekenlang houdbaar. Gebruik je de helft? Dan kun je de rest van de krop goed verpakken en kun je dat makkelijk een paar dagen laten liggen. Super handig als je plannen nog wel eens wijzingen. Zo’n zakje voorgesneden groenten heeft een beperkte houdbaarheid en doordat het al is behandeld op allerlei manieren is de datum die erop staat ook nog eens een ‘te gebruiken tot’ wat betekent dat de voedselveiligheid na de datum op te verpakking niet meer te waarborgen is. Van nature staat dat niet op een sla hoor!

Voedselverspilling voorkomen

Het verspillen van voedsel is een groot probleem en eerlijk gezegd; ik ben er de laatste weken eigenlijk heel erg schuldig aan geweest! Gelukkig heb ik een bak met compostwormen, die deze verspilde groenten te eten krijgen. En zo is het niet ‘echt’ verspild, want de compost die zij maken gaat straks bij mijn moestuin. Maar die heeft niet iedereen. Voedselverspilling komt vaak voor door wat ik ‘wenskopen’ noem. Dat is als je allerlei groenten en fruit in huis haalt, zonder doel en planning, met het idee dat ‘als het er is, eet je het sneller’. Veel van de, met deze intentie gekochte groenten en fruit, eindigen in de vuilnisbak. Ook grootverpakkingen en acties zoals 1+1 gratis zijn veelal de reden dat eten weggegooid wordt.

Diepvries en conserven

Voor de momenten dat je heel erg zin hebt in groente of fruit dat niet in het seizoen is. Of als je een beetje lui bent en je wil niet veel meer betalen voor voorgesneden groenten. Of als je gewoon een klein voorraadje wil hebben van vitaminen is de groenten in de diepvries, potten en blikken ook een goede oplossing. Al is het altijd slim om goed te kijken wat er nog meer in zit dan alleen groenten of fruit en water. Over het algemeen zijn diepvries en conservengroenten en fruit niet ongezonder dan de gezonder, uiteraard kunnen toevoegingen hier wel invloed op hebben. Dat is echter een persoonlijke afweging en kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van je gezondheidsstatus. Zelf kies ik niet vlug voor conserven. Bepaalde bonen, kikkererwten en mais zijn wel onmisbaar. Vooral omdat dit perfecte porties zijn en met nog geen € 0,40 per portie ongeacht welk blik ik pak gebruik ik de tijd die ik aan weken en koken zou besteden liever aan het zelf snijden van mijn groenten.

Gezond eten zit hem natuurlijk niet alleen in groenten en fruit. Maar ik vind dat een belangrijke en goede basis en wat mij betreft horen dingen als frisdrank, gebak en ander lekkers ook in een gezond dieet. Met mate, uiteraard. En ja dat is voor veel overrijp fruit meteen een goede tip tegen verspilling; ga ermee aan de bak. Twee vliegen in één klap en nog iets lekkers om te snoepen ook.