Het fenomeen cashbacks komt vaak voor op dit blog. Ik vind het een leuke manier om nieuwe producten te ontdekken en natuurlijk om gratis boodschappen te doen. Scoupy, de grootste speler in het Nederlandse cashback-landschap, komt ook steeds vaker met neven acties. Acties waarvoor jij wél steeds je kassabon in dient te leveren.
Wat zijn cashbacks?
Een cashback ofwel geld-terug-actie is een manier om kennis te maken met een (nieuw) product. Je moet het product kopen en je kunt dan later het geld terug vragen. In de meeste gevallen doe je dat door een foto van de aankoopbon te uploaden naar een app of website, soms moet je de fysieke bon met de post versturen en heel soms kan je je geld terug vragen met enkel bijvoorbeeld een code op de verpakking. Soms zal je het hele aankoopbedrag terug krijgen, maar in steeds meer gevallen zal een deel van het aankoopbedrag voor eigen rekening zijn.
Haal meer uit je kassabon
Natuurlijk is het altijd leuk om op zo’n manier kennis te maken met (nieuwe) producten. Maar vooral eerder genoemde Scoupy komt zoals gezegd steeds vaker met neven acties. Punten sparen met je kassabon, bijvoorbeeld. Zo kun je onder andere korting op tijdschrift abonnementen bij elkaar sparen. Of zoals de actie die vandaag online is gekomen; voor 2 euro extra cashback. Hiervoor moet je wel eerst (minstens) 150 euro aan boodschappen hebben uitgegeven. Hoewel ik echt vind dat elk klein beetje helpt, wil ik ook graag even stil staan bij wat het je nu daadwerkelijk ‘kost’ om die 2 euro terug te kunnen krijgen.
Bonnetjes vol met informatie
Elke bon die je in stuurt naar een cashback organisatie staat vol informatie. Informatie die vooral voor de supermarkt en levensmiddelen branche heel erg waardevol zal zijn. Zo zie je naar welke supermarkt je bent geweest, maar ook welke dag het was en hoe laat. Ook zien ze bij het cashback bedrijf natuurlijk welke andere boodschappen jij allemaal hebt gedaan. Dit laatste is eenvoudig op te lossen bij een cashback actie, door je cashbacks apart van de rest van je boodschappen af te rekenen. Maar bij een actie waarbij je volledige bon ‘waarde’ heeft, telt dit weer niet.
Als je dan beseft hoeveel informatie je weggeeft voor die minieme korting op een tijdschrift abonnement of die 2 euro terug op je rekening is dat misschien helemaal niet meer zo aantrekkelijk.