Toen ik begon met Gierige Gerda was dat vooral om mijn volgers op de hoogte te brengen van de meest recente cashbacks. De kortingen, hoeveelheid cashbacks en vooral populariteit waren op dat moment sky high. Gedurende 2017 werden de cashbacks minder en werd er al steeds vaker korting gegeven in plaats van volledig gratis producten. Vorig jaar werd ik nog gevraagd om ‘ambassadeur’ te zijn voor Scoupy en tijdens de Huishoudbeurs werd ik nog uitgenodigd om te horen over hun grootste plannen voor de rest van het jaar. Helaas zijn de cashbacks in 2018 nog verder in kwaliteit maar ook in kwantiteit enorm gedaald. Jammer, is het succes de ondergang van de cashback geworden?
Wat zijn (goede) cashbacks
Een cashback is een actie waarbij je geld terug krijgt nadat je een aankoop hebt gedaan. Er zijn websites waarbij je bij elke online bestelling een percentage cashback krijgt, maar ik heb het in dit geval over cashbacks in de supermarkt. Scoupy is het bedrijf dat haast monopolie heeft op deze acties en vaak moet je dus, na je aankoop, via de app van dit bedrijf je geld terug vragen. In mijn ogen is een goede cashback eigenlijk alleen de 100% cashback, zodat je het product gratis mag proberen. Steeds vaker zijn er echter acties waarbij je zelf nog €0,50, €1,00 of zelfs nog meer moet betalen. Voor een product dat je toch wel zou gebruiken misschien niet erg, maar cashback acties zijn meestal op nieuwe producten. Deze staan dus nog niet standaard op je lijstje.
In den beginne
Toen ik net begon met cashbacks was dat omdat ik het TLC tv programma Extreme Couponing had ontdekt en ik wilde dat wel na doen! Op dat moment was de grootste speler nog kortingisleuk.nl en Scoupy was langzaam in opkomst. Acties konden toen nog worden gecombineerd en ik weet nog dat ik daardoor flink dure boodschappen deed en vervolgens alles terug op mijn rekening kreeg. Door een supermarkt lopen was nog spannend, want elk halslabel of felgekleurde sticker kon een onbekende cashback zijn. Het was een leuke hobby, cashback shoppen. Het was een uitdaging. Het leverde ook écht wat op. Gratis tandpasta. Gratis wasmiddel/ verzachter. Gratis friet. En dan heb ik het niet over tig jaar geleden. Dit was 2016.
Laat nu maar
Inmiddels vind ik cashback shoppen niet meer leuk. Laat mij maar ‘gewoon’ aanbieding-shoppen en de beste deals vinden voor de producten die ik ook daadwerkelijk gebruik. Hoewel wat ik in de tijd verzamelt heb 9 van de 10 keer op is gegaan of een beter huis heeft gevonden, zijn de producten waarvan nu cashbacks zijn geen producten waar ik voor kies. Ook heb ik vooral in de afgelopen maanden steeds bevonden dat mijn supermarkt de cashback producten niet eens in het assortiment heeft. Daarnaast is zelfs Jan Linders gestopt met hun (altijd geweldige) cashbacks, in navolging van Deen en Plus.
Het is te begrijpen
Ik snap wel dat cashbacks wellicht niet het gewenste resultaat hebben voor de fabrikant als mensen het alleen maar gratis halen en er vervolgens niet meer de volledige prijs willen betalen. Toch vraag ik me af of dat de reden is, want ik ben nog steeds veel meer geneigd om Lenor wasmiddel te kopen als ik het nodig zou hebben, dan elk ander merk. Gewoon omdat ik nu weet dat Lenor zo enorm lekker ruikt. Rivella koolzuurvrij weiger ik nu niet te kopen omdat ik het ooit gratis kreeg, het is simpelweg niet te nassen. Gewone Rivella drink ik echt heel graag. Het kan ook zijn dat de monopolie van Scoupy een cashback actie veel te duur maakt, waardoor bedrijven hun acties liever via de supermarkten zelf laten lopen.
Ik weet het niet, maar het geeft boodschappen doen en de beste deals vinden wel weer even een nieuwe boost waardoor het allemaal weer een beetje spannender wordt. Eens kijken of ik een nieuwe manier van ‘legaal stelen’ kan vinden!
Herkenbaar wat je schrijft, ik heb weleens meegedaan aan een wasmiddelen cashback-actie, ik krijg toen dacht ik 33 euro terug. Door een cashback actie ben ik zelf wel op een ander merk wasmiddel gestapt omdat deze beter beviel. Heb je de nieuwe leuke cashback-actie van page gezien?
Het liefste krijg ik gewoon samples of proefmonsters thuis gestuurd i.p.v. eerst producten kopen in de supermarkt en daarna online je foto van een kassabon insturen en wéken wachten totdat je geld teruggestort is. Op de één of andere manier voelt het niet als gratis, omdat ik het product nog steeds in de winkel moet afrekenen. Ik voél weken daarna die paar euro die teruggestort is niet.
Ik heb van de week een gratis proefmonstertje douchegel in de brievenbus gekregen, dat vind ik nu echt een klein kadootje.
Het is nu al maart 2020.
Ik heb het gevoel dat Scoupy ermee gaat stoppen..
Ben ik de enige ?
Heb Scoupy gebeld, maar de scoupy-juffrouw weet het niet…
Teken aan de wand ?
Vind de goede aanbiedingen in de winkels ook aantrekkelijk, de 1+1 – de 2+1 – de bonusartikelen-met-35% sticker – enz. Al probeer ik nu minder nieuwe/onbekende producten uit.
De kassabonacties van Hoogvliet vind ik nog steeds top !
Ik ben afgelopen maand bij Scoupy geweest en ze gaven niet de indruk te willen stoppen. Maar Scoupy is ook niet degene die acties maakt of verzint, productenten moeten Scoupy willen gebruiken. Zij stellen de regels en met welke korting een product mag worden verkocht. Zelfde geldt trouwens in bepaalde mate voor supermarkten, al hebben die ook zelf nog wel een beetje vinger in de pap.