Black Friday, ik heb er een haat/liefde verhouding mee. Er zijn écht wel goede deals te vinden met deze feestdag van de detailhandel. Ze zijn alleen wel diep verstopt tussen alle minder goede en slechte deals. Ga er dus vooral niet blind van uit dat een Black Friday deal een goede deal is. Zoals ik altijd zeg; rekenen, rekenen, rekenen. En ook per productsoort zal het wel een beetje schelen of je een goede deal zal vinden met Black Friday. Alle categorieën hebben hun eigen punten waar je op moet letten of iets een goede deal is. Met onderstaande tips kan ik je helpen om dit onderscheid te maken en zo optimaal
Kleding
Ik ga beginnen met het product wat het allerminst aantrekkelijk is met Black Friday. Het is eind november, binnen 2 weken begint de wintersale. De meeste kortingen beginnen dan bij 50% en binnen een maand zijn de kortingen zelfs vaak wel 70%. Door op Black Friday gebruik te maken van kortingen van 20% of 30% ben je dus een beetje een dief van je eigen portemonnee. We zijn al ver genoeg in het koude seizoen dat je de items die vervangen moesten worden nu allang nodig zijn geweest en anders kunnen ze nog écht wel even wachten.
Supermarkt en drogisterij producten
Door het jaar heen zijn er heel wat geweldige deals bij de supermarkt en drogisterij. Tijdens
Black Friday zijn de deals echter niet zo heel denderend. Zorg dat je dus goed weet wat je bodemprijzen zijn voor je gaat deal shoppen en zeker als je dat gaat doen op Black Friday. Over het algemeen blijkt ook keer op keer dat je voor etenswaren het beste bij de supermarkt terecht kunt, maar de meeste verzorgings- en huishoudproducten bij de drogist. Dan heb je de beste prijzen. Dat is me met eerdere Black Friday deals ook weer opgevallen, maar zet acties niet zomaar aan de kant en beoordeel ze pas nadat je hebt berekend of het een goede of slechte deal is.
Cosmetica
Voor veel duurdere/ luxere cosmetica geldt eigenlijk dat alle korting boven de 20% al een heel goede deal is. Let in dat geval ook wel weer op dat de prijzen niet eerst een beetje omhoog zijn gekrikt. Hier is het dus erg slim om van tevoren goed te weten wat de prijzen zijn geweest in de aanloop naar Black Friday.
Elektronica
Elektronica heeft de neiging nogal te schommelen in prijs. Volgens mij zijn de trucjes van winkels als Media Markt ook algemeen bekend; voordat er een grote kortingsactie is worden de producten eerst even duurder gemaakt. Gelukkig hebben heel veel mensen door dat dit gebeurd en zijn er inmiddels speciale sites opgezet waar je het prijsverloop van bepaalde producten kunt zien. Ik zelf gebruik daarvoor graag de site Tweakers. Hier kan je goed zien wat het hele prijsverloop is van een item sinds dat het op de markt is gekomen en zo kun je de keus maken of je het de aanbiedingsprijs waard vind. Zelf deed ik vorig jaar nog voor Black Friday de aankoop van een Chromebook en ik heb op de actiedag zelf geen aanbieding gezien die deze prijs kon evenaren en een jaar later ben ik er nog dolblij mee. Dus laat je zeker niet gek maken!
Speelgoed
Eigenlijk is november helemaal geen goed moment om speelgoed te kopen. Met de kennis dat mensen toch wel aankopen moeten en zullen doen zouden de aanbieders ook wel gek zijn. Wederom zal er net als bij alle andere producten best wel 1 of 2 goede acties te vinden zijn, maar als je echt wil besparen op speelgoed koop je het beter in de zomer. Van Iris van OneBrokeGirl.nl kreeg ik ook al eens de tip dat je via bol.com zelf de prijzen in de gaten kunt houden. Dan kun je daarna zelf beslissen wat een goede deal is en wanneer je tot aankoop over gaat.
Om de post en de (web)winkels te ontzien zijn er veel bedrijven die nu al beginnen met acties. Dit kan twee kanten op gaan en kritisch zijn over de acties is dus extra belangrijk. Black Friday wordt altijd al gepresenteerd als een dag waarop spullen bijna gratis worden weggegeven en er wordt ontzettend ingespeeld op FOMO. Fear Of Missing Out oftewel angst om iets mis te lopen. Als je daar al niet aan toe geeft heb je je eerste euro’s al bespaard.
Ik houd bij grotere aankopen echt wel de prijzen in de gaten en ik lees trouw de reclamefolders, maar Black Friday vind ik echt een stom fenomeen. Waar het in de VS zijn doel dient, is het hier een ontzettend rare timing om af te prijzen nog voor alle feestdagen. Vooral funest voor kleine ondernemers en eerlijke/duurzame winkels en ik ben blij dat ik die steeds meer zie uitspreken dat ze er niet in meegaan. Uiteraard geen verwijt aan iedereen die een goede deal scoort op z’n shampoo van z’n vaste merk, dat kan niet zoveel kwaad. Maar persoonlijk heb ik een haat/liefdeverhouding met sale en vind ik dat het vest meer aan banden mag worden gelegd terwille van de hele productieketen.
Koop niets, dan bespaar je het meest.
Natuurlijk. Ik ken alleen bar weinig mensen die nooit wat nodig hebben. Fijn als jij daar wel toebehoort, de rest hoop ik te kunnen helpen met mijn tips. ?
Water drinken is trouwens stukken goedkoper dan azijn.
Haha ik dacht eerlijk gezegd dat jouw tip ook zou zijn om niets te kopen, want dat is meestal wel wat je leest op bespaarblogs 😉 Maar inderdaad de eerste persson die niets nodig heeft moet nog uit worden gevonden!
Als je wilt weten of je echt een aanbieding te pakken hebt of dat er inderdaad met de prijzen wordt gespeeld (eerst duurder maken en dan zogenaamd goedkoper…): op tweakers kun je van veel elektronica de prijs-ontwikkeling vinden via pricewatch 🙂