Aanbiedingen staan hoog in mijn lijstje van manieren om te besparen. Maar dat iets een aanbieding is, betekent niet dat het een goede deal is. Aanbiedingen shoppen is ook zeker niet makkelijk, en veel mensen maken dezelfde fouten. En dit zijn de vijf meest gemaakte fouten als het over zoeken naar aanbiedingen gaat.
Teveel inslaan van een product
Ik zeg altijd dat je van goede aanbiedingen niet te weinig moet in slaan, maar het kan ook andersom. Als je net begint met opletten op acties lijken alle acties met meer dan 50 procent kleine wondertjes. Toen ik net begon met besparen wilde ik deze absoluut niet missen en sloeg ik ze flink in. Mijn grootste fout was daarbij groenten conserven. Iets wat ik al jaren niet meer at, maar toen ik begon met besparen had ik een lat-relatie en leek het me heel handig om zulke blikjes te hebben als ik alleen was. Dus sloeg ik ze flink in. Uiteindelijk woonde wij allang samen en waren de blikjes bijna over de datum toen de laatste (tegen heug en meug) werden opgegeten. Zorg dus dat je echt alleen koopt wat je daadwerkelijk gebruikt. Weet je nog niet of je een product daadwerkelijk gaat gebruiken? Koop dan gewoon het minimale voor de aanbieding, het komt echt wel weer terug! Let daarbij trouwens ook op de houdbaarheidsdatum, een paar weken tot maanden langer kun je een product wel blijven gebruiken (afhankelijk wat het is) maar het wordt er meestal niet lekkerder op.
Laten leiden door schreeuwerige aanbiedingen
Je zou bijna kunnen zeggen dat hoe groter en feller gekleurd de aanbiedingen in de folders zijn, hoe minder je onder de indruk zou moeten zijn. Dat geldt natuurlijk echt niet altijd, maar het is vooral belangrijk dat je je niet door de lay-out zou moeten laten leiden. Altijd rekenen wat je per liter, kilo of stuk betaalt en altijd vergelijken met andere winkels. Zo wordt de laatste jaren met wasmiddel en vaatwastabletten vaak gestunt met 3+2 gratis, maar als je deze producten bij de drogist zou kopen (in grootverpakking) dan betaal je zonder enige actie al minder. Ook is het altijd slim om te kijken welke varianten van een product meedoen met een aanbieding, als er verschillende opties met verschillende prijzen zijn. Stel de actie is dat alle verpakkingen van merk X maar 1 euro kosten. Dan is dat een heel goede deal voor de varianten die normaal 3 euro zijn, maar voor alles onder de 2 euro kun je beter een 1+1 gratis actie afwachten. En ja, die aanbiedingen zijn er vaak.
Niet naar de inhoud van een verpakking kijken
Ik noemde het al, maar ik wil het nog even los benoemen, want de inhoud van verpakking vergelijken is super belangrijk om te zien of iets een goede aanbieding is. Natuurlijk zijn er altijd momenten dat je liever een kleinere verpakking wil dan de grotere (al dan niet goedkopere) optie. Maar de kennis van wat de goedkoopste optie is, is daarbij altijd belangrijk, zodat je de beslissing goed kan nemen. Wist je bijvoorbeeld dat Milka chocolade in de kleine verpakking altijd goedkoper is dan zo’n grote reep? Veel mensen zouden ervan uit gaan dat het andersom is, maar doordat ik ben gaan rekenen heb ik het ontdekt. Ook dat bepaalde huismerk conserven duurder zijn dan hun tegenhanger van A-merk in de aanbieding. Dat ontdek je alleen maar door naar de inhoud te kijken en goed te rekenen en dat is gewoon super belangrijk.
Teveel supermarkten af gaan
Aanbiedingen zijn als een reizend circus, elke week zijn ze ergens anders te vinden. Dus om elke week tig winkels af te gaan om alle aanbiedingen te kopen? Dat is eigenlijk grote onzin. En voor de meeste mensen betekent meer winkels ook meer risico op impulsaankopen. En dan heb je natuurlijk niks bespaard. Toen ik net begon met besparen ging ik echt wel veel winkels langs, want zoals ik zei; mijn toenmalige vriend en ik woonden niet samen én allebei in een andere stad. Dus ik had op twee verschillende plekken winkels en maakte daar dankbaar gebruik van. Maar het is veel rustiger in mijn hoofd en kost veel minder tijd nu ik veel minder boodschappen doe. Al zijn de supermarkten wel vaak het doel van mijn dagelijkse wandeling, haha.
Afgaan wat een ander een goede deal vindt
Oeh, is dit controversieel? Veel mensen vragen aan mij ‘maar wat is nou een goede deal?’ En daar kan ik nou helemaal geen antwoord op geven. Om de koffievoorkeuren van mij en Iris even als voorbeeld te nemen. Ik hou wel van goede koffie en drink dus bepaalde merken niet, maar heb ook best veel keus in merken die ik wel drink. Oftewel; ik ben niet merkvast. Iris daarentegen is op veel vlakken wél merkvast. Daarom is het voor haar een goede deal om 25 cent per koffiecup te betalen (ik weet haar bodemprijs niet uit mijn hoofd) terwijl geen haar op mijn hoofd eraan denkt om meer dan 10 cent per koffiecup te betalen. Hetzelfde met wasmiddel, trouwens. Waar mijn bodemprijs daarvoor voorlopig op 5 cent staat (mede door voorraad van vijf jaar) kocht zij in Duitsland wasmiddel van 13 cent per wasbeurt en was dolgelukkig. En terecht, want het was een goede deal die ze had! Maar er is dus geen lijstje of formule van wat een goede deal is en bodemprijzen van een ander zijn niet te vergelijken met jou. Ik kan je handvatten geven, maar rekenen zul je echt zelf moeten doen.
Nou moet ik wel zeggen; echte fouten bestaan niet. Want zeker als je ontdekt dat je iets ‘fout’ hebt gedaan leer je daarvan en zal je daarna alleen maar beter opletten. En elke deal, hoe slecht ook, is altijd beter dan de volle prijs betalen.