Elke week komen er reclamefolders uit, maar wat je misschien niet verwacht is dat dat niet per se betekent dat elke week de allerbeste deals te vinden zijn. Dat is eigenlijk heel erg goed nieuws, zeker voor de mensen die er niet van houden om elke week de folders door te spitten. Maar hoe zit dat nou?
Slechte maanden, in de zomer
In de zomer, als mensen wat minder streng zijn met hun budget, worden de deals bij de supermarkten ook wat minder goed. Dit is niet het moment om wasmiddel, wc-papier of tandpasta in te slaan. Er zijn wel acties en soms kunnen ze ook wel geweldig lijken, maar als je dan gaat rekenen kom je erop uit dat ze zo geweldig niet zijn. Zomergroenten en ijsjes zijn dan wel weer heel goedkoop in deze periode, dus sla daarvoor zeker je slag. Maar zonnebescherming koop je beter vroeg in het seizoen als de korting nog hoog is.
Ook in december slechte deals
Een andere periode wanneer mensen niet bezig zijn met aanbiedingen is december. Einde van het jaar, mensen willen luxe en gemak. Daar gaat de supermarkt in mee. En dat betekent niet dat er geen aanbiedingen zijn op alledaagse producten, maar die hebben niet de prijs waarmee je voorraad zou moeten aanleggen. De aanbiedingen die zich richten op de feestdagen zijn meestal wel oké en de Viennetta ijsstam aanbiedingen zijn echt onmisbaar.
De beste deals in de winter
In januari en februari zijn de allerbeste deals te vinden, dat is het beste moment om veel houdbare voorraadproducten voor (minstens) een jaar in te slaan. Kortingen zorgen er in deze periode vaak voor dat prijzen onder de bodemprijs gaan. Hetzelfde geldt eigenlijk voor september, wanneer we met zijn allen terugkomen van vakantie en het idee hebben dat de broekriem wat aangetrokken moet worden, maar de deals zijn in de eerste twee maanden van het jaar wel altijd nét wat beter, voor mij tenminste.
November: a league of it’s own
Eind november is het Black Friday en hoewel deze ‘feestdag voor koopjesjager’ vooral naam heeft voor goede aanbiedingen op dure producten, is het ook een goed moment voor voorraad-deals. Vaak niet op de dag zelf, maar in de week voor Black Friday zijn er op verschillende plekken toch wel goede deals te vinden. In sommige gevallen ook eenmalige superacties, in sommige gevallen jaarlijks terugkerende deals en uiteraard zijn er ook altijd aanbiedingen waarmee je jezelf niet moet laten foppen.
Hoe zit dat dan in de rest van het jaar?
De rest van het jaar zijn er zowel goede als slechte aanbiedingen te vinden. Goed opletten en rekenen wat je uiteindelijk betaalt voor je aankopen. Dan zul je merken dat de deals ongeveer 50/50 wel en niet goed zijn. Overigens heb je ook nog eens grote kans dat, op elk moment van het jaar dus ook tijdens de zomer, je de allerbeste aanbiedingen niet zomaar in de supermarkt vindt. Soms zul je juist de beste deals op onverwachte plekken en op onverwachte momenten vinden, hou dus altijd je ogen open.
Uiteindelijk betekent dit dus, dat als je op de juiste momenten lekker inslaat met voorraad dat je de rest van het jaar kunt besparen op tijd én geld. In mijn boek Haal Alles Uit Je Geld vertel ik hier nog veel meer over, ook hoe de bespaarsneeuwbal dan uiteindelijk werkt. Natuurlijk is het wel zo dat élke aanbieding uiteindelijk een betere aanbieding is dan géén aanbieding, dus ook als je deze zomer nog geen voorraad hebt; koop dan lekker wat je nodig hebt, maar ga zo gauw als de deals weer beter worden beginnen met het aanleggen van een voorraad.