Actualiteiten

Wat voor effect had de limonadetaks nu eigenlijk op de prijzen? 

Eind vorig jaar schreef ik in een blog dat ik eigenlijk niet zo bang was voor de aankomende limonadetaks. Nu zijn we vier maanden verder en is het tijd om voor de eerste keer de balans op te maken, zijn de prijzen echt zo hard gestegen? 

Wat is de limonadetaks 

Sinds 1 januari 2024 is de belasting op frisdrank verhoogd met 17,3 cent per liter, dit om het drinken van frisdranken, ook die light en suikervrije versies, te ontmoedigen. Het drinken van water zou het alternatief moeten worden. Bijna alle alcoholvrije of alcoholarme dranken in de supermarkt vallen er onder. Helaas dus ook plantaardige melkdranken, zonder toegevoegde suikers. Terwijl dranken die zuivel bevatten, ongeacht hoeveel suiker erinzit, er niet onder vallen. Overigens is het goed om te weten dat de taks geldt per liter van het drinkbare product, wat erop neerkomt dat sommige flessen aanmaaklimonade bijna een euro in prijs moesten stijgen. Dat was dus voor veel mensen wel even schrikken, van de andere kant maakt dat de aanbiedingen van het A-merk weer des te aantrekkelijker!

De prijzen vergeleken 

Met behulp van de website supermarktscanner.nl heb ik alle prijzen van een aantal A-merken vergeleken in de eerste 4 maanden van 2024 ten opzichte van de laatste 4 maanden van 2023. Om de prijzen een beetje vergelijkbaar te maken heb ik de prijzen per portie genomen, de prijs hiervan zou met de limonadetaks 4,3 cent duurder moeten stijgen. 

In de aanbieding Zonder aanbieding
Product Voor 1 jan Na 1 jan Verschil Voor 1 jan Na 1 jan Verschil
Slimpie 3 ct 5 ct 2 ct 9 ct 11 ct 2 ct
Coca cola 25 ct 25 ct niks 39 ct 37 ct -2 ct
Pepsi 16 ct 21 ct 5 ct 57 ct 62 ct 5 ct
Taksi 17 ct 13 ct -4 ct 39 ct 37 ct -2 ct
Dubbelfriss 17 ct 23 ct 6 ct 35 ct 40 ct 5 ct
Appelsientje 30 ct 44 ct 14 ct 70 ct 72 ct 2 ct
Cassis (blik) 37 ct 37 ct niks 49 ct 52 ct 3 ct
Rivella 29 ct 20 ct -9 ct 55 ct 60 ct 5 ct
Karvan Cevitam 6 ct 9 ct 3 ct 11 ct 13 ct 2 ct
Spa fruit still 20 ct 30 ct 10 ct 38 ct 43 ct 5 ct
Spa fruit sparkling 34 ct 36 ct 2 ct 42 ct 46 ct 5 ct
Spa touch 25 ct 22 ct -3 ct 37 ct 42 ct 5 ct
Lipton ice tea 23 ct 30 ct 7 ct 43 ct 50 ct 7 ct
Fuze tea 20 ct 25 ct 5 ct 33 ct 39 ct 6 ct
Crystal clear 17 ct 17 ct niks 27 ct 31 ct 4 ct
Oatly 37 ct 32 ct -5 ct 60 ct 62 ct 2 ct
Chocomel 25 ct 22 ct -3 ct 52 ct 59 ct 7 ct
Melk 21 ct 13 ct -8 ct 45 ct 45 ct niks

Het eerste waar ik naar kijk zijn hoeveel van de producten in de aanbieding eigenlijk beter geprijsd zijn dan in 2023. Het is de helft van de producten die in de aanbieding niet van prijs is veranderd of goedkoper is geworden. Opvallend daarbij vind ik ook de Oatly havermelk, omdat daar toch best wel wat commotie over was. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het ook bij het huismerk goedkoper is geworden. En ik ben ook wel echt benieuwd hoe dit in de komende maanden gaat ontwikkelen.

Huismerken 

Van A-merken zijn er natuurlijk aanbiedingen te vinden, maar huismerken doen daar veel minder of zelfs niet aan. Dus daarvoor zijn we echt van de normale prijs afhankelijk van de normale prijs. 

Product Voor 1 jan Na 1 jan Verschil
Limonade 5 ct 8 ct 3 ct
Cola 15 ct 19 ct 4 ct
Tropische fruitdrank 16 ct 16 ct niks
Frisse fruitdrank 15 ct 19 ct 4 ct
Sinaasappelsap 28 ct 33 ct 5 ct
Cassis (blik) 27 ct 31 ct 4 ct
Fruitwater sparkling 11 ct 16 ct 5 ct
Ijsthee sparkling 17 ct 18 ct 1 ct
Ijsthee still 15 ct 20 ct 5 ct
Havermelk 45 ct 36 ct -9 ct
Chocomel 30 ct 30 ct niks
Melk 27 ct 26 ct -1 ct

Ik vind het echt heel gaaf om te zien dat havermelk (bij Albert Heijn, ik zeg het er maar even bij) goedkoper is geworden dan vorig jaar. Net als met de aanbieding op het A-merk vind ik dat een lekkere dikke middelvinger naar deze nieuwe taks. Helaas zijn de meeste andere dingen wel duurder geworden, het goede nieuws is dat de meeste prijzen niet met meer dan de limonadetaks gestegen zijn.

Fake nieuws 

In eerste instantie was er natuurlijk veel te doen over de stijgende prijzen. Maar nu is daar nieuwe commotie, er zijn namelijk bedrijven die zuivel hebben toegevoegd aan hun dranken, om zo de limonadetaks te omzijlen. Als ik het zo zeg klinkt het ook wel heftig, zeker voor mensen die geen melk of zuivel kunnen/ mogen drinken. Gelukkig gaat het bij alle producenten om nieuwe producten, die naast de zuivelvrije producten in het schap staan. De verpakkingen laten ook vrij duidelijk zien dat het om een ander product gaat dan de ‘standaard’ verpakkingen. Ik vind het dus echt jammer dat er in de media een ander beeld wordt geschetst. Gevalletje fake nieuws dus! 

Slimme suikertaks

Bij Radar was maandag 22 april ook een item over de suikertaks en vooral ook over die gekke zuivel toevoegingen om het allemaal te omzeilen. Daarbij werd ook verteld over de suikertaks waarbij de extra belasting alleen op suikerhoudende producten geldt. Dus wel op gewone cola, maar niet (of minder) op cola light. Wel op sinaasappelsap, maar niet op bruisend mineraalwater met een smaakje. En natuurlijk; wel op chocolademelk, maar niet op gewone melk of havermelk zonder suiker. Ik ben hier echt helemaal voor en hoop dat deze taks vlug wordt aangepakt, want nu gaat hij zijn doel echt compleet voorbij! 

“…maar laat je niet gek maken door een aankomende taks en betaal ook nu nog alleen de beste prijs voor je voorraad!” Zei ik aan het einde van mijn vorige artikel en ik heb daarin gelijk gekregen. Degene die A-merk frisdranken, zonder goede aanbieding, zijn gaan hoarden hebben veel te veel betaald. Daarom is het altijd goed om te kijken naar de feiten die voor je liggen en te rekenen. En dan valt het allemaal best wel heel erg mee.