Komende donderdag vieren de Amerikanen Thanksgiving. De aftrapper van ‘Holiday season’ en de dag voor het grootste shopping event van het jaar; Black Friday! Met daarop volgend Cybermonday voor alle online shoppers.
Geschiedenis van Black Friday
Vaak wordt gedacht dat de naam ‘Black Friday’ is gekomen doordat deze derde vrijdag van november de eerste dag is dat winkeliers winst maken in het jaar. Deels is dit waar, maar de naam komt eigenlijk van de verkeersdrukte De vrijdag na Thanksgiving is voor de meeste Amerikanen een (extra) vrije dag en daarom waren er veel mensen op de weg. Niet alleen naar winkelcentra, maar ook onderweg van en naar familie en andere uitjes. Maar waar komt het dan vandaan dat er zo gestunt wordt met prijzen? Dat is dankzij de parades die door grote bedrijven worden georganiseerd, de meest bekende is wel die van warenhuis Macy’s in New York. Deze parades zijn natuurlijk één grote reclamezuil.
Kleinere winkeliers moesten tegen deze reclame concurreren, wat leidde tot fikse kortingen. Soms worden er door Amerikaanse winkels wel kortingen tot 80% op de nieuwste producten gegeven, wel enkel voor de eerste paar klanten, maar de rest staat dan toch mooi in de rij. Als je hem ergens kan vinden is de Extreme couponing special ‘Black Friday Blitz’ wel echt een aanrader om te kijken, dan zie je hoe gek de deals in Amerika kunnen zijn. Pas sinds 2015 doen ook veel Nederlandse winkels mee met deze marketing feestdag en ik merk dat veel mensen al enthousiast worden van de titel, maar laat jezelf niet verleiden alleen door alle felle kleuren en grote letters.
Wees op je hoede
Iets waar bij Black Friday, maar ook andere shopping-feestdagen als Glamour day, Singles day en Cyber monday, enorm op wordt ingespeeld is FOMO. Fear of missing out. Je hebt maar 1 dag, misschien is de oplage van de actie zelfs wel beperkt. Daardoor ben je eerder geneigd om een impulsaankoop te doen in plaats van een weloverwogen beslissing te maken. Zeker omdat mensen soms wachten om bepaalde aankopen te doen tot Black Friday. Laat je dus vooral niet gek maken!
Stijgende prijzen
Het is een trucje dat bijvoorbeeld bij de BTW-vrije dagen van Media Markt keer op keer naar boven komt. De prijs van een product net voor de actie start laten stijgen. Nu zijn de producten die Media Markt verkoopt sowieso nogal aan wisseling onderhevig, maar het is wel grappig dat de prijs nooit daalt voor zoń evenement. Met behulp van bijvoorbeeld Tweakers kun je het prijsverloop van veel elektronica goed bekijken. Nu kan het natuurlijk best zijn dat de aanbiedingsprijs alsnog een hele goede deal is, ondanks de prijsstijging vlak voor deze van start ging. Het is gewoon stukken aantrekkelijker voor een bedrijf om met een hoger kortingspercentage te kunnen adverteren.
Wintersale is in zicht
Je wil misschien graag een nieuwe winterjas voor het echt koud wordt en een jurkje voor kerst en denkt daar een goede slag mee te kunnen slaan tijdens Black Friday. Toch zijn er een aantal redenen om nog die verleiding nog even te weerstaan. De kortingen zijn bij de meeste kledingwinkels maximaal 20%, maar over minder dan een maand is het al wintersale. Dan beginnen de kortingen meestal op zijn minst bij 30% of misschien zelfs wel hoger. Daarnaast richten bedrijven zich sowieso op verkoop tussen 29 november en 24 december, dus er zullen vast wel genoeg kortingscodes en acties komen om echt een goede prijs te vinden voor jouw perfecte item.
Zo ga jij Black Friday verstandig tegemoet
Er zijn wel wat dingen die je kunnen helpen om vooral van Black Friday te profiteren en niet zomaar los te gaan met shoppen.
- Maak een verlanglijst van de dingen die je nog moet of wil hebben en waarvoor je op Black Friday wacht. Wees duidelijk op dat lijstje, zet niet ‘winterkleding’ maar specifieke stukken op je lijstje. Hoe specifieker hoe beter.
- Geef jezelf een totaal budget of als je lijstje erg lang is, per item. Zo voorkom je dat je €60,00 uitgeeft aan een jeans omdat er veel korting op zit, terwijl je normaal nog geen €40,00 zou betalen. En zo voorkom je ook dat je meer uitgeeft dan je eigenlijk kan missen!
- Hou in gedachten dat je alleen bespaard op dingen die je anders ook had gekocht, maar nu goedkoper zijn. Iets niet kopen is nog steeds de grootste besparing.
Bedenk of je de items op je lijstje wel echt nodig hebt, word je er echt vrolijk van of is het enkel hebberigheid? - Shop zonder schuldgevoel. Door de stappen van hierboven te doorlopen kun je zeker zijn dat je goede keuzes maakt tijdens Black Friday. Voel jezelf dus niet schuldig over je aankopen, maar geniet er juist van!
Mijn eigen wensenlijst
Dat ik niet zo’n fan ben van het event, betekent niet meteen dat ik zelf geen gebruik wil maken van goede aanbiedingen. Ik had een laptop, of eigenlijk een Chromebook, op mijn verlanglijstje staan. Ik vond alleen afgelopen week al een goede aanbieding en ben nu op mijn aanwinst aan het typen. Wat wel nog op mijn lijstje staat is een goede krultang en een kledingstomer, aanbevelingen hiervoor zijn welkom. Daarnaast zou ik een goede braadpan willen, maar ik zit nog in dubio of ik beter kan wachten tot ik een inductiekookplaat heb. Ik zit dus niet met mijn credit card klaar om mezelf helemaal arm te shoppen, maar ik maak wel slim gebruik van de eventuele acties die op mijn pad komen.
Heb jij een Black Friday verlanglijst?
Ik heb een nee- nee sticker. Zo zie ik bijna geen reclame en wordt ik niet verleid tot een impulsaankoop.
Hm, ja ik heb de folders wel echt nodig om de beste deals te vinden. ? Maar ik bekijk ze wel online en alleen van de winkels waar ik heen ‘moet’.
Ik doe niet mee aan deze hype, de kortingen zijn het toch meestal net niet en dan kijk je een paar week later weer en is het goedkoper
Ik hoop dat de meeste mensen met Hollandse nuchterheid en hun volle verstand naar de aanbiedingen kijken. Dan kan er best wel een deal tussen zitten die de moeite waard is, maar er zijn tientallen aanbiedingen dus het is best wel een beetje zoeken.