Toen Albert Heijn een tijdje tijd over ging van (alleen) persoonlijke aanbiedingen naar de zogenaamde Bonus Box vroeg ik mij af waar dat in hemelsnaam voor nodig was, er waren immers al persoonlijke Bonusaanbiedingen. Eerlijk is eerlijk, ik was sinds de verhuizing ook niet meer bij de Appie geweest en kon dus ook niet merken wat er anders aan was. Maar nu ik een aantal keer gebruik heb gemaakt van Bonus (Box) aanbiedingen merk ik het voordeel van de Bonus Box wel.
App en persoonlijke bonuskaart
Om gebruik te kunnen maken van de Mijn Bonus Box moet je niet alleen een bonuskaart hebben, deze moet ook geregistreerd zijn en daarbij moet je de app op je telefoon hebben staan om de acties te kunnen activeren. De app werkt verder meteen als bonuskaart, dat vind ik zelf wel handig en je kunt zo ook makkelijk digitaal zegeltjes sparen. Het enige wat ik dan nog wel mis is dat de app geen digitale bon bewaard. Dat doet de Jumbo extra’s app dan weer wel en ik vind het heel handig, want ik bewaar mijn bonnen nog altijd graag om te checken of alles goed is gegaan en voor de administratie zodat ik jullie kan vertellen hoeveel ik heb uitgegeven in een maand of jaar.
Eerdere aankopen in de aanbieding
Wat mij positief opvalt aan de Bonus box, in tegenstelling tot de persoonlijke aanbiedingen, is dat hier echt eerdere aankopen in worden opgenomen. Iets wat me eerder altijd een beetje tegenviel. De kortingen zijn dan ook niet mals, natuurlijk zitten er dingen bij met slechte korting maar ik ben ook al tegengekomen dat er kortingen worden gegeven die je in de normale bonus niet ziet. Dat is positief.
Eerdere aankopen
Zoals ik al zei krijg je dus regelmatig aanbiedingen op producten die je al eens hebt gekocht. Het kan dus best wel eens slim zijn om iets speciaal bij Albert Heijn te gaan halen, in plaats van bij een andere winkel. Of ergens eenmalig de volle prijs voor te betalen. Zo heb ik onlangs AH eigen merk thee gekocht voor de volle prijs en nu was deze weer in de bonus, die heb ik meteen ingeslagen (2+1 gratis is daarvoor de beste deal) maar natuurlijk zit ik nu flink te duimen of ik niet een nog betere aanbieding zal krijgen!
Activeren van de acties
Je krijgt elke week 10 bonusaanbiedingen speciaal uitgekozen voor jou, in je Mijn Bonus Box. Vervolgens moet je er daar (maximaal) 5 van kiezen en deze activeren. Ik weet niet of het helpt, maar ik kies altijd 5 acties ook als ik niet alles koop en kies dan de dingen die mij het meest interessant lijken voor later. We zullen dan wel eens zien of ze wat doen met het tonen van interesse in die producten. Als klant kan ik natuurlijk nooit helemaal zeker weten of het werkt, maar we zullen wel zien. Niets activeren helpt sowieso niet.
Problemen bij het afrekenen
Natuurlijk wil ik ook even de problemen met de Mijn Bonus Box aanstippen. Zo hoor ik regelmatig dat de acties niet worden gepakt bij de kassa’s in de stenen winkel. En bij mij zelf werden de acties niet goed doorgevoerd bij mijn online bestelling. Dat was gelukkig gefixt bij aflevering, maar ik zou er haast mijn bestelling voor annuleren. En bij de kassa moet je dus altijd extra opletten dat je bon klopt, je krijgt dan je geld wel terug bij de servicebalie. Maar het is toch vervelend als je eerst daar weer heen moet voor je naar huis kan.
Al met al ben ik best enthousiast over de Mijn Bonus Box, hoewel ik eerst vrij sceptisch was en het nut niet zag naast persoonlijke aanbiedingen. Ik denk dat vooral het algoritme van deze nieuwe functie stukken beter is. En acties op producten die je graag koopt zijn altijd beter dan acties op dingen die je niet gebruikt. Toch?