Het is volgens mij geen geheim dat ik dol ben op de initiatieven die de verschillende supermarkten hanteren om voedselverspilling tegen te gaan. En de 35% kortingsstickers van Albert Heijn in het bijzonder, zeker in combinatie met de lopende Bonuskortingen. Maar Albert Heijn houdt op met deze stickers van 35% korting! Ik kreeg al (vele) verontruste berichtjes in mijn inbox, maar gelukkig is deze stap die Albert Heijn zet wel echt een vooruitgang in het tegengaan van voedselverspilling.
Houdoe 35% korting, hallo 25% korting?!?!
Zoals ik al zei kreeg ik heel wat berichtjes van verontruste volgers binnen. Alles wordt duurder en dan schroeft Albert Heijn ook nog eens de korting terug van 35% naar 25% korting? Gelukkig is dat maar een deel van het verhaal. Want inderdaad, de kortingen beginnen met 25% korting. Wat niet met deze korting verkocht wordt wordt verder afgeprijsd met 40% korting, wat dus gelukkig beter is dan 35% korting. Maar als klap op de vuurpijl worden de producten dan, als nog steeds niemand ze wilde hebben, nog verder afgeprijsd tot 70% korting! Wanneer deze afprijzingen ingaan en worden opgehoogd weet ik niet helemaal en ook niet of dat overal hetzelfde is. Want van de 35% kortingsstickers wist ik eigenlijk alleen maar dat de winkels allemaal hun eigen gewoonten hadden en je dus zelf moest uitvinden wanneer the sweet spot was om de beste deals te scoren.
Dynamische afprijzing combineren met bonus
Nou was ik best wel even bang dat met deze veranderingen de combinatie met de lopende aanbiedingen zou verdwijnen. Maar voor zover ik het nu kan zien kun je beide nog steeds met elkaar combineren, in elk geval bij de laagste afprijzingen. Daar ben ik wel echt blij mee want dat was wel wat de afprijzing van Albert Heijn altijd zo lucratief maakten. Nu gaan ze met de hoge kortingen aan het eind van de kortingscyclus vooral richting de verspil-me-niet actie van Jumbo, dus dat is wel heel gunstig. Ik ben alleen benieuwd of er wel echt (genoeg) overblijft om daar optimaal gebruik van te maken!
Overblijvers met de laatste restjes
Helaas zal ook met deze nieuwe manier van afprijzen nog steeds niet alles worden verkocht. Zoals altijd zullen de meer luxe producten, minder gangbare smaakjes en anders slechter verkopende producten nog steeds wel over zijn. Dit zijn dan ook vaak de producten die in de Overblijvers boxen, de Too Good To Go boxen van Albert Heijn, terecht komen. Let wel op dat voor de waarde van de Overblijvers box de normale prijs wordt gehandhaafd. Dus als je voor 5 euro een box met een waarde van 15 euro krijgt is je korting dus wel een beetje minder dan als je gebruik zou maken van de uiterste dynamische prijs. Verder kun je ook nog steeds lekker veel besparen op groenten en fruit door de zakjes voor 1 euro te scoren.
Albert Heijn wordt altijd aangemerkt als een dure supermarkt, maar als je goed gebruik maakt van dit soort afprijzingen kun je echt heel erg goed besparen. Deze nieuwe stap in het voorkomen van voedselverspilling vind ik daarin echt een heel mooie stap. Ik heb er zelf nog geen gebruik van kunnen maken, maar kijk er naar uit om dat wel te kunnen doen!