Wie in mijn voorraadkast kijkt, ziet daar heel veel A-merken staan. Iets wat waarschijnlijk niet met budgetproof en zuinig wordt geassocieerd. Hoewel ik mij daar natuurlijk niet voor hoef te verantwoorden, denk ik wel dat je er veel aan kunt hebben als ik vertel waarop ik baseer of een item in mijn voorraadkast ‘mag’.
Voorkeur of geen huismerk optie
Uiteraard heb ik voor sommige items gewoon echt een voorkeur voor een A-merk en van andere producten zijn geen huismerken. Het wordt steeds minder, maar ook die items zijn er nog steeds. Denk hierbij bijvoorbeeld aan deodorants, haarproducten, maar ook aan wasmiddel. Zeker van die laatste ben ik niet de enige. Robijn heeft echt een fanschare vergelijkbaar met de mensen die enkel Coca Cola drinken. Om nog niet te spreken van de felheid waarmee sommigen hun toiletpapier voorkeur beschermen. Daarom is je bodemprijs voor een product waar je merkvast bent vaak wat hoger dan als je niet merkvast bent.
Altijd de beste prijs
Laat ik vooropstellen dat ik eigenlijk altijd ga voor de beste prijs. Heel vaak is dat huismerk, maar omdat die producten altijd de beste prijs hebben hoef ik deze niet op voorraad te hebben. Deze staan dus niet in mijn voorraadkast, maar in mijn keuken en koelkast. Al moet ik wel zeggen dat dat de enige plek is waar je echt huismerken vind. Dat heeft in de badkamer bijvoorbeeld wel weer veel te maken met voorkeur. Laten we eerlijk zijn dat van veel van de producten bij mensen in de badkamer überhaupt af te vragen is of het wel nodig is. Veel van de onmisbare, onmisbare producten koop ik van huismerken of vers, zonder merk. Maar op veel luxe wil ik niet inleveren, maar natuurlijk wél besparen en daarvoor maak ik gebruik van (super goede) acties en mijn voorraadkast.
Foutje, bedankt
Ook ik ben maar een mens en maak ook nog wel eens een foutje als het aankomt op het berekenen van een actie. Bijvoorbeeld toen ik met Black Friday dacht dat mijn Kruidvat-bestelling niet was doorgekomen, waardoor ik dezelfde bestelling een tweede keer plaatste. Ja, ik had mijn bestelling terug mogen brengen, maar er was een lockdown die vlak na ontvangst in ging en het speciale retourbeleid in verband met de pandemie besloot ik om niet onnodig naar buiten te gaan. Ik ben nu gewoon voorzien voor twee keer zo lang. Het helpt natuurlijk wel dat ik dankzij deze actie bijna 80 procent bespaarde. Het betekent wel dat er in mijn voorraadkast meteen een heel opvallend blok A-merken staat. Gelukkig ging het om een aanbieding die niet meer is geëvenaard en van een onmisbaar product in mijn leven.
Extreme korting op mijn voorraad
Ik heb in totaal zo’n 80 procent bespaard op alle items die in mijn voorraad staan. Dat is inclusief items waar ik maar 25 of 35 procent korting op kon krijgen of zelfs helemaal geen korting. Hoewel ik zeg dat ik geen gewone huismerken in mijn voorraadkast heb, zijn er best wel wat producten te vinden die super voordelig waren, maar geen korting hadden. Denk aan speciale actieproducten van Lidl en Aldi. Maar over het algemeen heb ik mijn voorraadkast dus niet gevuld met aanbiedingen zoals ze elke week in de folders staan. Meeste producten uit mijn voorraad heb ik verzameld met extreem goede deals of door het combineren van acties. Voor mij geldt de 50 procent kortingsprijs bijna als ‘normale prijs’. Dat maakt ook dat het de ruimte waard is, dat het de moeite waard is en dat het mijn trots is. Ik kan niet van alles vertellen wat ik ervoor betaald heb, maar ik denk dat de optelsom wel genoeg zegt.
Voorraad op peil houden
Als ik vertel wat mijn weekbudget is, krijg ik vaak de ‘ja, maar jij hebt voorraad’ kaart toegespeeld. Maar voorraad is geen voorraad als je het niet op peil houdt. Mijn weekbudget is namelijk gebaseerd op een gemiddelde, de ene keer geef ik 30 euro in een week uit, de andere keer 50 euro, maar het gemiddelde komt daarmee wel op 25 euro per persoon per week uit. Op mijn ‘vers’ voorraad moet ik de komende maanden wel gaan interen, want als wij de keuken gaan verbouwen moet de vriezer (zo goed als) leeg zijn omdat de stroom ook uit gaat. En ik kijk er best tegenop om straks weer opnieuw te moeten beginnen. Ook op mijn koffievoorraad heb ik op een gegeven moment volledig ingeteerd en dat is best een pittige kostenpost! Dus daarom ben ik des te meer gemotiveerd om te zorgen dat ik bij de rest van mijn voorraad lekker onder mijn bodemprijs blijf. En heel eerlijk gezegd denk ik dat er met deze stijgende prijzen best wel eens wat meer huismerken in mijn voorraad zou kunnen gaan opnemen. Dan heb ik misschien minder ‘korting’ maar kan ik wel langer genieten van lage prijzen!
Nogmaals; ik vind niet dat ik mij moet verantwoorden, maar het grootste doel van mijn blog is mensen inspireren en leren hoe ze ook extreem kunnen besparen. Gebruik vooral de tips die bij jouw situatie en wensen passen. Laat de rest vooral links liggen. Er zijn volgers die veel meer uitgeven, maar ook gezinnen die nog minder per persoon uitgeven dan wij. Dus vergelijk je niet met een ander, maar vergelijk vooral alleen je uitgaven voor het besparen met na het besparen, maar hou wel in je achterhoofd dat besparen ook een klein beetje verslavend kan werken en dat je nooit meer de volle prijs wil betalen!