Als je de titel ‘Allergrootste koopjesjager van Nederland’ opgeplakt krijgt betekent dat wel dat er een druk om altijd de beste prijs te betalen voor aankopen. Te vaak zie ik nog dat mensen gewoon denken dat elke aanbieding ‘goed genoeg’ is. En een aanbieding is natuurlijk altijd beter dan de volle prijs, maar als je kunt bepalen of iets ook echt een goede aanbieding kun je nog veel meer besparen.
Elke deal is een goede als je begint
Als je net begint met besparen/ een voorraad opbouwen is elke korting een goede. Elke cent die je minder uitgeeft dan normaal is er eentje die je anders kan besteden. Je begint dan ook bij de eerste de beste actie met de ‘één voor nu, twee voor later’-tactiek. Dat betekent dus dat je 3 items (4 als het een 1+1 gratis is) meeneemt. Vervolgens ga je op zoek naar een deal die deze overtreft. Tot die tijd blijft dit de deal waarbij je inslaat. Kijk er ook naar hoe veel je het product gebruikt en hoe lang het houdbaar is. Maak aan de hand daarvan zelf de juiste afweging hoeveel je wil kopen van een item.
Schrijf je betaalde prijs op
Maak in je telefoon, in een notitieboekje of op je computer een plekje vrij waar je al je zogenaamde ‘bodemprijzen’ op kunt schrijven. Ik heb mijn eigen bodemprijzen lijst, maar een bodemprijzen lijst is heel persoonlijk. Niet alleen wat je veel gebruikt, maar ook of je merkvast bent of niet en hoe groot je gezin is heeft bijvoorbeeld invloed op je lijst. Daarom schrijf je zelf op wat je hebt betaald per 100 gram, liter of bijvoorbeeld wasbeurt. Dat is belangrijk en niet je korting of laagste prijs per verpakking. Al kan je die er natuurlijk altijd bij zetten voor het gemak! Als je nog niet zelf zo’n lijstje hebt kun je Voordeelmuis.nl gebruiken om te kijken wat voorgaande acties waren.
Schrijf ook op wanneer deze actie was
Zeker bij folder deals is het heel slim om er ook bij te zetten wanneer je deze laagste prijs hebt gevonden en bij welke winkel het was. Zo weet je wat je in de gaten moet houden én kan je na een paar keer beter inschatten hoeveel je moet kopen. Een actie die elke 6 weken tot 3 maanden terugkomt hoef je veel minder in de slaan dan een actie die maar eens per jaar terugkomt, ja die zijn er en andere acties kom je helemaal niet meer tegen. Dat is geen ramp, maar ik kan je wel zeggen dat het soms best pijnlijk is om dan meer te gaan betalen. Zo heb ik vorig jaar koffiecups voor €0,02 per stuk gekocht, dat ik later weer gewoon €0,11 per stuk moest gaan betalen deed best pijn, terwijl voorheen gewoon een goede deal was.
Beste prijs is beter dan hoogste korting
Je zou misschien niet verwachten dat ik het zou zeggen, maar korting is niet heilig. Voor heel veel items kun je bijvoorbeeld veel meer besparen door niet te kiezen voor een A-merk (waarop hoge kortingen zitten) maar voor het huismerk. Soms kan een korting ook heel laag zijn, in procenten, maar doordat je alsnog een goede prijs betaald is het een goede deal. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij huismerken, die niet vaak in een aanbieding worden gegooid en meestal maar een maximum van 25% korting krijgen. Soms kun je deze items ook wel vinden in een uitverkoopbak, als de verpakking veranderd wordt of als een product uit het assortiment gaat. Dan kun je soms wel echt heel goede deals scoren. Het goedkoopste product is ook niet altijd de variant die je voorkeur heeft. Bij mij is dat koffie, ik heb liever lekkere koffie dan de goedkoopste. Natuurlijk probeer ik die koffie dan altijd voor de scherpste prijs te krijgen, maar smaak staat zeker bovenaan.
Wat een goede of slechte aanbieding is is ook geen vaststaand feit. Met handzeep en wc papier wordt sinds maart 2020 een stuk minder gestunt dan daarvoor. Dus blijf altijd op letten en rekenen!