week zonder vlees weekmenu
Vega

Week zonder vlees, zo ziet mijn mealplan er uit

De week zonder vlees begint morgen weer, van 11 tot 17 maart geven deelnemers aan dit initiatief het eten van vlees op. Ik heb ook besloten om weer 7 dagen achter elkaar geen vlees te eten, net als vorig jaar. Toen deed ik voor het eerst mee en in het jaar daarna is mijn vleesconsumptie ook echt drastisch verminderd. Vooral ook sinds ik vegetarisch gehakt ben gaan eten. Komende week zullen er meerdere artikelen online komen over budgetvriendelijk vegetarisch eten. Vandaag deel ik mijn weekmenu, vanwege plannen van volgend weekend heb ik besloten om dit weekend alvast mijn vlees te laten staan.

Ontbijt

Mijn ontbijt is eigenlijk altijd vegetarisch. Op werkdagen begin ik met een kop koffie (met een zoetje.) En onderweg naar mijn werk eet ik anderhalve appel; precies zoveel als ik op krijg ik de tijd dat ik in de auto zit. Vervolgens drink ik in de 10 uur pauze op mijn werk een kop thee en eet ik meestal een peperkoek. Dat zal deze week niet anders zijn. In het weekend ontbijt ik eigenlijk niet, soms drink ik een kop koffie maar omdat ik liefhebber ben van uitslapen is mijn eerste maaltijd van de dag eerder brunch te noemen.

Lunch

Op werkdagen is mijn lunch meestal een wrap vol met lekkers, regelmatig is dat ook een beetje vlees. Komende week zal ik dat dus niet kunnen doen, gelukkig heb ik van de Huishoudbeurs verschillende lekkere smeersels meegenomen. Ik hou er wel van om naast veel groenten ook iets hartigs op mijn wrap te hebben, daarom moest ik even nadenken wat lekker zou zijn. Gelukkig kwam ik op een idee, iets wat ik sowieso graag wilde eten deze week; halloummi! Dus mijn lunch wordt; wrap met hummus, tomaat, komkommer en halloumi. Op woensdag werk ik thuis aan Gierige Gerda en eet ik crackers met vega pate of filet americain (ook van de Huishoudbeurs). In het weekend geniet ik van een broodje met kaas uit de oven.

Avondeten

Ik heb gedacht dat ik voor avondeten eigenlijk zo normaal mogelijk wil eten. Geen rare recepten. Geen onbekende hap. Gewoon wat we normaal ook zouden eten, maar dan zonder vlees.

Zaterdag – Platbroodpizza

Een favoriet hier in huis, met lekker veel courgette en gele paprika. Voor de bodem gebruiken we een tortilla en als topping gebruiken we ongeveer 1/4 bol mozzarella, over het algemeen eten we er ieder 2. Hoewel het misschien geen fitgirl maaltijd is, is het wel een stuk gezonder (en goedkoper) dan een pizza van Domino’s waar wij ook graag voor kiezen.

Zondag – Bloemkool uit de oven

Een van de gerechten waar ik het meest trots op ben in mijn assortiment aan gerechten is mijn kip uit de oven. Een gerecht dat van origine komt uit het 30 minuten kookboek van Jamie Oliver, maar ik heb er mijn eigen draai aan gegeven en maak het graag als er bezoek komt. Deze week eet ik dus geen vlees maar toch wil ik heel graag dit gerecht maken, met in plaats van kip; bloemkool! Omdat wij bij dit gerecht eigenlijk nooit verdere groenten eten maakt dit het al stukken gezonder. Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken!

Maandag – Ovenschotel met broccoli en rulstukjes

Een oude klassieker om de week te beginnen, deze eet ik al flinke tijd vegetarisch met rulstukjes in plaats van gehakt. Ik vind het lekker makkelijk na een drukke werkdag. Aardappel(puree), gehakt en (gekookte) broccoli. Beetje kaas eroverheen en dan in de oven. Normaal kies ik vaak voor aardappelpuree uit een pakje, maar deze keer ga ik voor verse aardappel. Iets gezonder.

Dinsdag – Jamie Oliver’s Turkse pizza

Nouja, het is wel duidelijk dat ik deze week echt kies voor mijn favoriete maaltijden. Het originele recept komt ook van Jamie Oliver. Uit het 15 minuten kookboek om precies te zijn, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hem ken van toen Cynthia.nl nog door het leven ging als Miss Lipgloss. Mijn versie is een beetje eenvoudiger, vaak met alleen komkommer als groente en ik heb ook het gehakt al een paar keer vervangen door rulstukjes. Vandaag wil ik het echter maken met linzen, omdat ik niet teveel soja binnen wil krijgen.

Woensdag – Spinazie-kokoscurry met gele rijst

Om ook te laten zien dat noten een erg lekkere vervanger zijn voor vlees maak ik deze curry met cashewnoten. Ik ben nooit een liefhebber geweest van kokos(melk) maar dit recept heeft me toch van mening doen veranderen. Het is één van de recepten die ik via HelloFresh heb leren kennen die ik deze week eet, hoewel ik voor vandaag gewoon zelf de boodschappen doe ben ik toch blij dat ik deze maaltijden heb mogen leren kennen.

Donderdag – Taco’s

Deze heb ik afgelopen week al gegeten en een deel ingevroren, omdat ik donderdag (waarschijnlijk) alleen eet heb ik er voor gekozen om het makkelijk te houden. Mocht het zo zijn dat ik toch niet alleen eet dan heb ik een back-up plan. Dit is een Mexicaanse salade waarbij quinoa de vleesvervanger is.

Vrijdag – Linzen-boerenkool salade

Mjam, mjam. Op verzoek van mijn vriend eten we op vrijdag een recept wat ik helemaal zelf heb bedacht. Toen ik met een paar potten linzen en laatste resten boerenkool zat en niet wist wat ik ermee moest. Ik zal best wel een beetje beïnvloed zijn door maaltijden die ik eerder heb gegeten, maar niet een bepaalde maaltijd of recept die ik me zo kan herinneren. Met de enorm lage prijs van boerenkool uit de diepvries is dit een heel lekker maar super budgetproof gerecht. En als je een beetje oppast met vet en zout over de aardappelen ook nog eens gezond ook!

Tussendoortjes en snacks

Ik ben een liefhebber van tussendoortjes en snacks. Op het werk zijn dit meestal (havermout) koekjes, mueslirepen of fruit. Thuis is het drop, popcorn of chips. Soms vind ik het lekker om een stukje worst of ander vleeswaren te nemen. Iets wat ik deze week dus niet ga doen. Daarvoor kan ik de vleesvervangers van Kip’s die ik had meegenomen van de Huishoudbeurs ook gebruiken. Lekker op een toastje, maar niet te vaak want het moet ook een beetje gezond blijven natuurlijk.

Ik kies er bewust voor om alleen vlees te laten staan en niet verder te kijken of andere ingrediënten ook vegetarisch zijn of zelfs helemaal geen dierlijke producten te eten. Dat is wellicht een goede volgende stap. Voor nu houd ik het op een week zonder vlees. Ten eerste omdat ik wil laten zien dat vegetarisch eten goed is voor de portemonnee. Ten tweede omdat ik er nog veel meer goede redenen zijn om vlees (vaker) te laten staan.

Doe jij mee met de week zonder vlees?

1 reacties op “Week zonder vlees, zo ziet mijn mealplan er uit”

  1. Ik doe niet mee aan deze week zonder vlees, we eten eigenlijk altijd al minder vlees omdat het zo duur is…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *