vleesvervangers budgetproof vegetarisch
Boodschappen

Vleesvervangers duur? Zo eet je budgetproof vegetarisch!

Een veel gehoorde reden om niet (vaker) vegetarisch te eten is het financiële aspect. Als je kijkt naar kant-en-klare vleesvervangers kan ik me goed voorstellen dat het lijkt alsof het heel duur is om vegetarisch te eten. Toch zijn dit niet je enige opties om het verdwijnen van vlees uit je maaltijd op te vangen. Voor je portemonnee is het het beste om gewoon te kiezen voor andere ingrediënten die perfect zijn om de plek van vlees in een maaltijd in te nemen. Gehakt (half-om-half) kan soms al zo goedkoop zijn als €0,45 per portie (100 gram), de onderstaande vleesvervangende producten zijn echter allemaal nóg goedkoper per portie en super veelzijdig! Dan is vegetarisch eten plots juist goedkoper dan het eten van vlees!

Tofu (€1,49 375 gram)

Portie: 100 gram (€0,40)
Energie: 113 kcal
Vezels: 0.3 gram
Koolhydraten: 1 gram
Eiwitten: 11.6 gram
Vet: 1 gram
– waarvan verzadigd: 1 gram
Hier gebruik je het voor:
Ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar het is in zijn originele witte vorm niet meer terug gekomen in mijn keuken. Toch wil ik het zeker nog wel een keer proberen, tofu is namelijk een goede basis van verschillende soorten vlees. Zo kan je er natuurlijk gehakt van maken, maar het kan ook als kip of bacon. De smaak is erg afhankelijk van de marinade die je gebruikt, omdat tofu van zichzelf erg neutraal is. Mijn favoriete rulstukjes lijken trouwens wel gewoon uit dezelfde voedingsstoffen te bestaan, dus helemaal uit mijn keuken verdwenen is tofu niet. Ik betaal alleen wat meer (€0,60 per portie van 75 gram) omdat het al verwerkt is.

Ei (€3,85 voor 20 stuks)

Portie: 2 stuk (€0,39)
Energie: 128 kcal
Vezels: 0 gram
Koolhydraten: 0 gram
Eiwitten: 12,4 gram
Vet: 8,8 gram
– waarvan verzadigd: 3 gram
Hier gebruik je het voor:
Waar gebruik je ei voor? Maak een omelet, een frittata of een quiche vol met restjes groenten. Je kunt ook gewoon een ei koken bij een maaltijd die meer neigt naar een ouderwetse ‘AVG’, zoals spinazie met gebakken aardappeltjes.

Linzen (€2,25 900 gram)

Portie: 135 gram gekookt (ongekookt ongeveer 45 gram €0,11)
Energie: 133 kcal
Vezels: 7,2 gram
Koolhydraten: 15,53 gram
Eiwitten: 11,7 gram
Vet: 0,4 gram
– waarvan verzadigd: 0,1 gram
Hier gebruik je het voor:
Linzen zijn echt geweldig. Ik vind ze enorm veelzijdig en lekker. Je kan er soep mee maken, ze gebruiken in een stoofpot maar ook burgers van maken en ik gebruik het zelfs voor vegetarische filet americain!

Kikkererwten (blik €1,02 800 gram)

Portie: 135 gram gekookt (€0,17)
Energie: 171 kcal
Vezels: 9,6 gram
Koolhydraten: 20,25 gram
Eiwitten: 9,7 gram
Vet: 1,6 gram
– waarvan verzadigd: 0,2 gram
Hier gebruik je het voor:
Ik ben geen fan van falafel of kikkererwtenburger, maar kikkererwten op zichzelf vind ik net als linzen erg veelzijdig en lekker! Ik rooster ze graag voor in een salade, maar vind het ook lekker om ze als vervanging van kip te gebruiken in een curry.

Cashewnoten (ongezouten €2,05 150 gram)

Portie: 25 gram (€0,34)
Energie: 154 kcal
Vezels: 1 gram
Koolhydraten: 5,2 gram
Eiwitten: 5,3 gram
Vet: 12,2 gram
– waarvan verzadigd: 2,2 gram
Hier gebruik je het voor:
Noten en dus ook cashewnoten zijn nog het meest veelzijdig van al deze producten. ze zijn niet alleen in hartige gerechten te gebruiken, maar ook in zoete gerechten en baksels. Hartig gebruik ik het toch het liefste een beetje aangebakken in een pan en dan over een gerecht heen gestrooid. Bijvoorbeeld bij een curry of een ovenschotel. Je zou noten ook kunnen gebruiken in een zelfgemaakte vegaburger.

Andere noten en peulvruchten

Naast de genoemde cashewnoten, linzen en kikkererwten zijn eigenlijk alle andere noten en peulvruchten ook prima te gebruiken als plaatsvervanger van vlees. Niet alle noten en peulvruchten zijn echter even goed verkrijg- en betaalbaar en daarom heb ik gekozen om deze uit te lichten. Zelf heb ik via HelloFresh (ja daar issie weer) ooit kennis gemaakt met borlottibonen, maar ik heb deze nooit kunnen vinden in een supermarkt waar ik vaak kom. Kies je voor droge peulvruchten, dan ben je vaak goedkoper uit dan met blikjes. Echter moet je er dan wel rekening mee houden dat je langere tijd moet weken/ koken voor je ze kunt eten.

Groenten als vleesvervanger

Aubergine, champignons, wortel en vast tientallen andere groenten zijn prima te gebruiken om vleesgerechten (budgetproof) na te maken, maar deze hebben niet perse de voedingsstoffen die je wil vervangen uit vlees. Als flexitariër is dat helemaal niet zo erg, je haalt je tekort dan vast toch wel weer in, maar als je helemaal geen vlees meer eet is het wel belangrijk dat je wel genoeg van je benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.

Wat is jouw favoriete vleesvervanger?
Bron: Voedingscentrum en AH.nl

1 reacties op “Vleesvervangers duur? Zo eet je budgetproof vegetarisch!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *