verjaardag weetjes lijst
supermarkt

Waarom Albert Heijn je meer kost dan je lief is

Ik ben al sinds mijn verhuizing niet meer bij de Albert Heijn geweest. En ik heb sinds de verhuizing meer dan ooit bespaart op mijn boodschappen. Naast dat dit komt door pandemie-gerelateerde aanpassingen in mijn leven, bijvoorbeeld dat ik niet meer zo vaak naar de winkel ga, denk ik ook zeker dat Albert Heijn zelf niet altijd even goed was voor mijn portemonnee. Van een afstandje kan ik nu heel goed beoordelen wat mij (en jou waarschijnlijk) veel geld kost door bij de blauwe grootgrutter te shoppen. En daarom, net zoals van zoveel andere winkels schreef, een kleine waarschuwing.

Vooral luxe producten in de bonus

Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.

Voordeelverpakkingen die niet voordelig zijn

Iets wat me de laatste maanden steeds vaker is opgevallen bij Albert Heijn is dat je goed moet opletten wat de prijs per eenheid, dus bijvoorbeeld per stuk of 100 gram, van producten is. Vooral bij voordeelverpakkingen kan je soms nog wel eens flink gefopt worden en helemaal niet zo voordelig uit zijn. Het is niet zo erg als je, net als ik, altijd even rekent maar menig persoon zal daar niet bij nadenken. In andere gevallen is juist de grotere verpakking (al dan niet bestempeld als ‘voordeelverpakking’) maar centen duurder dan de verpakkingen met de helft minder inhoud. Goed weten wat er te koop is en wat het goedkoopst is per eenheid is dus super belangrijker. Ik durf zelfs wel te zeggen; belangrijker dan bij elke andere winkel.

Keuzestress

Een groot voordeel van Albert Heijn is de enorme keuze in producten, bijna Amerikaanse vormen begint het aan te nemen. Zeker bij XL filialen. Een groot nadeel van Albert Heijn is daarbij ook weer de enorme keuze in producten. Keuzestress kan er voor zorgen dat je meer uitgeeft dan je van tevoren gepland had. Niet alleen omdat je veel makkelijker impulsaankopen doet, daar helpen de vele displays trouwens ook niet voor mee, maar ook omdat je eerder geneigd bent om maar een duurder product mee te nemen als het goedkopere er niet is. Dat kan in sommige gevallen zeker wel goedkoper zijn (want je hoeft niet naar een tweede winkel) maar in sommige gevallen kun je ook prima kiezen om een aankoop dan maar niet te doen.

Spaaracties en koopzegels

Het is zeker niet de enige supermarkt die spaaracties heeft en dat daaraan meedoen je eigenlijk meer kost dan je lief is is iets wat je je branchebreed moet beseffen. Toch wil ik het even noemen. Het is namelijk juist bij Appie wel een heel goed werkende marketingtruc. Nu kan ik me nog voorstellen dat je voor glazen, bestek, diepvriesbakjes of pannen wil sparen. Het zijn vooral de kersthuisjes (waar ik zelf ook fanatiek in was), moestuintjes en wuppies die eigenlijk echt het probleem zijn.

Kwaliteit en keus in budget opties

Naast A-merk heeft Albert Heijn niet alleen keuze uit het huismerk, maar ook nog een budgetoptie. Vroeger heette dit ‘Euroshopper’ maar inmiddels al wel bijna een decennium te koop onder de ‘AH basic’ titel. Ook andere winkels hebben deze truc, bijvoorbeeld de vele winkels waar ze naast Perfekt ook het Ok€ merk verkopen. Jumbo heeft dan weer eigen Jumbo merk en veel budget opties die niet onder 1 vast merk vallen. Dat laatste zorgt er voor dat de kwaliteit van deze producten eigenlijk altijd heel hoog is. Ook verkopen zij vooral budget producten die het in de omgeving goed doen, waardoor je bij Jumbo ook terecht kan voor goedkopere ‘exotische’ producten. Albert Heijn is daar een stuk meer standaard in. En lang niet altijd van heel goede kwaliteit, waardoor je in veel gevallen ook beter naar een van de Duitse budget supermarkten kunt gaan.

Geen échte acties tegen voedselverspilling

Was ik voorheen helemaal fan van de 35% kortingsstickers van Albert Heijn, tegenwoordig is dat enthousiasme best wel bekoeld. Natuurlijk is het sowieso goed dat Albert Heijn deze stickers plakt, maar in vergelijking met nieuwe favoriet Jumbo en Lidl met hun €0,25 en €0,50 stickers is het wel een groot prijsverschil. Neemt niet weg dat Appie er volgens mij als een van de eerste (landelijke) supermarkten met deze manier van verspilling tegengaan kwam. Sommige Albert Heijns doen ook mee met Too Good To Go, maar helaas nog lang niet alle vestigingen. Dat zou natuurlijk wel heel veel verschil maken, maar eigenlijk hoop ik gewoon dat ze Jumbo achterna gaan!

Als je bewust omgaat met de aanbiedingen van Albert Heijn. Weet waar je op moet letten als je naar deze supermarkt gaat. En goed met een weekmenu en boodschappenlijstje werkt kun je echt wel prima besparen bij Albert Heijn. Ik heb het zelf dik 5 jaar gedaan en heb er eigenlijk heel Gierige Gerda op gebouwd, haha. Het zijn alleen juist die dingen die ik hierboven noem die mij eigenlijk (achteraf) opvielen die juist veel geld kunnen kosten. Bewust zijn van de valkuilen is en blijft het allerbelangrijkste als je wil besparen!

13 reacties op “Waarom Albert Heijn je meer kost dan je lief is”

  1. Ik denk ook dat het afhangt vanwaar je woont. Wij wonen in Noord-Nederland in een dorp. Er zijn in de buurt geen supermarkten die bezorgen. Een x in de zoveel tijd ga ik naar de L.idl, maar daar heb ik nog geen 0,25 sticker artikelen gezien. Ik koop daar de dingen die we bij de AH echt niet lekker vinden dus een voorraad halen, voor de prijs hoef ik het niet te doen. Ben goedkoper uit als ik gewoon bij de AH shop en de producten met de stickers erop van 35% korting zijn vaak artikelen die wij niet gebruiken of niet lekker vinden. Wij hebben veel streekproducten in de winkel te liggen, vooral vlees van slagers. Wel duurder maar zoveel lekkerder.

  2. Nu mijn Lidl verbouwd wordt, ben ik afhankelijk van de AH, althans… daar ga dan nu naar toe. Boodschappenbudget is omhoog gegaan. Vaak omdat ik bij de AH toch in de verleiding ben om iets anders mee te nemen dan op mijn lijstje stond.

  3. Het hangt geheel af van je persoonlijke situatie en keuzes. Dit zijn de redenen dat ik bij de AH winkel. AH

    = De winkel is vlakbij.
    = De AH is de minst ergste gewone supermarkt qua inrichting en sfeer.
    = Ze hebben een prima klantenservice.
    = Uitgebreide vega en vegan assortiment.
    = ze hebben zeer veel bioproducten.
    = prima 1+1 aanbiedingen, ook op vers.
    = Voorheen kon je prima scoren met aanbiedingen samen met 35% stickers en de dumpbakken. Sinds maart werkt dit niet meer. Ik ga nu 1 keer in de twee weken naar de AH. Voorheen 3 keer per week dus veel minder kans !

    Als je heel krap zit is het niet de goedkoopste winkel. Zolang ik de keus heb blijf ik boodschappen doen bij de AH en de Natuurwinkel. Er is meer belangrijk dan alleen de prijs! In de ideale wereld zou ik alles bij de Natuurwinkel kopen.

  4. Tot half maart kwam ik regelmatig bij de Lidl, maar daar heb ik nooit €0,25 stickers gezien. Hier in de wijk zit de AH naast de Lidl. Eigenlijk kan ik er best wel weer eens langs voor wat specifieke producten die ik bij de Lidl heel goed vind en dan tegelijkertijd nog wat aanbiedingen scoren!

  5. Het is ook te gek voor woorden dat AH de prijzen maar omhoog blijft doen tijdens corona, aangezien ze al het hele jaar draaien alsof het kerst is.

    Die 35% stickers van AH zijn niet tegen voedselverspilling, maar om op het nippertje nog een oud product te verkopen, zonder verlies.

    Groetjes!

  6. Ik woon in een klein dorp met een jumbo en een AH. Nu is de jumbo een stuk groter dan de ah, dit merk je ook meteen aan de prijs. Het is een franchise winkel en is ondanks het een jumbo is een stuk duurder dan de appie.
    De Jumbo is alleen goedkoop op plekken waar meer concurrentie zit. Voor mij blijf ik gewoon naar de ah gaan. Genoeg acties om mee te besparen, die aanbiedingen zijn bij de jumbo een stuk slechter.

  7. Ik vind Albert Heijn een prettige winkel. De service is goed, de winkel ziet er verzorgd uit en het personeel is beleefd. Laat het dan maar wat duurder zijn! Ik bespaar wel veel tijd door maar in een winkel mijn boodschappen te doen.

  8. ik ga naar appie ,de lidl.heeft niet alles,en ik ben wel van de merken,zoals ketchup en ketjap van conimex en de koffie

  9. Elke winkel wordt duurder,Ik koop alles bij AH je heft er 3 prijzen A merk
    AH merk en basic
    Ik laat me niet verleiden koop wat ik nodig .Als ik iets uit een goedkope super koop
    Verdwijnt het in de kliko

  10. Het klopt dat Albert Heijn bij sommige producten en stukje duurder is, daarintegen is Albert Heijn over het algemeen een winkel met kwaliteit en een goede service. Als je een product wilt terugbrengen kan dat, als je perongeluk iets in je winkelwagen hebt laten liggen, kun je dit product later gewoon gratis meekrijgen als vergoeding. De werknemers worden ook een stuk beter betaald dan bij de concurrentie.

  11. De t.h.t. bak. Dus 50% korting of meer is bij Jumbo zeer summier en goed verscholen
    Kwaliteit staat bij AH buiten kijf.
    LIDL blijft kwalitatief goed
    Plus ook ( Vooral vlees) Bij De Jumbo minder.
    De kortingen bij Jumbo zijn minder talrijk en
    minder groot dan bij AH. AH is als je de tijd neemt heel goedkoop. Basic, Huismerk. 35%.
    Op heel veel producten. Jumbo kent dat helemaal niet. Alle lof voor AH hof.

  12. Ik heb de luxe om vier supermarkt hier te hebben.
    Bij AH ga ik alleen als ik iets bijzonders nodig heb wat de Deen of Deka of de Lidl niet heeft.
    Ik kan ook iets verder naar de Aldi gaan. Die is iets verder bij mij vendaan.Naar de Jumbo ga ik alleen als ik iets vergeten ben.
    Het fijne van AH vind ik dat je daar echt de ruimte heb in de gangpaden.
    Verder vijand ik AH best wel duur.

  13. Albert Heijn is een hele fijne zaak.Niets duurder dan Dirk. Jumbo Plus of Lidl.Als je denk dat je goedkoper uit bent dan smaakt het niet zo als bij Appie.Heb ze allemaal bezocht en het is voor mij de beste zaak ook de vele voordelen variëren iedere week.De beste zaak met de meeste sortering van alles.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *