supermarkt

Gebruik maken van de januari deals – de do’s en de don’ts

In januari wordt er door supermarkten en andere winkels vaak op 2 goede voornemens ingespeeld. De ene is uiteraard afvallen/ gezonder eten. Veel mensen hebben na de feestdagen toch het gevoel dat ze een paar pondjes zijn aangekomen en willen daar vanaf. Het andere voornemen is zuiniger met geld om gaan, daarom wordt er in januari vaak flink gestunt met prijzen in de supermarkt. Het ideale moment dus om je voorraadkast aan te vullen, maar dan moet je wel op de volgende dingen letten!

Do – Maak een inventarisatie van wat je nodig hebt en wat juist niet

Door het jaar heen scoor ik allerlei deals. Sommige producten gaan snel op, zoals koffie. Andere producten gaan minder snel, zoals wasmiddel of shampoo. Het is daarom goed om af en toe een inventarisatie te doen en te bekijken op welke deals je wel en niet moet jagen. Heb je meer dan genoeg voorraad van een bepaald product? Dan betekent dat niet dat je de deals hiervoor helemaal moet vergeten, maar leg de prijs waarvoor je het aan wil kopen dan wel een beetje lager. Hier zal ik zo nog op terugkomen.

Don’t – Dingen kopen omdat ze in de aanbieding zijn

Ik heb een heel simpele regel om niet in bepaalde deals te trappen. Alles wat ik de afgelopen 365 dagen niet hebt gekocht hoef ik nu ook niet te kopen omdat het in de aanbieding is. Is er een (voor jou) nieuw product dat je graag wil proberen omdat het nu korting heeft? Koop dan het aantal dat je moet nemen om de korting te kunnen krijgen, maar niet meer.

Do – Ken je bodemprijzen!

Om goed te kunnen koopjesjagen zul je je betaalde bedragen goed in de smiezen moeten houden. Zo weet je pas echt wanneer iets een goede deal hebt. Ik noem dit bodemprijzen. Als je net begint met koopjesjagen zullen veel van je bodemprijzen op ongeveer 30 – 50% van de normale winkelprijs liggen, maar des te langer je bezig bent des te lager je bodemprijzen worden en ik zit nu op ongeveer op 50 – 70% van de winkelprijs voor de bodemprijs van de meeste van de producten waar ik dit van bij houd. Het heeft namelijk niet voor alle producten nut. Van sommige producten heb ik in de 5 jaar dat ik echt heel erg bezig ben met besparen nog nooit kortingen gezien die hoger zijn dan 25 – 30% en sommige dingen zelfs helemaal nog nooit een actie.

Don’t – Zoveel mogelijk kopen

Bij sommige deals kan ik me voorstellen dat je geneigd bent om het hele schap leeg te halen en alles mee te nemen wat er is. Met houdbare producten is dat op zich geen probleem, maar vooral bij etenswaren kan het nog wel eens zo zijn dat je dan niet alles op krijgt voor de houdbaarheidsdatum bereikt is, geloof me dat is mij ook wel eens gebeurd. Sindsdien koop ik niet meer dan ik op krijg voor ik de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Weet ik niet precies hoeveel dit is? Dan koop ik er 1 voor nu en 2 voor later, zodat ik wel kan genieten van de aanbieding maar geen geld verspil. Weet ik wanneer ik een actie opnieuw kan verwachten? Dan kijk ik naar hoeveel ik tot die verwachtte nieuwe actie op maak en als iets houdbaar is, zoals wc papier, neem ik wat extra’s mee. Je weet nooit wat er gebeurd als ik wel een keer wat eet dat over de datum is…

Do – Vergeet je vriezer niet

Naast alle producten in je voorraadkast is het ook slim om te kijken naar producten die je kan invriezen. Vlees (vervangers) zullen ook wel in de aanbieding komen en veel groenten en fruit kun je ook zelf invriezen. Als er dan goede deals zijn is het juist nu het moment om deze te kopen, zodat je in februari en maart ook nog goedkoop kunt eten. Welke producten je allemaal kunt invriezen en hoe je ze daarna gebruikt heb ik al eens gedeeld. Wil je weten hoe lang je bepaalde producten kunt bewaren? Daar heb ik ook al eens antwoord op gegeven. Ik zorg zelf dat ik de meeste producten binnen 3 maanden opmaak om zo een goede roulatie in mijn vriezer te houden én optimaal te blijven besparen.

Don’t – Alleen op folders vertrouwen

De reclamefolders die op mijn mat vallen op zaterdag zijn onmisbaar in mijn zoektocht naar deals. Het zijn echter niet mijn ‘grote klappers’ om het maar even zo te noemen. Deze vind ik vaker per toeval, via pepper.com en door gewoon heel goed te zoeken en vergelijken. Dit kost me helemaal geen extra tijd, maar bespaart me dus wel honderden euro’s per jaar. Iets wat mij nooit gelukt zou zijn als ik enkel en alleen maar naar de folders zou kijken.

Do – Wees niet te merkvast

Er zijn bepaalde producten die we alleen van een bepaald merk willen. Sommige mensen drinken alleen Coca Cola, anderen willen per se Calvé pindakaas en een ander gebruikt alleen Parodontax tandpasta. Helemaal prima, maar dan kun je op die dingen (bijna) niet optimaal besparen. Er zijn ook producten die je van een bepaald merk koopt, puur vanwege de gewoonte. Laat deze dan los en kijk naar de prijs en ga vergelijken. Er zullen merken zijn die je tegen gaan vallen, maar dan weet je dat weer en koop je dat merk niet voor een tweede keer. Proberen helpt echter altijd, wellicht zelfs van die producten waarbij je tot nu toe wél merkvast bent…

Een voorraad kan groot of klein zijn. Ik heb een flinke ruimte, voor mijn spulletjes maar het hoeft ook niet bij elkaar te staan. Zorg wel dat je spullen droog, koel en uit het zonlicht staan. Gebruik verder het FIFO systeem om te voorkomen dat je producten over de datum gaan. FIFO staat voor ‘first in, first out’ en dat betekent dus dat je alles wat je nieuw koopt achter in je kast zet in plaats van voorin. En als laatste; laat je niet gek maken. Zorg voor voorraad van de dingen die jij belangrijk vindt en laat de rest gewoon links liggen. Elke bespaarde euro is er eentje en wordt niet ongedaan gemaakt doordat je op andere dingen niet bespaard.