boodschappenbox

Zo beslis ik of een boodschappenpakket de aankoop waard is

Monsterdoos, Happy box, Unwasted en nartuurlijk de Scoupy boodschappenbox. Als er eentje uit komt krijg ik standaard de vraag of ik de aankoop zou aanraden. Heel eerlijk gezegd zou ik dat niet zo kunnen zeggen, maar ik kan je natuurlijk wel helpen om te besluiten of het voor jou een goede aankoop is.

Verrassingseffect

Als allereerste wil ik zeggen dat als je wil gaan voor boxen als Monsterdoos en Happy box je vooral moet gaan voor het verrassingseffect. Omdat de boxen vaak vlug uitverkocht zijn kun je niet wachten op een unboxing, dus je weet niet wat er allemaal in zit. Alleen wat je betaald en hoeveel je daarvoor terugkrijgt. Als je kieskeurig bent of niet alles kan eten vanwege ziekte of allergie zijn deze boxen niet slim om te kopen. Vind je het leuk om eens in de zoveel tijd een verrassingsbox te kopen? Dan kan dit een leuke manier zijn om jezelf te verrassen.

Consumenten adviesprijs versus persoonlijke waarde

Boxen waarvan je wél (het grootste deel) van de inhoud weet voor je besteld kun je anders benaderen. Je kunt daarvan echt afwegen of je het normaal ook zou kopen en wat de prijs per item is en of het dat waard is. Let dan vooral ook op de formaten van de verpakkingen. Leuk je denkt dat je een fles fris krijgt en dan blijkt het maar een klein formaat te zijn. Bij snackrepen gebeurd het ook vaak dan er dan maar 1 in zit. Dat maakt de waarde van zo’n box meteen anders. Als alles in de kast verdwijnt en niet meer op gaat idem ditto. Besef dus goed wat je koopt.

Consumenten adviesprijs versus winkelwaarde

Dan is er nog zoiets als het verschil tussen de consumentenprijs, waarmee de bedrijven die de boxen uitgeven de waarde berekenen, en de winkelwaarde. Soms kan dat flink verschillen en dus extra aantrekkelijk lijken. Laatst zat er bijvoorbeeld koffie in de boxen, de koffie van dit merk is altijd in de ‘aanbieding’ voor € 3,59. Maar ze rekenen dus alsnog de ‘van’ prijs van € 7,99 als consumenten adviesprijs. Verder zijn ook veel van de andere producten vaak in de aanbieding. Dus een box voor minder dan 50% minder dan de consumenten adviesprijs kopen zou ik nooit aanraden.

Goodiebags bij beurzen

Een mooi voorbeeld van boodschappenpakketten die ik vaak wél het goed waard vind zijn de goodiebags bijvoorbeeld bij Huishoudbeurs, Libelle Zomerweek en Margriet Winterfair worden verkocht. Deze zijn vaak maar een paar euro en 4 of 5 keer zoveel waard. Het kan het al waard zijn voor een gezellig hapje en drankje tijdens de dag zelf, meestal zit dat er namelijk wel in. Wie er ooit is geweest weet dat de catering bij dit soort evenementen verschrikkelijk duur is. Maar je hebt dan geen keus in drankje of snack. Je moet het doen met wat er in zit en daar moet je ook nog maar zin in hebben…

Uiteindelijk geldt bij al deze boxen vooral; koop het omdat je het leuk vindt, niet omdat je extreem wil besparen. Daarvoor zijn andere acties. Ik vind zelf het verrassingseffect van de boxen altijd wel leuk, zeker om te laten zien op mijn blog of social media. Wel zorg ik dat ik voor de producten die ik niet kan of wil gebruiken zo snel mogelijk een nieuw huis vind. Want mijn voorraadkast stond op een gegeven moment vol met dingen die we eigenlijk niet gebruiken. Mijn vriend kan geen ontbijtgranen meer zien en ikzelf ben nog op zoek naar een lekker recept met ansjovis voor iemand die niet van vis houdt. Dus als je het weet; je mag me altijd een DM sturen op Instagram!

Dit artikel bevat affiliate links.