Nadat ik het artikel over de waarde van mijn voorraadkast online gooide kreeg ik direct de vraag: “Wat is nu het voordeel? Elke aanbieding komt iedere vier à vijf weken terug!”
Een goede vraag, want inderdaad, de meeste aanbiedingen komen met grote regelmaat terug. Dat zijn alleen niet de producten die het grootste gedeelte van mijn voorraad innemen.
Oké, ik moet toegeven dat ik in het begin een beetje heb overdreven met handzeep en deodorant. Die blijken dus regelmatig met meer dan 60% korting in de aanbieding te zijn, maar mijn excuus is dat ik dat niet kon weten, haha.
Toch zijn de meest voorkomende kortingen die tussen de 25% en 50% en kortingen boven de 50% komen over het algemeen maar één keer, soms twee keer per jaar voor op hetzelfde product. Telkens als zo’n actie herhaald wordt komen er ook nog eens meer beperkingen bij, waarbij bepaalde producten bijvoorbeeld uitgesloten zijn van de actie.
Daarom vandaag een gids door mijn voorraad: welke producten heb ik groots op voorraad en welke koop ik zodat ik genoeg heb tot de volgende aanbieding?
Dit koop ik als ik het nodig heb
Verse groenten, vlees, vleesvervangers, zuivel, kaas en andere beperkt houdbare producten koop ik in de week dat ik ze plan te eten. Natuurlijk probeer ik deze producten wel zo veel mogelijk in de aanbieding te kopen of voor de beste ‘normale’ prijs als iets niet (vaak) in de aanbieding komt.
En natuurlijk is dit dé categorie om gebruik te maken van ‘weggooien is zonde’-stickers om wat extra korting te krijgen!
Als er een heel goede aanbieding is voor iets wat ik in kan vriezen of wat langer houdbaar is dan een week, dan sla ik dit ook voor later in, maar nooit meer dan ik zou verbruiken voordat de houdbaarheidsdatum bereikt wordt.
Daarnaast koop ik ook gewoon waar ik op dat moment zin in heb of wat ik nodig heb. Boodschappen doe je in het eerste geval vooral om ze te gebruiken, niet om ze op te slaan. Deze categorie is dan ook mijn grootste kostenpost in de wekelijkse boodschappen.
Dit koop ik met korting tussen de 25% en 50%
Er zijn producten die ik veel gebruik waarvan ik weet dat ze regelmatig, maar nooit extreem, in de aanbieding komen.
Deze producten koop ik als er een aanbieding is, genoeg om door te komen tot de volgende actie. Hier valt bijvoorbeeld koffie onder, maar ook bepaalde kruiden die ik graag gebruik.
Eigenlijk is het maar een heel klein deel van mijn wekelijkse boodschappenlijstje, ook omdat deze boodschappen dus regelmatig in de aanbieding komen.
Dit koop ik alleen als het in een heel goede aanbieding is
Allereerst moet ik eerlijk zijn dat ik de allerbeste aanbiedingen niet alleen in de supermarkt vind. Vaak zijn dit speciale acties, bijvoorbeeld via een cashbackapp of andere boodschappendiensten.
Maar veel huishoudelijke en verzorgingsproducten komen wel gewoon bij de supermarkt en drogisterij vandaan. Zo koop ik sowieso geen wc-papier voor meer dan €0,19 per rol, maar ik heb inmiddels een mooie voorraad die ik op peil houd als er aanbiedingen zijn van minder dan €0,16 per rol.
Wat betreft eten uit deze categorie staan er nu vooral blikken (bonen, linzen, kikkererwten etc.), frisdrank, thee en kruiden in mijn voorraad. Dingen waarop ik daadwerkelijk meer dan 50% heb bespaard.
A-merkproducten die hieronder vallen moeten met de actie wel goedkoper zijn dan het huismerk. Soms is dat zo met bepaalde producten uit een lijn, maar niet met andere. Rekenen en vergelijken is het dus altijd waard.
Wat is hier nu het voordeel van?
Ik heb op mijn voorraad zo’n 70% tot 75% bespaard. Gemiddeld heb ik daarvoor €10,00 per week extra betaald aan boodschappen. Dat zou dus normaal al vlug richting de €40,00 extra gaan als ik deze dingen gewoon zou kopen op het moment dat ik ze nodig heb!
Daarnaast hoef ik niet voor elk dingetje naar de winkel, wat dan weer het risico op impulsaankopen verlaagt.
Producten weggooien omdat ik ze niet voor de houdbaarheidsdatum op heb gekregen doe ik maar heel zelden. Als dit gebeurt zijn het geen producten die ik normaal gebruik (bijvoorbeeld uit een boodschappenbox of beurstas) en heb ik er helaas geen beter thuis voor kunnen vinden.
Natuurlijk vind ik dat extreem zonde en dat probeer ik dan ook zo veel mogelijk te voorkomen. De meeste producten die ik op voorraad heb zijn juist de dingen die ik toch wel koop.
Want waarom zou ik €1,19 betalen voor één doosje thee als ik van diezelfde thee ook twee pakjes voor €0,99 kan scoren?
Het enige verschil is dat ik er nu zes tegelijk koop, in plaats van zes over een jaar tijd. Voor één item scheelt dat misschien maar een paar euro, maar omdat ik dat met (bijna) al mijn boodschappen doe levert het me veel meer op.
Ik hoop dat ik met dit artikel wat meer duidelijkheid heb kunnen geven, maar als je nog vragen hebt mag je die natuurlijk altijd stellen!

